23 938 läst ·
13 svar
24k läst
13 svar
lön projektledare / projektingenjör ?(bygg)
Hej!
Jag jobbar som bemanningskonsult, alltså är uthyrd till företag. Jag har relativt enkla jobb, vända papper på kontor eller underhålla datorsystem med företagets dagliga information som skall knackas in eller tas ut. Har jobbat på massor av uppdrag allt från logistik till ordermottagning, projektassistent, till ren stansning av datainfo, osv osv. på många av de större företagen i sthlm. (ICA, Ericsson, Martinsson, Posten osv)
Har nyligen utbildat mig till byggingenjör "light" då jag gick en yrkesutbildning på två år.
Som konsult tjänar jag fruktansvärt dåligt, gör ont bara man tänker på det. Är 36 bast o tjänar inte ens 25' kr/m. Så är det ofta när man saknar utbildning, men man blir också utsugen totalt från bemanningsföretagen, samt att de har usla arbetsvillkor!( Grantilönesystem, långa resor måste man acceptera, inga kurser eller förmåner, osv)
Nu har jag fått ett uppdrag som passar mig, i huvudsak logistik på ett byggföretag. Titeln skulle på mig vara projektledare/projektingenjör. Kommer ha ansvar för att material kommer till de olika pågående byggen, alltså mkt kontakt med byggen och leverantörer och det tillkommer säkerligen en hel del annat, möten, resor osv.
Nu måste jag få upp min lön tycker jag! Kollade på lönestatistik.se och ser att en projektledare i Sverige tjänar i snitt 37,500kr, en projektingenjör ca 31,500kr. Projektledare är dock ett mkt vitt begrepp och kan innebära det mesta, men ändå. Kräver inte direkt denna lön då jag inte har så mkt erfarenhet men närmare 30' låter inte mer än sunt (?)
Kommentarer? (Jo det är tänkt jag skall söka jobb "privat" utanför bemanningsföretaget)
Jag jobbar som bemanningskonsult, alltså är uthyrd till företag. Jag har relativt enkla jobb, vända papper på kontor eller underhålla datorsystem med företagets dagliga information som skall knackas in eller tas ut. Har jobbat på massor av uppdrag allt från logistik till ordermottagning, projektassistent, till ren stansning av datainfo, osv osv. på många av de större företagen i sthlm. (ICA, Ericsson, Martinsson, Posten osv)
Har nyligen utbildat mig till byggingenjör "light" då jag gick en yrkesutbildning på två år.
Som konsult tjänar jag fruktansvärt dåligt, gör ont bara man tänker på det. Är 36 bast o tjänar inte ens 25' kr/m. Så är det ofta när man saknar utbildning, men man blir också utsugen totalt från bemanningsföretagen, samt att de har usla arbetsvillkor!( Grantilönesystem, långa resor måste man acceptera, inga kurser eller förmåner, osv)
Nu har jag fått ett uppdrag som passar mig, i huvudsak logistik på ett byggföretag. Titeln skulle på mig vara projektledare/projektingenjör. Kommer ha ansvar för att material kommer till de olika pågående byggen, alltså mkt kontakt med byggen och leverantörer och det tillkommer säkerligen en hel del annat, möten, resor osv.
Nu måste jag få upp min lön tycker jag! Kollade på lönestatistik.se och ser att en projektledare i Sverige tjänar i snitt 37,500kr, en projektingenjör ca 31,500kr. Projektledare är dock ett mkt vitt begrepp och kan innebära det mesta, men ändå. Kräver inte direkt denna lön då jag inte har så mkt erfarenhet men närmare 30' låter inte mer än sunt (?)
Kommentarer? (Jo det är tänkt jag skall söka jobb "privat" utanför bemanningsföretaget)
Redigerat av moderator:
Hej, Borde väl finnas tabeller för lönsättningen byggt på ålder, erfarenhet inom alla jobbtyper, alltså minimum lön.
