Hej.

Bakgrund till mitt problem: Direkt-el + luft/luftpump i huset. Ny utbyggnad (hall) ca 16 m2 förberedd för vattenburen golvvärme.

Idén med att gjuta in slang för vattenburen värme i utbyggnaden var att vara "på väg" vid en ev framtida konvertering till vattenburen värme i hela kåken. Detta är dock inte med i planerna för de närmsta åren, tycka vad man vill om det.

Vad jag behöver är ett billigt, enkelt, mer eller mindre provisoriskt sätt att värma och fördela vatten till golvvärmen i utbyggnaden tills det är dags för konvertering. Kan man sen återanvända vissa delar senare är det ett plus, men inget måste.

Jag har tänkt tankar allt ifrån elpatron och/eller luft/vattenpump och/eller sol som värmer vatten i en ackumulatortank till "fula" lösningar som att helt sonika koppla in en liten enkel vattenberedare. Vore tacksam för kommentarer och funderingar på lösningar på detta.

Som bonus finns golvvärmeslang också ingjuten i källargolvet. Skulle jag få till en lösning som kan ge nån form av värme dit med vore det toppen, men inte prioriterat.

Tack på förhand
/Henrik

Det allra enklaste måste väl vara att köra ett konvektorelement på den lilla nya ytan och låta slangen bero. Det blir någon hundralapp styck, och monteras på minuter.
När du sedan skall konvertera så kör du igång allt med ditt nya system.
Jag tror om du kör varmvatten i den nya delen så blir större delen av den investeringen oanvändbar vid konvertering. Även om man väljer enkel "vattenvärmare" så blir det nog dyrare än konvektorer.

Hej.

Tack för synpunkter. Jag kör idag med ett konvektorelement. Funkar ok, men golvet upplevs hopplöst kallt, eftersom det är klinker jämfört med trägolv i resten av huset.

Jag är inte helt övertygad om att det skulle bli dyrare att värma vatten med el jämfört med att värma direkt via en radiator, främst för att rumstemperaturen bör kunna minskas någon grad.

Om konverteringen av resten av huset skulle ligga närmare i planeringen skulle jag absolut stå ut med min nuvarande lösning, men erfarenheten säger att det med stor sannolikhet kommer att dröja en handfull år innan det sker. Därför skulle jag gärna hitta på en lösning för att få igång golvvärmen.

Det kan nog vara så att det kan bli någon "bortkastad" tusenlapp för ett provisorium, men så länge de inte rusar iväg, så kan jag nog vara beredd att ta det. Alternativt möjligen investera i en ack.tank som kommer att fungera även senare, men det blir mycket uppvärmt vatten för bara en slinga.

Hej.

Någon annan som har nåt bra tips på hur jag på ett enkelt sätt värmer och fördelar vatten till min utbyggnad? Kalla barnfötter som vägrar strumpor behöver det... :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.