wildeside wildeside skrev:
Och vems fel är det om katten pissar och skiter på min tomt.
Jag tar iaf upp efter mina hundar när jag rastar dom eftersom jag har uppsikt över dom.
Det är stor skillnad mellan hundar och katter!
Hundar skiter var som helst, det är en del av deras sätt att markera revir.
(Plus att pissa på lyktstolpar, staketstolpar och liknande)
Katter gör tvärt om, de gör ifrån sig i skymundan, och krafsar helst över det som blir liggande, för att dölja det.
Våra katter som går ut och in fritt har aldrig lämnat efter sig en synlig skit.
Men de har ju lådor inne också, vilka dock inte används så mycket på sommarhalvåret.

Men katter medför ett potentiellt problem:
De kan bära på en parasit, som kan smitta andra djur och människor med toxoplasmos.
Därför är kattavföringen lite lurig, för den syns inte i t.ex. barnens sandlådor, då de krafsat över skiten.
Så lägg lock på era sandlådor, så de inte används som katt-toaletter!

J
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Hur ska jag kolla om katten är chippad? Den kommer ju inte på inkallning.

Så jag ska då behöva köpa fälla? Det blir ju lite udda om jag ska bjuda traktens katter på sill i min nya fälla varje kväll.
Jag ser framför mig att du sitter med 50 kattor i din trädgård om du ska fånga en katt varje kväll. Här i vårt kvarter finns kanske 3-4 katter från intilliggande hus som rätt sällan besöker vår tomt. Det skulle vara en barnlek att ta reda på vem som äger dem (jag tror jag vet men är inte 100% säker på allihop). Om du har 50 katter förstår jag ditt problem. Om det är 3-4 st så kan jag tyvärr inte förstå att det ska vara så svårt eller ens ett problem.

Jag tror den i villaområdet som skjuter katter som sannolikt är husdjur inte kommer bli så omtyckt av ganska många i området. Iallafall jag skulle inte lyfta ett finger om så Alibaba och de 40 rövarna rensade dennes hus.

Den som bor på landet borde rimligen ha så få grannar att han kan fråga eller vet vem som äger katten.

Givetvis kan man ju skita i detta och skjuta alla katter som kommer in på tomten, men varför förstöra grannsämja och döda djur om det finns bättre lösningar?

Prata med grannarna! Om kattens ägare skiter i det du säger, gå till polisen.

Samma gäller väl om grannens hund springer in på min tomt, jag skulle prata med grannen eller i sista hand med polisen. Inte lägga kött med råttgift på. Men visst kan man göra så. Det finns ju hundägare som drabbas av förgiftat kött, jag antar det är nån som tröttnat på lösspringande hundar som skäller och skiter på vägen.

Om problemet inte går att lösa på normalt, trevligt och civiliserat sätt får väl andra metoder tas till, men i normala fall med rimligt stora tomter och inte orimligt antal katter så kan jag inte se att detta är ett stort problem. Det finns som sagt värre saker att reta sig på.

Okastrerade hankatter som lämnas vind för våg kan jag hålla med om borde kunna ställa till problem men då kortvarigt eftersom de tenderar till att "driva vidare".

J
R RalleB skrev:
JohanLun... du har valt att skaffa husdjur, inte jag. Så varför tycker du att det är ok för mig att få skit och piss på min tomt från din katt?!

Och som någon skrev gällandes FB och lokala ortsgrupper. ”Lilla misse har varit bort i 6 timmar nu, är det någon som sett honom?”

Släpp inte ut kattfan då för jag har då inte sett en katt med klocka så den vet när den ska vara hemma.
Jo, men grannens ungar, grannens hund - de vill jag kanske slippa också.

Vill du slippa detta, bosätt dig på landet utan grannar.

