Byggahus.se

Lossa badkarsfronten

448 läst  11 svar

1. L
    Medlem Nivå 8
    Jag har själv tagit ut och satt in badkaret då jag kaklade. Måste nu lossa fronten för att kunna fästa röret som lossnat. Jag har skruvat upp stöden från golvet. Har absolut för mig att fronten hänger i två plastfästen och skall
    kunna hakas loss. Är det bara att böja uppåt? Fegar ur.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190506_182441[1].jpg

2. B
    Medlem · Nivå 17
    Jag har för mig att man lyfte fronten uppåt och sen rakt ut på det liknande badkar från -89 som vi hade på förra stället.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Nivå 17
    Men det var pilligt och vi glömde bort exakt hur det skulle vara mellan gångerna så det kan vara bra att få in en ficklampa och en spegel under kanten för att kunna se (eller kanske det går att fota med mobilen).

• Laddar…
  4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Kan det vara denna?!

• Laddar…
  5. L
    Medlem Nivå 8
    Börjar misstänka att det är en sådan konstruktion. Sitter upphängningsanordningen hårt i fronten och det hela hakas fast i badkaret?

6. L
    Medlem Nivå 8
    Har ännu inte lyckats lossa fronten. Den är fäst i nedre kant på ett sätt som jag omöjligt kan se. På två ställen sitter en låsning mot något under badkaret. Man kan vrida på en del och få frontens nedre kant att "glappa" mot den låsningen. Trots inspektionsspegel lyckas jag inte förstå hur man lossar det. Får jag loss nedre kanten är det antagligen bara att lyfta och haka av. Nu börjar jag snegla på slägghammaren och får lust att drämma till. HJÄLP!

7. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7
    Det är inte så att när du skruvat upp fötterna så ska du trycka luckan neråt? Sen tippar man översidan utåt och lyfter bort fronten

• Laddar…
  8. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    På vårt badkar hemma skjuter man de övre fästena åt sidan. Sedan kan man vinkla ut frontens överdel och lyfta av den från de nedre fästena. Kanske något liknande på ditt?

• Laddar…
  9. L
    Medlem Nivå 8
    Tack! Skall testa.
    Nej, det gick inte. Har känt med ett blad i övre springan mot badkaret och känner någon typ av plastbitar längst ut till höger och vänster. Det måste nog vara så att fronten skall lossas från nedre fästena först och sedan hakas av. Frågan är hur nedre delen lossas.

10. J
    Renoverare · Nivå 17
    På det badkaret vi hade så fick man släppa lite på fötterna undertill, sen ta tag i underkant och vinkla ut fronten rätt friskt innan de hoppade loss i ovankant, säg en 30° grader åtminstone.

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Nivå 8
    mitt ifö-badkar där får man dra ut fronten i ovankanten först , man får ta i ordentligt för att få loss den sen trycks den bara på plats igen
    i botten vilar fronten på plastvinklar som sitter fast i fötterna

• Laddar…
  12. L
    Medlem Nivå 8
    Tack så mycket. Nu fick jag rätt tips. Kan lägga undan slägghammaren.

• Laddar…