Enk Projektet skrev:
Jag skulle ha valt att bygga med lösvirke...ser ingen anledning att köpa färdigkapat....
Det är ju inte bara det som skiljer men jag är inne på lösvirke. På tok för mycket pengar som skiljer. Antingen ta planeringen av huset själv eller betala för sig och ta det via en arkitekt. Otroligt mycket billigare ändå oavsett.

Suhagg skrev:
Det är ju inte bara det som skiljer men jag är inne på lösvirke. På tok för mycket pengar som skiljer. Antingen ta planeringen av huset själv eller betala för sig och ta det via en arkitekt. Otroligt mycket billigare ändå oavsett.
Absolut helt rätt beslut...mängda så mycket matrl som möjligt när du tar in priser och avropa lev.

@Suhagg Funderar på att göra samma sak själv. Hur gick det för dig tillslut? Hur trogen var du FHVs standard vad gäller konstruktion, inredning, fönster osv? Har själv precis färdigställt en grov kalkyl och den hamnade knappt 10 % under FHV räknat på listpris på alla ingående artiklar och virke. Skickade begäran om budgetoffert på byggvaror, fönster och dörrar till några bygghandlare igår. Väntar med spänning på svar.

M
Väldigt intressant att se hur det slutar - vi är inne på samma bana att bygga lösvirke och vill jämföra med tex FHV eller andra "kit"-hus i byggsats. I min mening blir det ändå så att bygger jag själv kan jag anpassa konstruktion och planlösning helt efter mina behov istället för att försöka kompromissa med en befintlig design.

Fiskarheden hade nog gått bra. Har en kompis med bra erfarenheter men jag byggde lösvirke till slut.

Prismässigt blev det säkert dyrare för jag har gjort en massa dyra val :-)
Har lagt helt sjuk mycket tid på allt men jag hade inte velat ha det på något annat vis.
Ritade huset själv tillsammans med min sambo och det kanske inte är alla det funkar för.

När man är amatör är det väldigt svårt att få fram en kalkyl som stämmer så har man inte goda marginaler så är det kanske svårt att få till det med bank/lån.

Jag klarade mig enligt budget men det var tack vare att jag tog till mycket på allt jag inte var säker på vad det skulle kosta samt hade flera poster med "50.000kr övrigt"

Är man osäker kan det nog vara skönt att få större delen av huset via en leverantör så att dessa siffror åtminstone stämmer. Sen kanske det är 500.000kr som är återstående för att lägga på VVS och EL samt annat jobb du behöver.

Första offerten damp ner idag. Den omfattade byggmateriel samt dörrar och fönster. Det sammanlagda offererade priset låg 25 % under de sammanlagda listpriserna. Nästa steg blir att begära in offerter på takstolar samt köksinredning.

Här
finns min kalkyl, den kommer att uppdateras och förfinas fortlöpande. Kalkylen är baserad på FHV:s leveransdeklaration och standardkatalog samt en grov CAD-modell av husets stomme för att uppskatta virkesåtgång. Husmodellen jag har räknat på är Briljanten.

Det verkar vara en riktigt dålig affär att köpa en materialsats från t.ex. Fiskarhedenvillan.
Vi har fått offert på prefabhus, som färdigmonterade, är billigare än en FH byggsats.
Det är bara att googla fram de mindre kända husfabrikerna, som inte har en egen försäljarorganisation,
Ett 140 m2 enplanshus, nästan komplett (ej golv o kök) liknande Lövsångaren, 490,000:-, frakt 17,000:-.
All montering enligt byggare ca 150;000:-

M
bsw skrev:
Ett 140 m2 enplanshus, nästan komplett (ej golv o kök) liknande Lövsångaren, 490,000:-, frakt 17,000:-.
All montering enligt byggare ca 150;000:-
Vilken leverantör såg du det ifrån?

Vet inte om det ok att skriva det , då det är en privat offert, får väl fråga.
Men sök t.ex.på: "villor i storblock"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.