Om grannen skaffar 10 katter eller hans hund skäller hela natten, eller ungarna pangar dina rutor - ta upp problemet och hitta en lösning. Skulle mina grannar klaga på min katt så kan jag ta ut honom i band och inte släppa honom - han är främst en innekatt som INTE går fritt ute på nätter eller dagar när vi inte är hemma utan bara är ute när vi själva är hemma i trädgården och håller sig 95% på tomten. Jag tycker det är oansvarigt att skaffa utekatt om man inte bor på ett bra sätt (dvs stor egen tomt). Jag har trampat i hundskit på gångvägar, det är mycket äckligare än kattskit och är helt ägarens fel. Det blir jag förbannad på. Men inte på hunden. Utan ägaren. Inte vill jag skjuta hunden för det. Likaså gillar jag inte okopplade hundar på badplatser eller naturpartier, promenadvägar osv. Men inte fan skjuter jag dem för det...

• Gilla
calibramicke och 1 till
  • Laddar…
Heij83
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Katter gör tvärt om, de gör ifrån sig i skymundan, och krafsar helst över det som blir liggande, för att dölja det.
Men de har ju lådor inne också, vilka dock inte används så mycket på sommarhalvåret.

De kan bära på en parasit, som kan smitta andra djur och människor med toxoplasmos.
Därför är kattavföringen lite lurig, för den syns inte i t.ex. barnens sandlådor, då de krafsat över skiten.
Än en gång så har vi en som tycker att jag ska behöva anpassa mig och mitt levene efter din katt! Fattar inte hur du tänker!?
Mina hundar tycker att kattbajset är mumma och letar upp detta, inte så jäkla kul kan jag lova.
Mina barns sandlåda ska inte behöva ha lock för att slippa bli toalett åt din katt!

Redigerat:
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Heij83
J JohanLun skrev:
Jo, men grannens ungar, grannens hund - de vill jag kanske slippa också.

Vill du slippa detta, bosätt dig på landet utan grannar.

Om grannen skaffar 10 katter eller hans hund skäller hela natten, eller ungarna pangar dina rutor - ta upp problemet och hitta en lösning. Skulle mina grannar klaga på min katt så kan jag ta ut honom i band och inte släppa honom - han är främst en innekatt som INTE går fritt ute på nätter eller dagar när vi inte är hemma utan bara är ute när vi själva är hemma i trädgården och håller sig 95% på tomten. Jag tycker det är oansvarigt att skaffa utekatt om man inte bor på ett bra sätt (dvs stor egen tomt). Jag har trampat i hundskit på gångvägar, det är mycket äckligare än kattskit och är helt ägarens fel. Det blir jag förbannad på. Men inte på hunden. Utan ägaren. Inte vill jag skjuta hunden för det. Likaså gillar jag inte okopplade hundar på badplatser eller naturpartier, promenadvägar osv. Men inte fan skjuter jag dem för det...
Men om din katt är 95% på er tomt och ute när ni är hemma, du kan även tänka dig att ha denna i koppel så ser jag dig som en ansvarstagande kattägare (y).
Dä år du kanske inte den som vissa av oss stör sig på.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
I-landsproblem?
I resten av världen kryllar det inte bara av lösa katter utan även av lösa hundar, höns, gäss, kor, getter osv. - och alla tycker det är fullt naturligt.

J
Heij83 Heij83 skrev:
Än en gång så har vi en som tycker att jag ska behöva anpassa mig och mitt levene efter din katt! Fattar inte hur du tänker!?
Mina hundar tycker att kattbajset är mumma och letar upp detta, inte så jäkla kul kan jag lova.
Mina barns sandlåda ska inte behöva ha lock för att slippa bli toalett åt din katt!
Ja, i viss mån måste alla anpassa sig till omvärlden. Om jag hatar hundskall och barnskrik får jag anpassa mig. Inte eliminera dessa levande väsen. Varför ska andra anpassa sig efter just dig? Men inte du till andra? Lämnar du inga avtryck alls? Du stör garanterat någon annan, det är jag övertygad om. Har du barn? Hund? Bil? Andra djur? MC? Husvagn? Röker du? Ful frisyr?

