Hej.
Är det någon som vet vad detta är för loppa? Jag har fått lite olika bud därför undrar jag.
Hittades i min dotters säng en morgon och den har bitit henne säkert 15 ggr under natten.
Bilden är tagen med ett USB-microskåp med ca 50 ggr förstoring, den är 3-4 mm stor i verkligheten.

/Ola

• Loppa_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mest troligt är kanske att det är en fågel-, katt- eller hundloppa. Man får nog gå tillbaka till var din dotter varit de närmsta dagarna för att spåra värddjuret. Om ni själva inte har utekatt eller höns vill säga.

Edit: Såg nu att kattloppor inte är så stora som den du hittat. Röstar därför på fågelloppa.

Vägglus? Stämmer ju på storleken och dessa kan man få med sig hem, framför allt efter hotellvistelse i New York. Är den platt?

Ta med dig loppan till anticimex så kan dom säkert hjälpa dig mer exakt.

Tack för svar.
Lundgrens skrev:
Ta med dig loppan till anticimex så kan dom säkert hjälpa dig mer exakt.
Naturligtvis har jag gjort det och de säger att det är en kattloppa men när jag säger att jag trodde det var en fågelloppa tycker jag att de tvekar och säger att jag kan ju alltid kolla om det finns några gamla bo på taket etc. Jag tycker bara det känns onödigt att sanera katten om det är hennes rum som är problemet.

/Ola

N
Den ser brun ut som en kattloppa men storleken låter mer som fågelloppa även om dessa brukar vara svartare. Men det kanske finns olika sorter.

Vi har haft fågelloppor i sängen ett par gånger. Jag är nästan helt övertygad om att de båda gångerna följt med katten in. Ena gången såg jag själv hur den hoppade från katten till täcket. Så det behöver inte vara något problem med själva rummet.

Om katten fått riktiga kattloppor lär du snart märka det.

Tack för input!
Hittat en till i grabbens säng i går.
Samma art som den första och denna har jag mätt på och den är 2,5 mm och det var förmodligen den första också då jag bara uppskattat storleken på den. Anticimex har nog rätt, kattloppa lär det vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.