Hej!

Har en klinkersplatta som låter ihålig när man knackar på den. Det verkar som att ca 1/4 till 1/2 del av den inte ligger mot underlaget.
Vad kan entreprenören göra för att lösa det? badrummet är ett år gammalt.

Till saken hör att i mitt andra badrum har jag några plattor som rest sig. Börjar ana oråd över badrummen.

Mvh

• Gilla
surgubben2
  • Laddar…
Hej, vad säger entreprenören. Låter inte bra med plattor som lossnar i ett nytt bad. Låter som att något rör sig bakom. Vet du hur konstruktionen ser ut?

Tosse skrev:
Hej, vad säger entreprenören. Låter inte bra med plattor som lossnar i ett nytt bad. Låter som att något rör sig bakom. Vet du hur konstruktionen ser ut?
Jag har inte pratat med entreprenören än, jag vill ha lite på benen först.
Det är 60x60-plattor, kanske jag skulle nämnt, och de ligger på betongplattan. Huset var färdigställt för 12 månader sedan.
Mvh

Okej, om det är direkt på platta borde det inte röra sig speciellt även om det läcker. Kanske är det dåligt satt från början eller dålig vidhäftning mellan tätskikt och bakomliggande material. Jag är ingen plattdättare men har förstått att så stora plattor ställer lite större krav på underlagets jämnhet och utförandet.

Som sagt stora plattor är lättare att misslyckas med. Hur lång torktid hade man för betonplattan, innan klinkerssättning?

Betong fortsätter att krympa under lång tid efter torkningen.

hempularen skrev:
Som sagt stora plattor är lättare att misslyckas med. Hur lång torktid hade man för betonplattan, innan klinkerssättning?

Betong fortsätter att krympa under lång tid efter torkningen.
Gissningsvis fick den torka fyra månader ungefär.
Det kanske inte är något att åtgärda, den låter ihålig, men rör sig inte när man går på den.

Då kanske det är dåligt med fix under delar av plattan. Större risk att den går sönder om man tappar nåt på den eller så. Annars är det väl ingen större fara.

Troligtvis tätat för tidigt på plattan..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.