BirgitS
Finns det risk för tillskjutande fukt underifrån ska det vara ångspärr. Om plattan är isolerad borde det inte vara tillskjutande markfukt.

Det är inte själva ytan som är begränsad utan just bredden, dvs. avståndet mellan väggar tvärs brädorna. Hur långt är det tvärs brädorna i ditt hus?

Är hallen tillräckligt bred för att det ska vara tillåtet att lägga brädorna tvärs hallen?

Jag har sett att andra har fått hjälp av Kährs kundtjänst med den typen av frågor du har.

BirgitS BirgitS skrev:
Finns det risk för tillskjutande fukt underifrån ska det vara ångspärr. Om plattan är isolerad borde det inte vara tillskjutande markfukt.

Det är inte själva ytan som är begränsad utan just bredden, dvs. avståndet mellan väggar tvärs brädorna. Hur långt är det tvärs brädorna i ditt hus?

Är hallen tillräckligt bred för att det ska vara tillåtet att lägga brädorna tvärs hallen?

Jag har sett att andra har fått hjälp av Kährs kundtjänst med den typen av frågor du har.
Tack för svar!

eftersom hallen går in i vardagsrummet är det en yta på ca 6-7m brett totalt och kanske 2,5m långt.
Trodde det var mer längdmässigt/total yta som kunde ställa till det. Inga möblerna hallen direkt domar tunga på golvet så det kanske kan gå…

BirgitS
Tunga möbler som t.ex. köksöar brukar inte få stå på parketten någonstans så det har ju inte med just hallen att göra. Däremot brukar det inte gå att uppfylla läggningsinstruktionerna om hallen är smal och man vill lägga brädorna på tvären. Det finns ju begränsningar på hur korta brädor som får användas och på minsta avstånd mellan skarvarna på två brädor efter varandra.

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
läst på lite mer kring golvet och de krav/instruktioner som finns gällande avstånd till vägg osv. Det behöver bli en ganska bred glipa mot vägg för att vi ska kunna lägga golvet ut i hallen.
Såg i en instruktion att de hade sågat bort gipset längst ner så att golvet har möjlighet att röra sig ännu mer fast listen på väggen inte behöver bli jättetjock.

OM vi skulle göra så, hur säkerställer jag "rätt" avstånd in under väggen? Kan jag mäta avståndet som är fritt under väggen och sedan ta en tunnare distans mot gipsskivan så att totala avståndet blir som det är tänkt?
Hur annars får man raderna att ligga rakt samt säkerställer att de inte åker in för långt under väggen?

Vi ska lägga om golvet på hela nedervåningen i princip, vilka erfarenheter har ni av att göra detta i etapper?
Jag vill helst börja i köket som ska göras om, för att sedan fortsätta in i matsal/vardagsrum och sist hallen. Går det att lägga köket, skydda skarven som blir och sedan fortsätta i nästa rum efter nån/några veckor osv?

//Oskar

Du skyddar skarven ganska enkelt genom att lägga en extra golvplanka, som sedan tas bort när du ska fortsätta lägga.

För att golvet inte ska glida in under gipsskivorna läggningen, så kan du nog lägga en regel närmast väggen. Efter att du lagt 5-6 rader, tar du bort regeln och skjuter in golvet mot väggen

• Gilla
Oskpet
  • Laddar…
Tack!

Nästa fråga ang. Golv!

vart börjar man lägga?
Helst vill jag börja i köket för att sedan kunna göra det tillräckligt färdigt för att användas innan jag går vidare med resten av rummen.
Det är ett stort vardagsrum/matrum som sedan går in i köket samt ut i hallen som golv ska läggas. Börjar jag i köket kommer det gå ut i hallen och sedan vidare till vardagsrum där andra golvplankor kommer från en annan öppning i köket. Hur säkerställer jag att dessa linjerar så jag kan tryck ihop dom och inte får en skarv helt plötsligt som inte passar in?
Förstår ni vad jag menar/tänker på?

Hemmakatten
Vi la vårat golv under köksön och en bit in under skåpen. Snyggast så. Det är en skröna att man inte kan/får lägga under köksön. 15 år senare är det inga som helst problem. Hela golvytan är 70kvm.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi la vårat golv under köksön och en bit in under skåpen. Snyggast så. Det är en skröna att man inte kan/får lägga under köksön. 15 år senare är det inga som helst problem. Hela golvytan är 70kvm.
Så det funkar hos dig men tillverkarna och branschen avråder. Solklart Finns ingen mening att lägga golvet längre in än socklarna döljer.

• Gilla
Daggew och 1 till
  • Laddar…
Det där med köksön är svårt. Någon hade gjort en sockel med tyngder i som de skruvade fast ön i och det kanske är det bästa istället för att skruva fast det i golvet. Alternativt blir nog annars att lägga golvet, mäta ut ön och sedan såga ut ett hål. Dock kan ju det ge felaktiga längder på golvplankorna intill ön då.

Hur fäste ni ön i golvet?

Nedan är utan/formen som vi ska lägga golv på. Jag tänkte börja i köket och i inringade hörnet uppe till vänster i så fall.

golvet kommer sedan ut i hallen och vidare ut i vardagsrum/matrum.
Eftersom golvet kommer ut på 2 ställen i det stora rummet finns väl risk att golvet inte linjerar? Lägger jag det nån milliliter snett från början eller om väggarna inte är helt raka innebär väl det att jag inte får ihop golvet där det möts eller tänker jag fel då?

Handritad skiss på planlösning för golvprojekt i bostad, markerat start i kökshörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av rumsutformning på rutat papper med markerat hörn för golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmakatten
O Oskpet skrev:
Hur fäste ni ön i golvet?
På golvet, ovanpå granlamellparketten, lades ett regelverk som skruvades ner genom golvet ner i betongen. Ovanpå regelverket skruvades köksön 200x100cm (helt i trä) inifrån fast i regelverket.

Vi har efter 15 år haft professionella golvslipare, och golvet ligger fortfarande perfekt.

Hemmakatten
O Oskpet skrev:
Nedan är utan/formen som vi ska lägga golv på. Jag tänkte börja i köket och i inringade hörnet uppe till vänster i så fall.

golvet kommer sedan ut i hallen och vidare ut i vardagsrum/matrum.
Eftersom golvet kommer ut på 2 ställen i det stora rummet finns väl risk att golvet inte linjerar? Lägger jag det nån milliliter snett från början eller om väggarna inte är helt raka innebär väl det att jag inte får ihop golvet där det möts eller tänker jag fel då?

[bild] [bild]
Förstår att det kan bli lite pyssel och tankemöda att få ihop det. Men någon mm här och där har ingen betydelse. Få det bara så rakt du kan, framförallt i stora rummet.

Förstår att det kan bli lite pyssel och tankemöda att få ihop det. Men någon mm här och där har ingen betydelse. Få det bara så rakt du kan, framförallt i stora rummet.
så det bästa är att börja i det stora rummet och lägga ut mot hall och köket egentligen då tycker du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.