Hej!

2 Frågor tillhörande bilderna.

1. Tips på att få bort bottenventilen, är den gängad?

2. Kopparrören som går in i blandaren sitter fast. Är enda valet att kapa dom för att få bort blandaren?

3. Hur skulle ni koppla den nya blandaren?
Skulle ni kapa rören på väggen och sätta dit ballofixer?
Eller sätta den rakt på med någon koppling emellan. Vilken ska jag ha då?

Tillägg: Kopparrören längs väggen är 16 mm utvändigt. Vilket inte verkar förenkla det hela.

• Kopparrör som ansluter till en blandare under en vit handfat med kaklad vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör anslutna till en blandare under en diskho, med väggplattor i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Bottenventil under ett handfat märkt "IFÖ" med rost och vattenavlagringar på metallkomponenter, framför vita kakelplattor.
    Skapa konto
  • Flexibel metallslang med röd markering placerad i kartongfack, troligen en del av en blandare, sett från en renoveringstråd.
    Skapa konto
Redigerat:
G
Jag skulle ha kapat rören och satt dit balofix..

Se till att ha adapter eller hitta balofix med plan ände så du inte pajar gummipackningen på nya slangarna.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Jag skulle ha kapat rören och satt dit balofix..

Se till att ha adapter eller hitta balofix med plan ände så du inte pajar gummipackningen på nya slangarna.
Vart hade du kapat dom?

G
så att dom nya slangarna inte behövs böjas allt för mycket dvs längre ner än befintlig koppling..

Om man inte får se slangarna får man leta efter kortare alternativ fundera på hur man ska koppla ihop det med rör.

Hej, i änden på rören som sitter på blandare så är det en gängad dimensions övergång som du gängar bort, sedan tar du bort muttern som håller blandaren på plats i tvättstället och lyfter bort blandaren, börja inte kapa rören i väggen i onödan, mini kulventiler kan monteras direkt på rören,men varför måste du ha dem, nästa gång du byter blandare så kan du stänga vattnet som du har gjort nu. Är man helt okunnig så bör du ta hjälp av någon, det är inte lätt att lära dig via text, t.ex så ser man inte dimensionerna på rören via foto,

T teuvo tainio skrev:
Hej, i änden på rören som sitter på blandare så är det en gängad dimensions övergång som du gängar bort, sedan tar du bort muttern som håller blandaren på plats i tvättstället och lyfter bort blandaren, börja inte kapa rören i väggen i onödan, mini kulventiler kan monteras direkt på rören,men varför måste du ha dem, nästa gång du byter blandare så kan du stänga vattnet som du har gjort nu. Är man helt okunnig så bör du ta hjälp av någon, det är inte lätt att lära dig via text, t.ex så ser man inte dimensionerna på rören via foto,
Om jag kopplar på direkt utan ballofixer så behöver jag en övergång.

Vad ska jag använda för övergång för att få det tätt?

Det är ju R15xR10. Men om jag kör med en rak förminskningsnippel befarar jag att det inte blir tätt?

• Närbild av anslutning på en flätad mässingsslang på en marmorerad yta, relaterad till diskussion om rörkoppling och täthet utan ballofixer.
    Skapa konto
  • Två vita rör med gängade ändar nära kakelvägg, del av diskussion om rätt övergång för att ansluta dem utan ballofix och säkerställa tätning.
    Skapa konto
T Tummen86 skrev:
Om jag kopplar på direkt utan ballofixer så behöver jag en övergång.

Vad ska jag använda för övergång för att få det tätt?

Det är ju R15xR10. Men om jag kör med en rak förminskningsnippel befarar jag att det inte blir tätt?
Fotot är dåligt, det ser ut som klämkonor på rören från väggen, i så fall behöver du en rak dubbel nippel för kläm koppling i ena änden och plan anslutning för nya blandaren i andra änden, det finns rör delar för alla varianter.

T teuvo tainio skrev:
Fotot är dåligt, det ser ut som klämkonor på rören från väggen, i så fall behöver du en rak dubbel nippel för kläm koppling i ena änden och plan anslutning för nya blandaren i andra änden, det finns rör delar för alla varianter.
Obs, gör rent innan du monterar nya rördelar

ådal ådal skrev:
Om du kapar kopparröret så finns denna kopplingen,
[länk]

Under 10-muttern är det en 3/8" gänga med planända som blandaren passar mot.

Går även att bygga ihop av vanligare delar ifall du bor i närheten ett av varuhusen och letar bland lagervarorna,
[länk]
[länk]
Tack!

Snyggt med länken.
Förhåller jag mig på samma sätt vid montering som om det vore en standard 15 klämringskoppling?

Vet du om det följer med stödhylsa för 16mm med kopplingen?

Redigerat:
Krilleman
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.