Hej! Säkert någon som är intresserad att följa detta så jag tänker jag delar med mig av min logg för vårt arbete med att bekämpa en huslukt.
Sammanfattning av problemet
Efter inflyttningen upptäcktes brister i ventilationen som initialt gav obalans i luftflödet mellan kök och våtutrymmen. Efter rengöring av takfläkten förbättrades frånluften, men övervåningen saknade tilluft, vilket gav instängd luft. Under sensommaren började en jordliknande lukt uppträda i sovrummen, särskilt runt fönstren. Lukten blev starkare under hösten och utvecklades till en frän kemisk lukt.
Anticimex har genomfört en utredning som visat att lukten inte beror på fukt, utan sannolikt kommer från impregnerat virke i väggar eller syllar. Lukten sprids troligen genom luftläckor och undertryck som drar in luft från väggarnas insida. Situationen är nu så allvarlig att sovrummet på övervåningen inte går att använda i väntan på fortsatt sanering och utbyte av misstänkt material.
TL;DR Hålls uppdaterad
Planerade åtgärder
I nuläget vet vi inte vad nästa steg blir, vi inväntar rapporten från utredningen. Men vi är inställda på att riva ytskikten på den drabbade väggen i sovrummet på övervåningen först. Jag har också funderat på att testa att tejpa igen alla "gluggar" i väggen för att se om lukten minskar eller försvinner, varför? Jag tänker att det kan vara en indikation på om lukten kommer från luft som strömmar upp eller om det är i materialet då lukten kommer och går i själva materialet. Rummet stinker fortfarande.
Fakta om huset
Sammanfattning av problemet
Efter inflyttningen upptäcktes brister i ventilationen som initialt gav obalans i luftflödet mellan kök och våtutrymmen. Efter rengöring av takfläkten förbättrades frånluften, men övervåningen saknade tilluft, vilket gav instängd luft. Under sensommaren började en jordliknande lukt uppträda i sovrummen, särskilt runt fönstren. Lukten blev starkare under hösten och utvecklades till en frän kemisk lukt.
Anticimex har genomfört en utredning som visat att lukten inte beror på fukt, utan sannolikt kommer från impregnerat virke i väggar eller syllar. Lukten sprids troligen genom luftläckor och undertryck som drar in luft från väggarnas insida. Situationen är nu så allvarlig att sovrummet på övervåningen inte går att använda i väntan på fortsatt sanering och utbyte av misstänkt material.
TL;DR Hålls uppdaterad
- Huset (1976) har mekanisk frånluft via köksfläkten. Frånluften fungerade dåligt vid inflytt – luft trycktes ut i badrum istället för att sugas ut. Efter rengöring av takfläkten blev ventilationen normal.
- Övervåningen saknade tilluftsventiler, vilket gav instängd luft. En ventil installerades senare.
- Under sensommaren började jordliknande lukt kännas i sovrummen uppe och nere, särskilt runt fönster. Lukten förvärrades på hösten.
- Två tydliga luktpunkter hittades på övervåningen: ett hål under elementet med kablar och ett rör för elementledning – båda med luftdrag.
- Anticimex anlitades 7 oktober för utredning. De hittade ingen fukt men stark kemisk lukt i väggarna, särskilt runt fönster och i syllen. Prover togs från reglar, isolering och syll i krypgrunden.
- Efter provtagningen ökade lukten kraftigt, särskilt på övervåningen. Rummet blev obeboeligt.
- Andra besöket 28 oktober: Utredaren bekräftade mycket stark kemisk lukt och misstänker impregnerat virke (t.ex. klorfenoler).
- Ingen slutrapport ännu, men preliminärt förslag är att öppna väggen på övervåningen och byta ut impregnerade reglar.
- Det finns även diskussion om att luftströmmar i väggen kan dra upp lukt från syllarna i krypgrunden.
- Lukt kommer och går i materialet
Planerade åtgärder
I nuläget vet vi inte vad nästa steg blir, vi inväntar rapporten från utredningen. Men vi är inställda på att riva ytskikten på den drabbade väggen i sovrummet på övervåningen först. Jag har också funderat på att testa att tejpa igen alla "gluggar" i väggen för att se om lukten minskar eller försvinner, varför? Jag tänker att det kan vara en indikation på om lukten kommer från luft som strömmar upp eller om det är i materialet då lukten kommer och går i själva materialet. Rummet stinker fortfarande.
Fakta om huset
- Byggnadsår: 1976
- Hustyp: 1,5-plans villa
- Grund: Sluten undertrycksventilerad krypgrund
- Stomme: Träregelverk
- Fasad: Träpanel
- Tak: Plåt (sadeltak)
- Ventilation: Mekanisk frånluft (styrd via köksfläkten)
- Värmesystem: Vattenburen fjärrvärme
- Fönster: 3-glas isolerfönster, bytta 2019
- Kända renoveringar (relevanta):
- Krypgrund renoverad 2024 (cellplast, markplast, tätning)
- Ny tilluftsventil installerad i sovrum på övervåningen 2024
Sammanfattning 1 november 2025:
Dagen började med att vi öppnade väggen längst till vänster för att undersöka om reglarna var impregnerade, utifrån den inledande misstanken om kemisk lukt. Vid öppningen upptäcktes vad som ser ut som mögelpåväxt på en planka som använts för att fästa spånplattan mot väggen.