Jag är dock irriterad på alla som kör förbi oss på 30 väg i 45 och mer, eskalerar på sommaren då folk som inte bor här ska bada på en badplats i slutet på gatan. Även om barn, katter eller människor rör sig på den smala vägen utan trottoarer tycker icke boende det är ok att köra 50. Så OM min katt sket hos grannen skulle jag försöka lösa det problemet, men framför allt håller jag barn och katt på tomten för att undvika olyckor då jag tyvärr inte kan eliminera de idioter som inte respekterar trafikregler eller allmänt hyfs och hänsyn.

Har du kört för fort någon gång?

Redigerat:
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Nu ska jag vara lite provocerande......
Om grannens katt kommer in i min trädgård och ger sig på min kanin som bor i en hägn utan tak, då kommer jag att nacka katten och kasta tillbaka den till grannen.
Rätt eller fel? Kaninen är ju en familjemedlem därför värdefull för oss.
[bild]
Tja om en hund kommer in i vår gård kommer jag stå beredd att skjuta den. Förra gången någons byracka kom in på gården var den väldigt aggressiv och jagade upp mig på en stege, bara rena turen barnen inte var hemma då. Inte första gången det hänt, men ska se till det blir den sista.

Nä är det något lösspringande djur som vi har haft problem med, och det genom hela livet sen barnsben, så är det hundar. Och det är farliga djur som faktiskt resulterat i skador, allvarliga sådana och ofta på oskyldiga barn som blir ärrade för livet fysiskt och psykiskt. Nästa hund på gården tänker jag inte chansa med något.

Folk har katter här och dom går omkring och det har aldrig varit ett problem i jämförelse, inte ens något klagande om bajs. Vi har ofta grannars katter på vår tomt och det värsta som händer är att dom springer iväg om vi går ut, istället för livshotande skador och ärr.

Jag vill inte döda katter, katter. Är bra djur men jag tycker inte de ska vara lösa i det fria

• Gilla
wildeside och 2 till
  • Laddar…
Heij83
J JohanLun skrev:
Ja, i viss mån måste alla anpassa sig till omvärlden. Om jag hatar hundskall och barnskrik får jag anpassa mig. Inte eliminera dessa levande väsen. Varför ska andra anpassa sig efter just dig? Men inte du till andra? Lämnar du inga avtryck alls? Du stör garanterat någon annan, det är jag övertygad om. Har du barn? Hund? Bil? Andra djur? MC? Husvagn? Röker du? Ful frisyr?

Jag är dock irriterad på alla som kör förbi oss på 30 väg i 45 och mer, eskalerar på sommaren då folk som inte bor här ska bada på en badplats i slutet på gatan. Även om barn, katter eller människor rör sig på den smala vägen utan trottoarer tycker icke boende det är ok att köra 50. Så OM min katt sket hos grannen skulle jag försöka lösa det problemet, men framför allt håller jag barn och katt på tomten för att undvika olyckor då jag tyvärr inte kan eliminera de idioter som inte respekterar trafikregler eller allmänt hyfs och hänsyn.

Har du kört för fort någon gång?
Som sagt du håller din katt på din tomt (y)
Jag lämnar absolut avtryck men jag skiter inte i grannens trädgård, inte mina hundar heller. Det handlar framförallt om hygien då jag har barn som vill vara i sandlådan.
Jag försöker respektera mina grannar, är det så att mina hundar skäller så går jag ut och får dom tysta, av respekt för mina grannar. MEN än en gång dom springer inte på grannens fastighet!
Visst kör jag för fort ibland, men jag respekterar samhällen och framförallt 30 zoner. Har stoppat flera bilister som bränner förbi i samhället och informerat vänligt att det ör 50kmh och inte 90.
Förstår inte bara vad det har med sakens att göra?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:

Så folk ska lägga lock på sandlådor som är till för barn och det bara för att kattägare ska kunna släppa ut sina katter?
Hör du inte själv hur dumt det låter.
Kattägare är så själviska att dom tycker att andra ska fixa problem efter deras husdjur.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag ser framför mig att du sitter med 50 kattor i din trädgård om du ska fånga en katt varje kväll. Här i vårt kvarter finns kanske 3-4 katter från intilliggande hus som rätt sällan besöker vår tomt. Det skulle vara en barnlek att ta reda på vem som äger dem (jag tror jag vet men är inte 100% säker på allihop). Om du har 50 katter förstår jag ditt problem. Om det är 3-4 st så kan jag tyvärr inte förstå att det ska vara så svårt eller ens ett problem.

