Kan någon hjälpa mig artbestämma detta trästycke? Det är lövträ och garanterat inhemskt då jag fått tag i det i Blekinge. Jag har noterat att det luktar lite ”julkryddor”/Glühwein när det sågas🤔
Jag gör skärbrädor.

• Ett handhållet, skoningskapad lövträstycke med tydliga årsringar; används för att göra skärbrädor. Placerat på ett grovt arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rektangulärt lövträstycke på arbetsbänk, hålls upp av en hand. Träet har noterats dofta av julkryddor vid sågning.
    Skapa konto
  • Lövträstycken på arbetsbänk, ett rött och ett beige, med slät yta, möjliga kandidater för skärbrädor.
    Skapa konto
  • Metallklämor för träbearbetning uppställda mot en trävägg.
    Skapa konto
S Stefan Wetterstad skrev:
Kan någon hjälpa mig artbestämma detta trästycke? Det är lövträ och garanterat inhemskt då jag fått tag i det i Blekinge.
Nog importerar man virke även till Blekinge vad jag vet. Det är svårt att veta var en träbit har vuxit bara genom att se på den.
Jag har noterat att det luktar lite ”julkryddor”/Glühwein när det sågas🤔
Det kan vara teak. En gissning. Men inget jag ser motsäger den. Vilket inte är någon som helst garanti förstås.
Jag gör skärbrädor.
Som jag ser det bör den funka till det

Vi kan nog utesluta ask och ek utifrån hur ändträet ser ut och tycker inte sidan ser ut som bok. Såvida du inte har helt åt skogen färgåtergivning/exponering är det för mörkt för att vara lönn.

P Pettman skrev:
Vi kan nog utesluta ask och ek utifrån hur ändträet ser ut och tycker inte sidan ser ut som bok. Såvida du inte har helt åt skogen färgåtergivning/exponering är det för mörkt för att vara lönn.
Tack för alla svar. Jag är själv lite inne på alm mtp den kryddiga lukten. Teak, ek eller bok är det iaf inte, så mycket vet jag.
Den mörka biten är samma trä men inoljat.

Tycker det ser ut som al. Ser ut som det i ändträet, påminner mkt om hur det såg ut när jag röjde i ett bestånd förra året med mkt al i.

• Gilla
Stefan Wetterstad
  • Laddar…
Ser ut som alm. Och med tanke på doften du beskriver så tror jag åter på alm. Alm luktar knepigt.
Ett bra träslag för skärbrädor tycker jag är bok. Luktar inget och är hårt.

• Gilla
Stefan Wetterstad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.