Förnuftet säger ju att det måste väl vara en högre lön med din nyare byggingenjörsutbildning än om du inte haft den men tycker själv det känns som att man ska bara bocka och tacka för den lönen som erbjuds annars är det bara att ta en ny hungrig sökande och något bemanningsföretag kommer jag då ALDRIG jobba hos mer efter egen insyn och erfarenhet hos ett av dem där de erbjöd mig tvätta 2 av deras tjänstebilar, gissa mitt svar
Man har accepterat s.k. lärlingslöner genom åren, (är i din ålder med TS) och slitit för att få en anställning men icke ut med de "gamla" in med de nya rena rama tvätteriet, självklart har jag gjort egna beslut med på vissa arbeten man haft av olika skäl.Känns som att inte mycket förändrats, har haft aktivitetsstöd med hela 9600kr/mån(ja, brutto) + ett praktikjobb i 2 omgångar senaste 2 åren inom måleri och regeringen vill att det ska löna sig att jobba och ej jobba svart, rena skämtet, nä nu rusar blodet känner jag så det får bli dags att avrunda, kolla upp det där med "tabellen".
Förnuftet säger ju att det måste väl vara en högre lön med din nyare byggingenjörsutbildning än om du inte haft den men tycker själv det känns som att man ska bara bocka och tacka för den lönen som erbjuds annars är det bara att ta en ny hungrig sökande och något bemanningsföretag kommer jag då ALDRIG jobba hos mer efter egen insyn och erfarenhet hos ett av dem där de erbjöd mig tvätta 2 av deras tjänstebilar, gissa mitt svar
Man har accepterat s.k. lärlingslöner genom åren, (är i din ålder med TS) och slitit för att få en anställning men icke ut med de "gamla" in med de nya rena rama tvätteriet, självklart har jag gjort egna beslut med på vissa arbeten man haft av olika skäl.Känns som att inte mycket förändrats, har haft aktivitetsstöd med hela 9600kr/mån(ja, brutto) + ett praktikjobb i 2 omgångar senaste 2 åren inom måleri och regeringen vill att det ska löna sig att jobba och ej jobba svart, rena skämtet, nä nu rusar blodet känner jag så det får bli dags att avrunda, kolla upp det där med "tabellen".
Det finns bara ett svar varför stora företag år efter år har kvar samma konsulter, för att de är billiga att hyra in. Hur går det ihop då för bemanningsföretaget? Jo man sänker konsultens lön - så går det runt. Det är så framtiden kommer se ut i Sverige, företagen kommer ha konsulter, inga anställda. Man följer konjunkturen fiffigt o smidigt med konsulterna. Detta är dock en lite annan fråga än vad vi bör fokusera på här
Jag som konsult är ju tvungen att ta ett uppdrag, om det inte är så att resvägen är mer än 1,5 timmar enkel väg från "utbokningsstället"som i detta fall är city. Så oavsett vad jag kan få i lön för detta uppdrag så måste jag ta det, så alltså bör jag va glad om ens min arbetsgivare vill va "sjysst" o betala något extra alls, men samtidigt måste det finnas ett intresse av att ha mig som nöjd anställd, är jag missnöjd så kommer det medföra andra tråkigheter som kanske mindre nöjd kund osv.
Jag kommer fokusera på att bli anställd direkt av ett byggföretag, men tills dess så vill man ändå ha en vettig lön o inte känna sig kränkt med skitlön som inte alls motsvarar riktlinjen för tjänsten.
Konsulter går sällan utan uppdrag, max 2 veckor brukar det va. Och uppdrag brukar vara minst ett år i snitt, ibland kortare o ibland längre.
Jag som konsult är ju tvungen att ta ett uppdrag, om det inte är så att resvägen är mer än 1,5 timmar enkel väg från "utbokningsstället"som i detta fall är city. Så oavsett vad jag kan få i lön för detta uppdrag så måste jag ta det, så alltså bör jag va glad om ens min arbetsgivare vill va "sjysst" o betala något extra alls, men samtidigt måste det finnas ett intresse av att ha mig som nöjd anställd, är jag missnöjd så kommer det medföra andra tråkigheter som kanske mindre nöjd kund osv.
Jag kommer fokusera på att bli anställd direkt av ett byggföretag, men tills dess så vill man ändå ha en vettig lön o inte känna sig kränkt med skitlön som inte alls motsvarar riktlinjen för tjänsten.
