Hej,
Skulle vilja ha hjälp med ett skoskåp jag håller på med.
Det gäller skåpsluckorna som är heltäckande med måtten 600*400.
Jag vill ha en max öppningsvinkel på dom, nånstans mellan 45-60 grader.
Det är alltså en slags vipplucka där jag för ner skorna i nån slags insats.
Är det nån som har gjort nåt liknande? Har kollat efter gångjärn och klaffhållare som har en sån öppningsbegränsning utan framgång. Finns det nåt man kan använda sig av som är smidigt i detta fallet?
Tacksam för svar!
Skulle vilja ha hjälp med ett skoskåp jag håller på med.
Det gäller skåpsluckorna som är heltäckande med måtten 600*400.
Jag vill ha en max öppningsvinkel på dom, nånstans mellan 45-60 grader.
Det är alltså en slags vipplucka där jag för ner skorna i nån slags insats.
Är det nån som har gjort nåt liknande? Har kollat efter gångjärn och klaffhållare som har en sån öppningsbegränsning utan framgång. Finns det nåt man kan använda sig av som är smidigt i detta fallet?
Tacksam för svar!
Tja, det finns lite olika lösnngar beroende på stil och funktion. Men det första jag kommer att tänka på är gångjärn + en sådan här. Sen kan man välja samma lösning men mindre fancy, till billigare penning....
Rutlands har en del andra varianter också, men de är mer för 45 eller 90 graders öppningar.
/Kilensnickare
Rutlands har en del andra varianter också, men de är mer för 45 eller 90 graders öppningar.
/Kilensnickare
Hej, tack för svar. Men den som du länkade till där är inte den till för 90 graders öppning? Kan inte riktigt hitta nån info om vilken öppningsvinkel som dom är begränsade till. Är jag ute och cyklar när jag säger att det är längden på "glidjärnet" som avgör vilken vinkel luckan kommer stanna vid?
Jo visst, men du kan montera stoppet 'längre in' och där med välja vinkel.
Kanske kan funka med en klaffhållare typ denna:
http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=20600150
Det är väl ungefär samma princip fast antagligen en billigare variant. Vinkeln bestäms väl då av var du placerar infästningarna. Se bara till att du väljer en modell som är stabil nog så att den inte riskerar att vikas åt fel håll, dvs i sidled. Det kan väl bli ett antal oförsiktiga öppningar/stängningar när man har bråttom och skall slita till sig ett par skor i flykten.
http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=20600150
Det är väl ungefär samma princip fast antagligen en billigare variant. Vinkeln bestäms väl då av var du placerar infästningarna. Se bara till att du väljer en modell som är stabil nog så att den inte riskerar att vikas åt fel håll, dvs i sidled. Det kan väl bli ett antal oförsiktiga öppningar/stängningar när man har bråttom och skall slita till sig ett par skor i flykten.
Detta "sliding stay" verkar vara ett intressant alternativ för mig. Vad är egentligen den svenska översättningen på detta beslag? Finns det nån svensk beslagssida som tillhandahåller dessa? Testade google translate men fick ju bara en översättning som säger "glidande stannar".
Tack på förhand!
Vänlig hälsning JLeijon
Tack på förhand!
Vänlig hälsning JLeijon
Ett annat alternativ bara för att ge dig fler uppslag... det är dessutom lite klyddigare att göra, men det gör kanske inget eftersom du ställer frågan i den här avdelningen
Jag antar att dina skolådor kommer ha sidostycken. I dessa kan du fräsa ut spår och sedan sätta ett stopp i stommen. Spårets längd och stoppets placering bestämmer hur mycket lådorna skall öppnas. Jag ritade en enkel skiss som visar principen då det är enklare/snabbare än att förklara med ord... se nedan.
Spåret måste förstås vara cirkelformat så att det följer lådans rörelse när den öppnas. Det löser du enkelt genom att fräsa det mha ett cirkelanslag. Cirkelns centrum skall sammanfall med gångjärnets led.
Ovanstående funkar fint om du har "vanliga" gångjärn, men om du använder lite mer avancerade gångjärn typ Blum (som ofta sitter i köksskåp) kan det bli problem då dessa rör sig på ett annat sätt. Det kan iofs lösas med ett bredare spår, men exakt hur mycket vet jag inte på rak arm. Det kommer kanske se tokigt ut...
Jag antar att dina skolådor kommer ha sidostycken. I dessa kan du fräsa ut spår och sedan sätta ett stopp i stommen. Spårets längd och stoppets placering bestämmer hur mycket lådorna skall öppnas. Jag ritade en enkel skiss som visar principen då det är enklare/snabbare än att förklara med ord... se nedan.
Spåret måste förstås vara cirkelformat så att det följer lådans rörelse när den öppnas. Det löser du enkelt genom att fräsa det mha ett cirkelanslag. Cirkelns centrum skall sammanfall med gångjärnets led.
Ovanstående funkar fint om du har "vanliga" gångjärn, men om du använder lite mer avancerade gångjärn typ Blum (som ofta sitter i köksskåp) kan det bli problem då dessa rör sig på ett annat sätt. Det kan iofs lösas med ett bredare spår, men exakt hur mycket vet jag inte på rak arm. Det kommer kanske se tokigt ut...
Klicka här för att svara