22 409 läst ·
243 svar
22k läst
243 svar
Lösa kattter bör vara olagligt
Att man som hundägare får betala skadeståndet och veterinärkostnaderna för den hundbitna katten.KnockOnWood skrev:
Oavsett om hunden är kopplad på egen tomt.
Vet faktiskt inte vad som händer om en katt skulle ta sig in i en hundgård och få stryk. Man kan ju tycka att hunden äger företräde där åtminstone.
Om en katt går fram till min hund som jag har kopplad och de ger sig på varandra. Skadar min hund katten får jag stå för hela kalaset, trots min hund är kopplad, jag har uppsikt men att katten är den som orsakat det hela. Hade katten varit över uppsikt, kopplad. Så hade det aldrig kunnat inträffa.KnockOnWood skrev:
Då har min plånbok med detta att göra då jag får betala veterinärskostnaderna.
Aldrig sett en katt ta en tamkanin heller. Men hundar vet jag av som gjort det. T.ex. när jag var yngre tog en hund min kusins tamkanin. Hon hade katt och kanin som båda var helsvarta och dom levde tillsammans faktiskt. Men hunden, en Husky, bet av bakbenet på kaninen så dom måste avliva den. Hunden gick fritt ofta, den var åtminstone 6km från sitt hem. Jag vet farsan sköt den i arslet med luftgevär en gång, blev så förbannad på hunden som gick omkring och ylade som en varg.Marlen Eskilsson skrev:
Men hunden ifråga blev jäkligt gammal... Såg den många många år sen och den var stel i benen och gammal, vandrade fortfarande runt, men det var samma hund.
Administrator
· Skåne
· 8 678 inlägg
Det låter högst osannolikt att en tam katt skulle angripa en kopplad hund. Katter går omvägar för att slippa träffa hundar. Klorna åker bara fram när den ska försvara sig.phyx skrev:
Om en katt går fram till min hund som jag har kopplad och de ger sig på varandra. Skadar min hund katten får jag stå för hela kalaset, trots min hund är kopplad, jag har uppsikt men att katten är den som orsakat det hela. Hade katten varit över uppsikt, kopplad. Så hade det aldrig kunnat inträffa.
Då har min plånbok med detta att göra då jag får betala veterinärskostnaderna.
Katter i vårat område går fram till hundar och bryr sig inte ett dugg, så nej katter är inte så speciellt rädda för hundar.Marlen Eskilsson skrev:
Sen har jag aldrig sett en katt angripa en hund.
Nej vilda djur har inget med denna tråd att göra. Denna tråd handlar om att en viss grupp av husdjurs ägare kan skicka ut sina djur hur dom vill utan ansvar och personligen tycker jag det är åt helvete.J JohanLun skrev:
Angrepp är väl inte deras modus operandi. Men en katt som lurar i en buske och en hund som sticker in nosen för att lukta, det kan sluta med skador på båda djuren.
Det förekommer definitivt. Det här är en klassiker.Marlen Eskilsson skrev:
Här är ett helt gäng, varav endel är kopplade.
Om min katt attackerar en kopplad hund skulle jag inte drömma om att kräva hundägaren på ersättning för skador på katten. Det är ju knappast hundägarens fel att min katt inte kan uppföra sig.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
phyx skrev:
Jag har ett problem med en katt i vårt villaområde. Katten har bajsat vid flera tillfällen på vår gräsmatta. Vi har två barn, en som snart kryper och en som gärna springer barfota, plus oss vuxna och en hund. Jävligt tråkigt att behöva trampa i kattskit, se hunden käka upp det eller jag plocka bort det.
Känns jävligt irriterande att se kattägare göra det till mitt problem. Men nu verkar det som att så ser världen ut idag.
Kan ni ge lagliga tips på vad jag får göra?
Får jag släppa lös hunden för att jaga bort katten? Vad händer om hunden faktiskt får tag i katten? Blir jag skadeståndsskyldig? Får jag ta och köpa ett rejält vattengivär som klarar 20meter och spruta? Vad händer om jag råkar skada katten när jag sprutar på katten? Typ träffar ett öga? Blir jag skadeståndsskyldig då?
Ge gärna tips på effektiva och lagliga sätt. Tyvärr vet jag int3 vems katt det är, så jag kan inte prata med ägaren. Men skulle jag veta, hade jag lagt sliten på deras uppfart som jag får plocka från tomten.
Köp en kattfälla, raka fanskapet och släpp ut den igen så kanske den hålls inne i fortsättningen
https://z-aim.com/fallor-tillbehor/lotin-fallor-och-tillbehor/lotin-kattfalla-levandefangst/
Som hundägare i 25års tid kan jag intyga att detta hänt fler gånger än vad jag kan räkna på mina båda händer att jag måste skrämma iväg katter för de går mot mig och hund helt orädd.Marlen Eskilsson skrev:
Må så vara, men det vore en lika vrickad idé att ha sommarjobbare som samlar in ekorrar.T twoody skrev:
I normalfallet, där jag bott, besöks tomten av ett par tre katter, oftast samma katter. Man ser dem någon gång i veckan. Visst kan nån skita på ett lämpligt eller olämpligt ställe. En katt har skitit under vår trappa ett par gånger och personligen skiter jag i det. Sandlådan har jag lock på, det är inte så svårt att hantera för en normalbegåvad person, till och med ett normalt barn klarar det. Jag kan bara inte se att husdjurskatter rimligen kan ställa till så stort besvär (jämfört med all annan skit och störningar som man får stå ut med) att det rättfärdigar att förbjuda katter, än mindre döda sin grannes husdjur.
Tänk efter nästa gång hur mycket dina barn, din hund, din grill etc eventuellt stör grannen och tagga ned lite.
Det finns givetvis fall med personer som håller ett tjog katter eller vildkatter, det tror jag dock går att anmäla - det är en annan sak än en enstaka katt.
Och igen, jag tycker det är olämpligt att ha utekatter i flerbostadshus - men det bör vara upp till hyresvärden/föreningen att reglera detta...
Jag tror det är mycket vanligare med hundar som ger sig på katter än tvärtom. Framför kan hundar oprovocerat skada människor allvarligt, vilket är rätt ovanligt med katter om man inte själv går i närkontakt med katten och blir biten eller riven i ett öga vilket pga infektionsrisk kan leda till problem men den direkta skadan är aldrig livshotande som det är med hundar.phyx skrev:
Det strikta ansvar hundägare har funkar inte på de personer som har dessa kamphundar då många troligen ändå redan är kriminella eller iallafall inte har några större tillgångar att betala för skadorna med.
När jag bodde i ett område där denna typ av hundar och ägare vistades hände det i princip varje dag att man nästan klev i en hundskit. Så, en nedgrävd kattskit i rabatten är inget att bli upprörd över.
Hundar är flockdjur med en medvetenhet om sin position inom gruppen medans katter är solitärer som bara fiser omkring för sig själva så det påverkar ju hur och när de väljer att gå till attack (ja förutom i den klassiska filmsnutten ovan).
Har ingetdera och tänker aldrig skaffa...
Har ingetdera och tänker aldrig skaffa...