Konsulter går sällan utan uppdrag, max 2 veckor brukar det va. Och uppdrag brukar vara minst ett år i snitt, ibland kortare o ibland längre.
Den bittra sanningen är att du får precis så mycket i lön som någon vill betala till dig.
Är du skicklig förhandlare så kan du kanske prata till dig en högre lön. Men det verkar som om du redan tagit uppdraget, utan att först förhandla om din lön? I så fall är din förhandlings-sits betydligt sämre. I slutändan är det enda påtagliga förhandlingsargumentet att man slutar om man inte får den lön man begär.
Är du skicklig förhandlare så kan du kanske prata till dig en högre lön. Men det verkar som om du redan tagit uppdraget, utan att först förhandla om din lön? I så fall är din förhandlings-sits betydligt sämre. I slutändan är det enda påtagliga förhandlingsargumentet att man slutar om man inte får den lön man begär.
Nja, Jag har inte tackat ja ännu, men det är inte upp till mig ändå, eftersom jag är TVUNGEN att tacka ja till uppdraget!(annars för jag ingen lön o riskerar bli sparkad) ..det är den bittra sanningen. Okej att bemanningsföretagen är slavdrivare och skrupelfria men jag skall ändå försöka pressa upp min lön lite. I de bästa världar så skulle jag önska att Insider gjorde ett inslag på SVT om hur det faktiskt ser ut.andersmc skrev:Den bittra sanningen är att du får precis så mycket i lön som någon vill betala till dig.
Är du skicklig förhandlare så kan du kanske prata till dig en högre lön. Men det verkar som om du redan tagit uppdraget, utan att först förhandla om din lön? I så fall är din förhandlings-sits betydligt sämre. I slutändan är det enda påtagliga förhandlingsargumentet att man slutar om man inte får den lön man begär.
Alltså jag måste ta jobbet om kunden vill ha mig, och min arbetsgivare kan helt enkelt skita i att betala mig en krona mer. Men som jag skrev så måste det finnas ett intresse från min arbetsgivare att jag är rätt man för jobbet och är nöjd, annars förlorar de ev. en kund om jag är deppig på jobbet - dock så är det väl inte riktigt så det funkar utan jag får slita hund ändå för att behålla mitt jobb.
Den arbetsbeskrivning du ger låter inte som en projektledare. Nu spelar det ingen större roll vilken titel du har, det som är intressant är snarare vad bemanningsföretaget fakturerar för dig, fakturerar dom mer än tidigare så borde du ha mer. Jag gjorde +10 år på konsultföretag och är man eftertraktad med bra kundbetyg så har man en bättre situation. Bemanningsföretag är svårt, dom räknar med att man försvinner till kunder eller andra bolag när erfarenheten byggs på och håller nere lönerna. Jag vet många erfarna bra konsulter som tjänar 28000kr och jag känner rena rövslickare som bara är ivägen som tjänar 35000kr.
Mitt tips är att ta uppdraget, fiska vidare och ta en förhandling när du är igång. Är kunden nöjd med din insats så är det inte till bemanningsföretagets fördel att du slutar för att dom inte betalar vad du är värd. Min erfarenhet är att man lyfter lönen bäst inom konsultbranchen genom att byta företag.
Om du i en förhandling hotar med att tex sluta om du inte får si eller så mycket så måste du vara beredd att verkställa hoten.
Mitt tips är att ta uppdraget, fiska vidare och ta en förhandling när du är igång. Är kunden nöjd med din insats så är det inte till bemanningsföretagets fördel att du slutar för att dom inte betalar vad du är värd. Min erfarenhet är att man lyfter lönen bäst inom konsultbranchen genom att byta företag.
Om du i en förhandling hotar med att tex sluta om du inte får si eller så mycket så måste du vara beredd att verkställa hoten.
