Har en gammal pump som jag försöker hålla liv i väntan på att en ny skall installeras. Trodde länge att det var risiga lager som gjorde att fläkten i innerdelen rasslade men häromdagen stannade den helt och när jag tog isär den märkte jag att det är metallhylsan som skruvas fast i fläktmotorn som lossat från gummi infästningen i fläkthjulet. Se illustration. Gummit har väl åldrats och gjort att limmet släppt antar jag. Hylsan glappar ganska rejält så jag tror inte att det går att limma fast den rakt av. Testade att linda ett par varv vulktejp på hylsan för att få den att nypa lite bättre i gummit men efter ett par timmar började hjulet att vandra på hylsan så det satt inte tillräckligt.
Är det någon som gjort en specialare på detta fel? Hade kanske gått att svetsa eller limma en ring/bricka på hylsan och sen skruva den in i gummit för bättre stabilitet/stöd..
Är det någon som gjort en specialare på detta fel? Hade kanske gått att svetsa eller limma en ring/bricka på hylsan och sen skruva den in i gummit för bättre stabilitet/stöd..
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Roligt att se att det finns några YV kvar i livet. De var min favorit i början av karriären när jag körde mycket till privatkunder. Har hållit liv i mina egna i många år men de sjunger på sista versen. Har slut på reservdelar också. Det är inget vidare material att limma i. Eftersom det rör sig om en högst tillfällig reparation kanske det duger med en dragavlastning för kablar? Ta en med kontramutter och gummipackning och dra åt den runt motoraxeln. Blir nog pilligt att få in muttern i fläkthjulet.
Tjena Funker,F Funker skrev:Roligt att se att det finns några YV kvar i livet. De var min favorit i början av karriären när jag körde mycket till privatkunder. Har hållit liv i mina egna i många år men de sjunger på sista versen. Har slut på reservdelar också. Det är inget vidare material att limma i. Eftersom det rör sig om en högst tillfällig reparation kanske det duger med en dragavlastning för kablar? Ta en med kontramutter och gummipackning och dra åt den runt motoraxeln. Blir nog pilligt att få in muttern i fläkthjulet.
Ja, jäklar det var en intressant idé! Jag antar att jag får ta bort några av fläktbladen för att komma åt att pilla på och dra åt så det får ju göras någorlunda liksidigt för att bibehålla balansen någorlunda.
Har en annan idé om att limma fast en centimeterbred (eller vad som nu får plats) gummibussning på axeln som i sin tur limmas på "utsidan" av gummit där axeln släppt. På så sätt blir det större yta vilket kanske kan hålla tills jag får hem en ny pump.. Tänker att TEC7 biter rätt bra.
Klicka här för att svara