General Failure:
Skillnaden är... Om man har ett fastpris och snickaren jobbar undan snabbt så får vedebörande ta del av hela "vinsten" själv. Ngt han inte får om man delar på "vinsten".
Om snickaren jobbar på och hamnar 10000 SEK under pristaket får denne 5000 SEK. Detta utan att behöva lägga ngn tid för dessa.
Om snickaren däremot jobbar på tills pristaket är nått... då måste han faktiskt lägga de timmar (eller mer) som pristaket rymmer.
Alla vill tjäna pengar utan att jobba... Men till skillnad från fastpris så tjänar båda parter på detta alternativ.
/Daniel
Skillnaden är... Om man har ett fastpris och snickaren jobbar undan snabbt så får vedebörande ta del av hela "vinsten" själv. Ngt han inte får om man delar på "vinsten".
Om snickaren jobbar på och hamnar 10000 SEK under pristaket får denne 5000 SEK. Detta utan att behöva lägga ngn tid för dessa.
Om snickaren däremot jobbar på tills pristaket är nått... då måste han faktiskt lägga de timmar (eller mer) som pristaket rymmer.
Alla vill tjäna pengar utan att jobba... Men till skillnad från fastpris så tjänar båda parter på detta alternativ.
/Daniel
Vi har aldrig behövt att skriva ner nåt på papper, då det låg i vårt eget intresse att få jobbet gjort så fort och så bra som möjligt. Tvärtom, våra killar såg till att lämna de "idiotenkla" grejerna för att de visste att vi ville göra så mycket som möjligt själva för att tjäna in timmar.
Vi har som jag har sagt tidigare att gå på Maxpris men på löpande räkning i som vår entreprenör föreslog.
Jag vet inte om vi har hittar pärlor i havet men jag kan säga att dom här killarna jobbar otroligt bra och hårt.
10 dagar i rad har de jobbat från 7 på morgonen till 6 på kvällen. En lunch rast på 45 minuter + några minuter för att hämta andan då och då.
De har lika mycket kvar att göra och när vi räknade enl entreprenörens timtaxa är de redan på antal killar och timmar de har arbetat nästan upp i maxpriset.
Enl vår leveransbeskrivning skulle kuporna komma med färdiga fönster på. När kuporna kom var inte fönsterna med.
Nästa dag ringde hustillverkaren och sa: Vi har missat att sätta ditt fönsterna till kuporna. Be eran snickare att göra en separat räkning till oss på det. Vi ska betala.
Så med facit i handen är vi glada att vi har en maxpris på jobbet, annars hade kanske kostat dubbelt så mycket. ;D
Jag vet inte om vi har hittar pärlor i havet men jag kan säga att dom här killarna jobbar otroligt bra och hårt.
10 dagar i rad har de jobbat från 7 på morgonen till 6 på kvällen. En lunch rast på 45 minuter + några minuter för att hämta andan då och då.
De har lika mycket kvar att göra och när vi räknade enl entreprenörens timtaxa är de redan på antal killar och timmar de har arbetat nästan upp i maxpriset.
Enl vår leveransbeskrivning skulle kuporna komma med färdiga fönster på. När kuporna kom var inte fönsterna med.
Nästa dag ringde hustillverkaren och sa: Vi har missat att sätta ditt fönsterna till kuporna. Be eran snickare att göra en separat räkning till oss på det. Vi ska betala.
Så med facit i handen är vi glada att vi har en maxpris på jobbet, annars hade kanske kostat dubbelt så mycket. ;D
Klicka här för att svara