Fick mer info idag, tjänsten en en projektingenjörstjänst, där beställning av material ingår som en liten del. I slutändan kommer man ansvara för hela affären, sälja och projja allt! Se till att alla ritningar finnes, all dokument i övrigt, göra en tidsplan, möten med UE, följer bygget, beställer material, ja allt! Det är alltså flera personers jobb man gör ensam, men eftersom dessa specialbyggen är av enklare typ så skall det alltså fungera, *hjälp* 
Exakt, som konsult bör man bli anställd på ett av sina uppdrag, för sitt eget bästa. Men skall det va så illa att man blir utnyttjad som konsult? För mig är det horribelt att det inte skall löna sig att stanna kvar som anställd.
Om jag nu skulle få upp min lön för detta arbete, vi säger till 26', då är det fortfarande långt ifrån "normal lön" för yrket! Fy fan, sitter i dålig sits. Måste ta uppdraget, har inget val. Jag vill ha jobbet, men bli anställd direkt, ska försöka sälja in mig stenhårt nu
Exakt, som konsult bör man bli anställd på ett av sina uppdrag, för sitt eget bästa. Men skall det va så illa att man blir utnyttjad som konsult? För mig är det horribelt att det inte skall löna sig att stanna kvar som anställd.
Om jag nu skulle få upp min lön för detta arbete, vi säger till 26', då är det fortfarande långt ifrån "normal lön" för yrket! Fy fan, sitter i dålig sits. Måste ta uppdraget, har inget val. Jag vill ha jobbet, men bli anställd direkt, ska försöka sälja in mig stenhårt nu
Nu har jag mina erfarenheter inom konsultverksamhet mot industrin (tex alla olika sorters Volvo, Scania, Ericsson mm) och inte bygg men jag ser en stor skillnad mellan seriösa konsultbolag som har ett intresse i att behålla kompetens och är beredda att betala för det och Bemanningsföretag som inte gör det.
Det är relativt lätt att få jobb hos ett seriöst konsultbolag idag så det kan också vara ett alternativ för dig istället för bemanningsföretag. Jag har kompisar som gått från dåligt betalda jobb hos ManPower till provisionsbaserad konsultlön hos XDin med 15-20000 mer i lön och ändå suttit kvar på samma uppdrag!!
Har även kompis på Adecco som var missnöjd med sin lön, efter förhandling lyftes lönen med om jag inte minns fel 4000 eller 5000kr efter en höjning av timarvodet hos kund. Adecco skulle ha sina % ändå, enda chansen till löneförhöjning var höjning av arvodet.
Bemaningsföretagens styrka är att hjälpa tex nyutbildade ut på marknaden, med ökad erfarenhet så bör man för sin egen skull söka sig till "riktiga" konsultbolag om det är konsult man tänker vara....
Det är relativt lätt att få jobb hos ett seriöst konsultbolag idag så det kan också vara ett alternativ för dig istället för bemanningsföretag. Jag har kompisar som gått från dåligt betalda jobb hos ManPower till provisionsbaserad konsultlön hos XDin med 15-20000 mer i lön och ändå suttit kvar på samma uppdrag!!
Har även kompis på Adecco som var missnöjd med sin lön, efter förhandling lyftes lönen med om jag inte minns fel 4000 eller 5000kr efter en höjning av timarvodet hos kund. Adecco skulle ha sina % ändå, enda chansen till löneförhöjning var höjning av arvodet.
Bemaningsföretagens styrka är att hjälpa tex nyutbildade ut på marknaden, med ökad erfarenhet så bör man för sin egen skull söka sig till "riktiga" konsultbolag om det är konsult man tänker vara....
Problemet ligger väl lite i att du som anställd i ett bemanningsföretag kan få väldigt olika typer av jobb, precis som du beskriver de uppdrag du haft som handlat om att vända papper eller liknande som inte kräver någon särskild kompetens. Nu har du fått ett uppdrag där din utbildning kommer till nytta och då har jag all förståelse för att du vill ha en marknadsmässig lön för det uppdrag du utför. Men problemet ligger väl i att om din arbetsgivare höjer din lön så det motsvarar den kompetensnivå du kan leverera för det här uppdraget så borde du enligt samma logik gå tillbaka till din gamla lön när uppdraget tar slut och du får ett mer okvalificerat uppdrag. Det är väl lite dilemmat när man är anställd på ett bemanningsföretag och inte har en garanterad beläggning för den kompetens du har. Och att justera lönen för varje enskilt uppdrag är säkert inte omöjligt, men då krävs det ett vettigt anställningsavtal som reglerar och tillåter det.
