Borde väl fungera att öppna sovrumsdörren innåt. Då kan du lämna den öppen utan att den stör intill väggen. Badrummet passar ju bättre att öppna utåt då man normalt håller den dörren stängd. Till tvättstugan skulle det ju gå att ha tex en skjutdörr för att kunna välja om du vill ha öppet eller stängt utan att den tar upp någon plats.

Walkin garderoben i sovrummet kanske skulle gå att göra lite större för att få mer förvaring i huset och även komplettera med en dörr ut till hallen för att kunna komma åt kläderna även därifrån. Då kan du ju minska hallens storlek något och få mer användbar yta.

Teknikrum? Var kommer elcentral, vatten och uppvärmning placeras? I tvättstugan eller? En värmepump tex tar ju upp lite utrymme.

Eftersom julstöket redan är klart så kastade jag om alltihop. Uppsikt över tillfartsvägen ger mig lite huvudbry. Jag vill se infarten från köket, gå in från samma sida och dessutom vill jag inte ha sovrummet åt söder. Nu provar jag med att ha entrén i gaveln (åt norr). Jag har gjort tvättstuga (med "värmepanna") en smula större likväl som badrummet.

Det slutar väl med att man köper första bästa färdiga i stället.:eek:

• omkastat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde en tankevurpa i förra versionen. Självfallet är det gästrummet som ska ha sol mitt på dagen.

• omkastat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L. Mäkinen skrev:
...Det slutar väl med att man köper första bästa färdiga i stället.:eek:
Kan vara en god idé.
Många hustillverkare har duktiga arkitekter.

Mild kritik av ditt senaste förslag:
Mycket trång passage mellan entré och resten av huset.
Köket mkt dåligt planerat, svårt att arbeta i.
L å n g korridor mellan matplats och sittplatser i vardagsrum.
"Gästrummet" en katastrof. Gaderob? Sängbord?
Säng under fönster?

//KoW

Redigerat:
Mitt tips (utan att ha läst hela tråden jättenoga) är att beställa hem så många huskataloger som möjligt.
Analysera deras planlösningar, varför sitter den väggen där osv...
Är väggen bärande, kan den flyttas?
Efter ett antal huslösningar får du en uppfattning om vad som behövs och vad som är bra. Du får då inspiration och kan låna en del upplägg till din egen ritning.

ett hus i denna storlek behöver inga bärande innerväggar. takstolarna klarar sig gott om dom är tillverkade på rätt sätt. kolla hos TK Bygg

JOW skrev:
Mitt tips (utan att ha läst hela tråden jättenoga) är att beställa hem så många huskataloger som möjligt.
Jag tror jag har kataloger från de flesta större och några mindre hustillverkare. Det är tyvärr väldigt få hus som är ritade med stora kök utan att de i samma svep tar bort väggen mot vardagsrummet. Att jag själv började skissa var mest för att se om det går att få till det någorlunda bra.
Det har visat sig svårare än jag trodde att få det funktionsdugligt, men än ger jag inte upp. Om inte annat så kanske man lär sig saker efter vägen.

Hade vägen till min tomt kommit från andra hållet hade det varit enklare. Nu är det för många saker som ska samsas på en sida av huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.