Hej!

Min sambo är tillsvidareanställd på ett sjukhus som sjuksköterska (4 års erfarenhet). Avdelningen är kaosartad och hon har sökt jobb på andra avdelningar för att komma därifrån. Nu har det dykt upp ett jobb som är ett 6 månaders vikariat. Hon har varit på intervju och de vill erbjuda henne detta vikariat med som chefen formulerade det "bibehållen lön".

De har tre månaders uppsägningstid, vilket innebär att hon "kanske" hinner löneförhandla med sin gamla chef, då de brukar ha löneförhandlingar och medarbetarsamtal under våren, men hur lyckat är det egentligen att sitta och förhandla med någon som vet att man sagt upp sig? Min sambo och denna chef kommer dessutom inte speciellt bra överens.

Den nya chefen är i sin tur uppenbarligen inte intresserad av någon löneförhandling.

Hur ska man tänka här? Hos oss brukar löneförhandlingen vara baserat dels på prestationer sen förra lönelyftet, samt på hur framtiden ser ut. Men det är ju en speciell situation att sitta och löneförhandla under sin uppsägningstid.

Hur ska man tänka här egentligen?

/HLH

Generellt så bör man inte räkna med lönelyft större än minimum, efter att man sagt upp sig.

Det beror givetvis på hurpass lätt det är för nya chefen att värva någon. Men om vi antar att han inte är direkt nedringd av lika erfarna sökande, så borde han vara öppen för en liten löneförhandling.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte hon kan räkna med någon större framgång i ett lönesamtal med tanke på det du själv nämnde.

Dock är ju inte pengar allt och en löneökning som resulterar i 300kr istället för det dubbla (för att ta ett exempel) är ju inga stora pengar i sig, framförallt inte om kontentan är att hon kommer ifrån det jobb hon vantrivs på.

Jag själv resonerar som såhär.
Pengar är ett ont måste. Klart att min vill ha en bra lön men jag har hellre ett jobb som jag verkligen trivs med än att ha ett jobb jag inte trivs med men tjänar bättre. Det finns så många saker i ens vardag man kan göra avkall på utan att ens levnadsstandard egentligen påverkas, men att ha ett jobb som man inte trivs på är inte fullt lika lätt att ändra på utan att det påverkar en själv.

Annars kan det vara ett bra tillfälle att säga till den nya arbetsgivaren att "bibehållen" lön inte är aktuellt, utan säga en siffra själva som innehåller lagom mycket löneökning. Det kallas att ange sina löneanspråk. Man bör inte sälja sig för billigt, det är vid arbetsbyten som man har möjlighet att öka lönen.

• Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
Man skall också komma ihåg att en lön som sätts för en vikarie, blir inte ett framtida problem för chefen. Annars kan det vara lite bekymmer om en nyanställd lyckas "för bra" med sin löneförhandling. Då kan chefen ha ett behov att relativt dra ned lönen under kommande år, trots att medarbetaren gör ett bra jobb. Vikarien försvinner, och problemet är löst.

S
Jag tolkar det som att det är nytt jobb på samma sjukhus eller samma landsting? Här brukar de iaf. inte konkurrera med lön mellan avdelningarna (tyvärr) trots sjuksköterskebrist.
Min fru gjorde nåt liknande och bytte jobb inom samma sjukhus, då plockade hon med sig lönen och chefen på avdelningen hon slutade han genomföra revision innan hon slutade. Tror hon hade rätt bra kontakt med henne så trots att det var under uppsägning fick hon en tusing plus eller nåt sånt.
Tycker nog också att ett bra jobb går före lönen, och gör man ett bra jobb kan man alltid få lite extra nästa år. Dock ska man ju se till att inte bli helt utan lönerevision. Åtminstone inflation plus lite till.

Inom vården får man nog inte räkna med att löneförhandla när man tar ett vikariat inom samma huvudman. Kanske bättre att söka något helt annat, tex sjuksköterska inom kommunen. Eller flytta. I Torsby har man bra förhandlingsläge både i kommunen och landstinget.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
Konstigt nog ligger sjukhusen lägst i lön. Frun har kollegor som var opsköterskor som bytte till äldrevård i kommun och lyfte lönen med 8k. Också undrar de varför de inte kan rekrytera... Så hyr man in personal för 168k per person och månad istället.

Beror väl på var hon bor och hur konkurrensen om de anställda ser ut.

Jag har en bekant med ca 3-4år erfarenhet och hon har bytt jobb flera gånger, ligger just nu på ca 40tkr i lön som sjuksköterska utan specislistutbildning, i Sthlm.

Om någon sagt upp sig (och byter arbetsgivare) och det är mindre än tre månader kvar så ger vi en hundring och resten till kollegorna. Ramökningen är det samma som potten så det är ett bra sätt att få upp lönerna. Men att byta jobb efter 4 år och inte åka upp en tusing eller två låter konstigt om det inte är samma arbetsgivare. Byter man inom kommunen tex så ändrar vi aldrig lön för samma typ tjänst.

Jag trodde att ett tungt vägande skäl att byta jobb inom offentlig sektor var just att få upp lönen då man annars hamnar i det eviga pottänkandet.

Att utifrån de premisserna gå från en fast tjänst till ett vikariat med bibehållen lön skulle jag se som ett misslyckande. Sen kan de väl iofs inte egentligen hävda att det är ett vikariat om det är inom samma organisation och hon redan är inlasad.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag trodde att ett tungt vägande skäl att byta jobb inom offentlig sektor var just att få upp lönen då man annars hamnar i det eviga pottänkandet.

Att utifrån de premisserna gå från en fast tjänst till ett vikariat med bibehållen lön skulle jag se som ett misslyckande. Sen kan de väl iofs inte egentligen hävda att det är ett vikariat om det är inom samma organisation och hon redan är inlasad.
Helt rätt men då får man byta till grannkommunen. Om jag tex anställer en oerfaren enhetschef och lär upp den i två år så kan denne lätt få 2-3000 mer i grannkommunen då jag bara har potten att öka med.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Helt rätt men då får man byta till grannkommunen. Om jag tex anställer en oerfaren enhetschef och lär upp den i två år så kan denne lätt få 2-3000 mer i grannkommunen då jag bara har potten att öka med.
2-3 tusen det är ju inte ens värt att byta jobb för.

Darling McFluff SKJB021 skrev:
2-3 tusen det är ju inte ens värt att byta jobb för.
Då ber jag att få gratulera.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då ber jag att få gratulera.
Det skulle dock vara värt om man reducerar restid och arbetstid annars är det ju en mycket måttlig ökning anser jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.