Mitt tips är absolut att försöka få upp din lön nu när du fått ett mer kvalificerat jobb som passar din utbildning, men vill du ha en marknadsmässig lön som byggingenjör så sök jobb som passar din profil eller sök dig till ett konsult/bemanningsföretag som säljer just den kompetens som du har. Eller ännu bättre hitta en arbetsgivare som betalar bra för den kompetens du har och då slipper du riskera att bara vända papper om ditt uppdrag tar slut.
Mitt tips är absolut att försöka få upp din lön nu när du fått ett mer kvalificerat jobb som passar din utbildning, men vill du ha en marknadsmässig lön som byggingenjör så sök jobb som passar din profil eller sök dig till ett konsult/bemanningsföretag som säljer just den kompetens som du har. Eller ännu bättre hitta en arbetsgivare som betalar bra för den kompetens du har och då slipper du riskera att bara vända papper om ditt uppdrag tar slut.
Hej,fsn skrev:Nu har jag mina erfarenheter inom konsultverksamhet mot industrin (tex alla olika sorters Volvo, Scania, Ericsson mm) och inte bygg men jag ser en stor skillnad mellan seriösa konsultbolag som har ett intresse i att behålla kompetens och är beredda att betala för det och Bemanningsföretag som inte gör det.
Det är relativt lätt att få jobb hos ett seriöst konsultbolag idag så det kan också vara ett alternativ för dig istället för bemanningsföretag. Jag har kompisar som gått från dåligt betalda jobb hos ManPower till provisionsbaserad konsultlön hos XDin med 15-20000 mer i lön och ändå suttit kvar på samma uppdrag!!
Har även kompis på Adecco som var missnöjd med sin lön, efter förhandling lyftes lönen med om jag inte minns fel 4000 eller 5000kr efter en höjning av timarvodet hos kund. Adecco skulle ha sina % ändå, enda chansen till löneförhöjning var höjning av arvodet.
Bemaningsföretagens styrka är att hjälpa tex nyutbildade ut på marknaden, med ökad erfarenhet så bör man för sin egen skull söka sig till "riktiga" konsultbolag om det är konsult man tänker vara....
tack för svar,
Jag jobbar på en av de större bemanningsföretagen, och jag är besviken på mig själv att jag inte tagit mig vidare, lätt att hamna i hamsterhjulet speciellt när jag inte haft fokus. Nu har jag dock min utbildning och försöker komma fram lite. Men som du säger så är det bästa att få jobb på något av de uppdrag man är uthyrd till.
Jag kände faktiskt inte till att det fanns någon som kallades "konsultbolag" Kunde kanske tänka mig att det är samma sak som bemanningsföretag, men tydligen ej om jag förstår dig rätt. Är dessa konsulter på konsultbolaget sina egna konsulter? ..alltså egenföretagare?
Otroligt att din kontakt fick upp sin lön 4-5' kr!
Det jag skulle rekommendera är att ta ditt nya uppdrag.
När du väl har landat uppdraget, har du, som jag ser det, två huvudspår.
- Söka jobb hos kunden - inte alltid lätt då det beroende på avtal kan kosta kunden en del pengar i "rekryteringsavgift". Men du måste kunna få ut en kopia av avtalet mellan bemanningsföretaget och kunden, eftersom du måste känna till dina avtalsenliga skyldigheter.
- Söka jobb hos ett annat bemannings/konsult-bolag. Här sitter du i en guldsits, med ett pågående uppdrag, du är i princip såld direkt till den nuvarande kunden.
Att tänka på när du väljer nytt bolag
- Hur bra marknadskontakt har bolaget, viktigt när marknaden vänder neråt, de bolag med bäst kontakter har lättast att belägga sina anställda.
- Har det nya bolaget ramavtal med din nuvarande kund?
- Pensionsavtal
- Finns det många andra på det nya bolaget med samma kompetens som du? Många andra är bra, eftersom det då finns upparbetade marknadskanaler.
