Jag funderar på att skaffa "gutter guard" till fritidshusets hängrännor för att hindra att alla tallbarr blockerar rännan. Är det mågon här som har erfarenhet av Leaf Guard eller liknande system? Vilket är mest prisvärt? Funkar dom bara mot löv, men inte barr?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Är det inte risk att barr och löv täpper till lövskyddet i stället för lövsilen?
Vi kör med öppen kupa utan lövsil och har sådana här självrensande fällor nere vid marken i stället:
Och där ser man vad som händer och det är lätt att rensa undan det värsta vid behov.
Vi kör med öppen kupa utan lövsil och har sådana här självrensande fällor nere vid marken i stället:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och där ser man vad som händer och det är lätt att rensa undan det värsta vid behov.
Ja, den risken finns så klart. Våra stuprör går inte ner i marken utan är antingen enmeters stumpar som är vinklade ut eller så går de till regnvattentunnor. Barren klimpar ihop sig redan i rännorna och kommar inte ner i rören.KnockOnWood skrev:
Jag har också funderat i TS banor med ett skydd för hängrännorna. Efter lite www sök så verkar lösningen med plåtar eller plast ovanpå hängrännorna som ska släppa igenom vatten men hålla ute löv vara vanligt i USA.
Frågan är varför det inte har slagit i sverige?
TS - Tråd startaren
Frågan är varför det inte har slagit i sverige?
TS - Tråd startaren
Snö finns oxå i staterna, ofta mer dramatiskt väder eftersom de ligger på sydligare breddgrader.
De lösningar jag har sett är en plåt med hål i, som monteras ovanpå hängrännan. Med ett sådant montage blir inte hängrännan mer utsatt en vinter än om den är utan "lock".
Frågan är hur man skyddar sig från att få hålen i "plåtlocket" att inte täppas igen av barr och löv? Med ett tätt lock är man tillbaka till ruta ett med en takavvattning som inte fungerar, inget vatten kommer ner i hängrännan och vidare till stuprören.
De lösningar jag har sett är en plåt med hål i, som monteras ovanpå hängrännan. Med ett sådant montage blir inte hängrännan mer utsatt en vinter än om den är utan "lock".
Frågan är hur man skyddar sig från att få hålen i "plåtlocket" att inte täppas igen av barr och löv? Med ett tätt lock är man tillbaka till ruta ett med en takavvattning som inte fungerar, inget vatten kommer ner i hängrännan och vidare till stuprören.
Här är en genomgång av gutter gards som frågan handlar om.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Vad säger reglerna om snörasskydd om snön från taket inte hamnar på allmän plats.
Jag kan köpa att man måste sätta det ovanför ingången till huset, för att besökare inte ska få snö i huvudet men vad gäller övriga huset?
Jag kan köpa att man måste sätta det ovanför ingången till huset, för att besökare inte ska få snö i huvudet men vad gäller övriga huset?
Snörasskydd hjälper i regel inte mot vårblötsnö. De som är längstgående rör i nederkanten av taket är för höga för att fånga de sista 5cm snö och det är ofta den som släpper och far ner vid dagsmeja.
Jag har på hela taket och snön rutchar av i alla fall.
Jag har på hela taket och snön rutchar av i alla fall.
Köp en Stihl lövblås och sedan tillbehöret för att blåsa rent hängrännor/stuprör. Blåser rent våra hängrännor på huset vår och höst, ca 50m ränor och tar en kvart.
Sedan får du en lövblås också till diverse städjobb.
Sedan får du en lövblås också till diverse städjobb.