Hej!

Det ska blir ett garagebygge på 75 kvm (10 * 7,5 m) till nästa sommar som kommer att stå på en isolerad platta.

Problemet är att en full betongbil "bara" rymmer 7500 Liter betong och jag skulle vilja klara mig på en bil då transportkostnaderna är väldigt stora. Om jag använder L - element så kommer det gå åt 9000 Liter enligt beräkningar vilket är 1500 Liter för mycket.

Alternativet som jag kommit på är att mura en grundmur i leca istället för att använda L - element och gjuta innanför den grundmuren, då minskar behovet till 6 650 liter, vilket gör att jag till och med kan förlänga garaget till 11 * 7,5 meter (7350 Liter) på en betongbil. Grundmuren tänkte jag mura med sulblock i botten + två lager leca block och sen lägga 200 - 300 mm isolering + armering innanför grundmuren och gjuta.

(Funderat på Albabalkar men hamnar på ca 25 000 för det och hamnar på ca 7500 för en grundmur.)

Bifogar en lånad bild: http://4.bp.blogspot.com/-QNQmr-vMmi0/U0AYEZQ69dI/AAAAAAAABpA/Gnp3ARKgIcs/s1600/WP_20140405_008.jpg

Om man bortser från merarbetet med att mura grundmuren finns det några stora nackdelar med lösningen ?

Någon som gjort en liknande lösning ?

Tack på förhand

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Har du kollat hur stor transportkostnaden verkligen är? Och tål din väg en full betongbil?

Om du skall mura med Leca, så blir det ju en ansenlig mängd Leca och murbruk som skall transporteras dit också.

Handblanda den betong som krävs för kantbalken. Dock borde det gå åt mer än 1500 liter till kantbalken till ett garage. Men kantbalken kan gjutas i etapper.

Tomture61
Starkare betongkvalitet = kräver ej lika tjock betongplatta.

Kan verkligen en "mur" av Lecasten göra samma jobb som en kantbalk, som är gjuten i ett stycke och armerad både för att har intern styrka och hållas samman med plattan?

Men ett annat tips: Gjut upp en klack, som träkonstruktionen står på, så den inte står och suger vatten nere på golvnivå:
L-formad Lecasten som alternativ till armerad kantbalk i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggmax.se/gjutning-och..._ADlYs16mx0txA9DAjySJAj3sJ9ZviEIaArsJEALw_wcB

Lecamuren måste armeras både i längsled och så att plattans nätarmering kan kopplas ihop med lecamuren. Annars kan jag inte se några nackdelar.

Hempularen: Pratade med betongstationen idag och sista kubiken betong får ett vansinnigt högt pris, "torra" varor kan jag köra hem själv nästan "gratis" i omgångar...

AG A: Tror inte att handblanda är realistiskt i de mängderna...

Tomture61: Om betongen skall räcka så blir plattan 8 cm vilken kvalitet måste man använda för att det skall hålla då ?

KnockOnWood: Har tittat på det kantelementet verkar smart med kanten, tanken är att göra samma sak med muren av leca d.v.s. att låta den gå upp en liten bit...

Justusandersson: Du kan inte beskriva lite närmare hur en sådan armering skulle se ut ?

Tomture61
Ang betong kvalité får du nog kontakta antingen en konstruktör eller möjligtvis dom du köper betongen av.

Ang att blanda 1500 l egen betong , nää. ....

På Webers hemsida finns råd om hur du armerar en lecamur. Därutöver är det lämpligt att knyta ihop betongplattans rutnätsarmering med lecamuren. Detta behov ökar med lecamurens höjd. Det kan ske genom att du murar in bockade järn på jämna avstånd som du sedan kan naja ihop med plattans armering. Titta på de instruktioner som gäller för alba-balkar.

Bästa svaret

B Betula_Pendula skrev:
Pratade med betongstationen idag och sista kubiken betong får ett vansinnigt högt pris,
Får man fråga vad du fått för pris på 7,5k lasset och 1,5k resterande.

Personligen vid sådana här lägen väljer jag oftast den dyra kostnaden som snart är glömd, då den bittra eftersmaken länge sitter kvar av ett dåligt utfört jobb.

Gör en ursparning i mitten av plattan på 15m2 som du gjuter vid lämpligt tillfälle eller när garaget är rest.

F
Du får inte ut varenda gram betong ur bilen heller så du räknar generellt lite för snålt... Kör på två bilar á 5 kubik. Eller beställ hem ett lass makadam och "procenta" plattan med i samband med att du gjuter, typ "grisaplatta".

Det finns betongbilar som tar 11 kubbar, trailers, bara du har plats för en sån. Borde bli billigare än att köra två bilar kan jag tycka. Kolla med station om de har en sådan, om inte, kolla med en annan betongstation.

Mvh
Johannes

Justusanderson: Ska titta närmare på detta!

Barnvaktarn: En Betongbil 35 000:- (7,5 Kubik) och två Betongbilar det dubbla... Har en budget på 200 000:- (Vill inte låna) så då äter 35 000 :- extra ett stort hål i budgeten.

Att göra en ursparning låter som bästa iden hitintills!! Att jag inte tänkt på det... Skall kolla på ritningen vart det passar bäst att göra det, då får jag ett bra ställe att komma in med vatten och avlopp också så att det blir service vänligt!!

fsn: Eftersom jag gör allt själv så vill jag göra så enkelt som möjligt och att blanda i extra sten utan 100% koll vad jag gör känns inte som en bra idé. Och betongstationen garanterade att jag skulle få 7500 liter i formen (frågade enkom om det och antar att bilen kanske tar lite till) så om inte det stämmer så blir det att reklamera så får betongstationen lösa det.

Johannes: Finns bara en betongstation inom rimligt avstånd och största bilen de har är 7,5 kubik så tyvärr är enda alternativet att minska betongbehovet till en bil (eller betala för två.)

Var sjutton är du i Uppsalatrakten där du får sådana priser på betong? Jag har försökt köpa betong av Sweroc i Östhammar och fått fantasipriser för att de inte verkar vilja ha med privatpersoner att göra, men då har det blivit billigare att köpa från Thomas Betong i Uppsala, trots längre körsträcka. De har inget emot privatkunder. Sist betalade jag listpris, har för mig att det var 2400kr/m3, inklusive moms och frakt.

Har nu tittat och bestämt att göra en ursparning för att lösa problemet, jag planera ett "kontor" i garaget där det kan vara trevligt med ett trägolv så blir en "krypgrund" där under som också kommer att fungera som serviceutrymme för inkommande vatten/avlopp/el/kullvert mm

• Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.