Den största löneökningen får du genom att byta arbetsgivare.
I konsult/bemanningsbranschen finns alla tänkvärda konstellationer.
- Enmansfirmor som letar jobb själva
- Paraplybolag som hittar kunder åt enmansfirmor och skär emellan 5-30%. En del paraplybolag sitter på ramavtal med större kunder.
- Konsultbolag med anställda, som gör jobb till fast pris eller löpande räkning.
Ett konsultbolag kan i regel ta ut en högre timpenning för sina anställda än ett bemanningsbolag, eftersom de tillhandahåller den kompetens som ett bemanningsbolag inte riktigt klarar av att sälja.
När du väl har landat uppdraget, har du, som jag ser det, två huvudspår.
- Söka jobb hos kunden - inte alltid lätt då det beroende på avtal kan kosta kunden en del pengar i "rekryteringsavgift". Men du måste kunna få ut en kopia av avtalet mellan bemanningsföretaget och kunden, eftersom du måste känna till dina avtalsenliga skyldigheter.
- Söka jobb hos ett annat bemannings/konsult-bolag. Här sitter du i en guldsits, med ett pågående uppdrag, du är i princip såld direkt till den nuvarande kunden.
Att tänka på när du väljer nytt bolag
- Hur bra marknadskontakt har bolaget, viktigt när marknaden vänder neråt, de bolag med bäst kontakter har lättast att belägga sina anställda.
- Har det nya bolaget ramavtal med din nuvarande kund?
- Pensionsavtal
- Finns det många andra på det nya bolaget med samma kompetens som du? Många andra är bra, eftersom det då finns upparbetade marknadskanaler.
Den största löneökningen får du genom att byta arbetsgivare.
I konsult/bemanningsbranschen finns alla tänkvärda konstellationer.
- Enmansfirmor som letar jobb själva
- Paraplybolag som hittar kunder åt enmansfirmor och skär emellan 5-30%. En del paraplybolag sitter på ramavtal med större kunder.
- Konsultbolag med anställda, som gör jobb till fast pris eller löpande räkning.
Ett konsultbolag kan i regel ta ut en högre timpenning för sina anställda än ett bemanningsbolag, eftersom de tillhandahåller den kompetens som ett bemanningsbolag inte riktigt klarar av att sälja.
Det finns konsultbolag så man kan gödsla med dom. Thyréns för att nämna nåt inom bygg. Semcon, Epsilon, ÅF, Capgemini mm..... Ett konsultbolag hyr inte ut lagerarbetare OCH projektledare, det gör bemanningsföretagen.nattugglan11 skrev:Hej,
tack för svar,
Jag jobbar på en av de större bemanningsföretagen, och jag är besviken på mig själv att jag inte tagit mig vidare, lätt att hamna i hamsterhjulet speciellt när jag inte haft fokus. Nu har jag dock min utbildning och försöker komma fram lite. Men som du säger så är det bästa att få jobb på något av de uppdrag man är uthyrd till.
Jag kände faktiskt inte till att det fanns någon som kallades "konsultbolag" Kunde kanske tänka mig att det är samma sak som bemanningsföretag, men tydligen ej om jag förstår dig rätt. Är dessa konsulter på konsultbolaget sina egna konsulter? ..alltså egenföretagare?
Otroligt att din kontakt fick upp sin lön 4-5' kr!
Man är vanligtvis anställd på konsultbolaget, det förekommer anställningsformer med rörligt lön till viss del. Har även sett helt rörliga löner baserade på arvode och då har det handlat om ca 70% av indragna kulor som man får behålla (skall då täcka semester, sociala avgifter mm): Vid obeläggning är det noll.....
Sen finns det även en hel det egenkonsulter som "hänger på" dom större konsultbolagen (ofta är det helt omöjligt som mindre konsult och egenföretagare att få till ett avtal med större företag pga ramavtal och inköpsavdelningarnas mål att minimera antalet leverantörer). När jag som egenföretagare förhandlade med dom större bolagen så skulle jag få behålla 94% men då hade jag med mig mitt eget uppdrag.
Klicka här för att svara