Fällebyggarn Bösahus skrev:
Jag har 4 sådana.
Obehagligt

Talvan Talvan skrev:
Obehagligt
Inte speciellt.

Dom skiter nog mest i mina rabatter och mina närmsta grannar vet att dom är mina så om dom har synpunkter vet dom vart dom ska komma.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Inte speciellt.

Dom skiter nog mest i mina rabatter och mina närmsta grannar vet att dom är mina så om dom har synpunkter vet dom vart dom ska komma.
Jag gillar det inte

Talvan Talvan skrev:
Jag gillar det inte
Det är helt ok att du känner så.

Det är helt ok att du känner så.
Jag skickar dig koppel på posten om du vill

Talvan Talvan skrev:
Jag skickar dig koppel på posten om du vill
Varför?

Jag bor på landet och den som finner mina katter vidriga och kan bevisa för sig själva att de är att klassa som vilda kan med enkelhet avliva dom.

Om dom bara uppfyller kraven för själva avlivningsgrejen.

Varför?

Jag bor på landet och den som finner mina katter vidriga och kan bevisa för sig själva att de är att klassa som vilda kan med enkelhet avliva dom.

Jag tror inte någon vill det, alla katter ska få leva men vore bra med kopplet

Talvan Talvan skrev:
Jag tror inte någon vill det, alla katter ska få leva men vore bra med kopplet
Katter blir meningslösa om jag ska ha dom i koppel.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
På tal om koppel.
Jag såg en morfar/farfar som var ute och gick med sitt ca 2-åriga barnbarn i KOPPEL på en bred trottoar vid en 50-väg. Hade varit kul om ungen haft en katt i koppel också, hehe,

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Man blir tvungen att sprida väldigt mycket råttgift överallt om alla katter skall gå i koppel.

Jag tror att ni koppleförespråkare borde få vara med om det jag gjorde en gång. Bytte innertaksskivor i ett hus där ägaren tyckte om att använda råttgift. Det bara regnade döda möss i olika stadier av förruttnelse över oss när vi rev. Hela huset stank av ruttna kadaver både före och efter bytet av innertaksskivor.

Fast det finns faktiskt en sort som borde hållas i koppel.
Vissa frassar (hankatter på sörländska) får ju pippi på att klättra upp på folks saker och låta pisset rinna så att stanken sprider sig så mycket som möjligt. Alla är inte sådana men vissa har det beteendet.
Han man en sådan frass tycker jag faktiskt att man skall ha den i koppel.

Varför?

Det är väl ingen i tråden som skrivit att katter är vidriga?
Katters avträde är vidrigt och deras inmutande av revir som är det stora problemet!
Att folks husdjur skapar huvudbry för andra.

Jag har två fina små råttjägare som får gå ute när de vill här på landet. Största problemet med det är områdets andra katter som i många fall är ganska elaka och gärna kommer till min tomt och muckar gräl, mina egna utforskar som mest skogen på baksidan vad jag har kunnat se. Det är som det är och jag har tagit beslutet att ändå låta dem vara ute då jag tror den extra livsglädjen det ger dem överväger de risker det innebär.
MEN, mina katter är kastrerade (honor), och jag tror att det hade varit en väldigt mycket bättre lösning på problemet med "lösdrivare" att se till att tama katter var kastrerade om de är utomhus. Alltså, jag håller med om att man ska ta ansvar för sina djur, men tycker att det kan anses som att man gjort detta om man kastrerat och ID-märkt katten innan man låter den gå ut. Och självklart skulle jag skämmas ögonen ur mig och försöka lösa problemet om det visade sig att mina damer förstörde grannens egendom, att den sortens moral skulle saknas bland kattägare rent generellt tycker jag låter orimligt (även sett till mina kattägande grannars agerande).
Det fina med katter är ju att om de sköter sig så märker ni runtomkring knappt av dem alls, men det kan även ge intrycket att alla katter missköter sig eftersom det är det ni då ser/märker. Så jag tycker det är synd att så många här generaliserar så grovt trots att ni bär på ett ganska uppenbart bias.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Heij83
Pytt Pytt skrev:
Jag har två fina små råttjägare som får gå ute när de vill här på landet. Största problemet med det är områdets andra katter som i många fall är ganska elaka och gärna kommer till min tomt och muckar gräl, mina egna utforskar som mest skogen på baksidan vad jag har kunnat se. Det är som det är och jag har tagit beslutet att ändå låta dem vara ute då jag tror den extra livsglädjen det ger dem överväger de risker det innebär.
MEN, mina katter är kastrerade (honor), och jag tror att det hade varit en väldigt mycket bättre lösning på problemet med "lösdrivare" att se till att tama katter var kastrerade om de är utomhus. Alltså, jag håller med om att man ska ta ansvar för sina djur, men tycker att det kan anses som att man gjort detta om man kastrerat och ID-märkt katten innan man låter den gå ut. Och självklart skulle jag skämmas ögonen ur mig och försöka lösa problemet om det visade sig att mina damer förstörde grannens egendom, att den sortens moral skulle saknas bland kattägare rent generellt tycker jag låter orimligt (även sett till mina kattägande grannars agerande).
Det fina med katter är ju att om de sköter sig så märker ni runtomkring knappt av dem alls, men det kan även ge intrycket att alla katter missköter sig eftersom det är det ni då ser/märker. Så jag tycker det är synd att så många här generaliserar så grovt trots att ni bär på ett ganska uppenbart bias.
Som jag skrivit innan har jag absolut inget alls emot kattägare som tar sitt ansvar.
Men den stund katten springer omkring och skiter eller förstör på min tomt så är det ett problem, kastrerade okastrerade, id märkta eller icke id märkta spelar ingen roll.

J
Jag tycker pragmatik saknas hos många som skriver i tråden. Det finns så mycket som stör, olika för alla. Prata med era grannar. Att en katt som vid enstaka tillfällen stört och där ägaren vid kontakt försöker göra lämpliga, rimliga och möjliga åtgärder skulle bli föremål för jakt är inte rimligt, lika lite som att någon annan som stör ska få långtgående åtgärder vid enstaka tillfällen...

Kan man lämna lag förslag till Löfven om förbud mot katter lösa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.