Jag tror den i villaområdet som skjuter katter som sannolikt är husdjur inte kommer bli så omtyckt av ganska många i området. Iallafall jag skulle inte lyfta ett finger om så Alibaba och de 40 rövarna rensade dennes hus.

Den som bor på landet borde rimligen ha så få grannar att han kan fråga eller vet vem som äger katten.

Givetvis kan man ju skita i detta och skjuta alla katter som kommer in på tomten, men varför förstöra grannsämja och döda djur om det finns bättre lösningar?

Prata med grannarna! Om kattens ägare skiter i det du säger, gå till polisen.

Samma gäller väl om grannens hund springer in på min tomt, jag skulle prata med grannen eller i sista hand med polisen. Inte lägga kött med råttgift på. Men visst kan man göra så. Det finns ju hundägare som drabbas av förgiftat kött, jag antar det är nån som tröttnat på lösspringande hundar som skäller och skiter på vägen.

Om problemet inte går att lösa på normalt, trevligt och civiliserat sätt får väl andra metoder tas till, men i normala fall med rimligt stora tomter och inte orimligt antal katter så kan jag inte se att detta är ett stort problem. Det finns som sagt värre saker att reta sig på.

Okastrerade hankatter som lämnas vind för våg kan jag hålla med om borde kunna ställa till problem men då kortvarigt eftersom de tenderar till att "driva vidare".
Nu ser inte min situation ut riktigt så.

Jag bor något mer ensligt på landet. Någon enstaka katt vet jag vart den hör hemma men det härjar ett antal väderbitna små pilska herrar i bygden. Ansvaret för dessa är oklart.

Mina egna katter skiter i rabatten så det är inte problemet, det är piss och bråk jag vill slippa.

Eftersom jag inte har belägg på att dom är 100% vilda men jag kan ju gissa.
Men du anser att det är mitt ansvar att börja efterlysa ägarna och hoppas dom har FB och bryr sig?
Det är här jag tycker att mycket ansvar läggs på den som faktiskt inte äger djuret.

Jag har skrämt katter med vatten, jakthund, visselraketer....men hormonstinna herrar är svårpåverkade.
Men vid återkommande ofredande så vet jag en lösning, och det är inte att fånga med fälla och ringa djurambulansen.

K
Jag sticker ut hakan och säger att katter utan halsband ska betraktas som vilda och infågnas och avlivas.
Detta eftersom dom är en invasiva och påverkar vår fauna

• Gilla
wildeside och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr inte..hoppas inte dina fördomar blir helt krossade.
Det var inte en fördom, det var sarkasm.

K
Nu ser inte min situation ut riktigt så.

Jag bor något mer ensligt på landet. Någon enstaka katt vet jag vart den hör hemma men det härjar ett antal väderbitna små pilska herrar i bygden. Ansvaret för dessa är oklart.

Mina egna katter skiter i rabatten så det är inte problemet, det är piss och bråk jag vill slippa.

Eftersom jag inte har belägg på att dom är 100% vilda men jag kan ju gissa.
Men du anser att det är mitt ansvar att börja efterlysa ägarna och hoppas dom har FB och bryr sig?
Det är här jag tycker att mycket ansvar läggs på den som faktiskt inte äger djuret.

Jag har skrämt katter med vatten, jakthund, visselraketer....men hormonstinna herrar är svårpåverkade.
Men vid återkommande ofredande så vet jag en lösning, och det är inte att fånga med fälla och ringa djurambulansen.
Det är inget lagbrott att skjuta en katt som anses förvildad, exempelvis som saknar halsband.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.