Vi öppnade därefter mer åt vänster men hittade inga ytterligare tydliga skador. Ingen djupare analys gjord ännu; planerar att kontrollera bakom isoleringen senare.
Vid undersökning runt fönstret hittades däremot fukt och blött material. Reglar, vindpapp, vägg och hammarband var tydligt fuktiga och missfärgade, med synlig mikrobiell tillväxt. Det tyder på att vatten runnit från den nedre delen av fönstret.
Monteringen av fönstren verkar bristfällig och kan vara orsaken till både fukten och den starka kemiska lukt som tidigare noterats. Vi misstänker även att fukten spridit sig nedåt, då liknande lukt finns i sovrummet direkt under.
Åtgärder:
Bakgrund:
Fönstren byttes 2019. Vi flyttade in för cirka sju månader sedan.
Dagen började med att vi öppnade väggen längst till vänster för att undersöka om reglarna var impregnerade, utifrån den inledande misstanken om kemisk lukt. Vid öppningen upptäcktes vad som ser ut som mögelpåväxt på en planka som använts för att fästa spånplattan mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vi öppnade därefter mer åt vänster men hittade inga ytterligare tydliga skador. Ingen djupare analys gjord ännu; planerar att kontrollera bakom isoleringen senare.
Vid undersökning runt fönstret hittades däremot fukt och blött material. Reglar, vindpapp, vägg och hammarband var tydligt fuktiga och missfärgade, med synlig mikrobiell tillväxt. Det tyder på att vatten runnit från den nedre delen av fönstret.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Monteringen av fönstren verkar bristfällig och kan vara orsaken till både fukten och den starka kemiska lukt som tidigare noterats. Vi misstänker även att fukten spridit sig nedåt, då liknande lukt finns i sovrummet direkt under.
Åtgärder:
- Fuktskadan har anmälts till försäkringsbolaget.
- Förre ägaren har kontaktats.
- Fler kontroller planeras bakom isoleringen.
Bakgrund:
Fönstren byttes 2019. Vi flyttade in för cirka sju månader sedan.
Då börjar man ju undra hur de andra fönstrena mår
Sammanfattning 2 november 2025
Öppnade väggen ovanför det vänstra fönstret för att kontrollera om fukten kom från taket – ingen indikation på det. Öppnade även under det högra fönstret, där konstruktionen såg nästan identisk ut som vid det vänstra.
Fukt har runnit från sidan och under fönstret, längs väggen, reglarna och ner till hammarbandet. Materialet är fortfarande blött. Elementet är i vägen, vilket försvårar öppning hela vägen ner. På högra sidan om fönstret syns spår av fukt som även kan ha spridit sig in i kattvinden.
I nedre högra hörnet, vid hammarbandet, syntes dagsljus genom ett litet hål ut mot utsidan.
Tre skalbaggar hittades i isoleringen.
Åtgärder nu:
Öppnade väggen ovanför det vänstra fönstret för att kontrollera om fukten kom från taket – ingen indikation på det. Öppnade även under det högra fönstret, där konstruktionen såg nästan identisk ut som vid det vänstra.
Fukt har runnit från sidan och under fönstret, längs väggen, reglarna och ner till hammarbandet. Materialet är fortfarande blött. Elementet är i vägen, vilket försvårar öppning hela vägen ner. På högra sidan om fönstret syns spår av fukt som även kan ha spridit sig in i kattvinden.
I nedre högra hörnet, vid hammarbandet, syntes dagsljus genom ett litet hål ut mot utsidan.
Tre skalbaggar hittades i isoleringen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Åtgärder nu:
- Inväntar beslut från försäkringsbolaget innan jag fortsätter
November 3 2025
Gjorde skadeanmälan till försäkringsbolaget Trygg-Hansa men fick avslag. Har därför påbörjat ärende via dolda-fel-försäkringen. Förberett och sammanställt all dokumentation: köpekontrakt, köpebrev, frågelista, visningsprospekt, bilder på båda fönstren, besiktningsprotokoll samt försäkringshandlingar.
Pratat med utredaren på Anticimex som rekommenderar att vi tar in en offert på hela arbetet som underlag till ersättningsanspråket. Enligt utredaren behöver troligen hela fasaden bytas eftersom befintlig konstruktion är felaktig (vindpapp med tunn plastfilm bakom, se bild).
Kontaktat flera entreprenörer och fått napp hos en rekommenderad firma som kommer imorgon eller onsdag för att bedöma skadans omfattning och lämna offert.
Åtgärder:
Gjorde skadeanmälan till försäkringsbolaget Trygg-Hansa men fick avslag. Har därför påbörjat ärende via dolda-fel-försäkringen. Förberett och sammanställt all dokumentation: köpekontrakt, köpebrev, frågelista, visningsprospekt, bilder på båda fönstren, besiktningsprotokoll samt försäkringshandlingar.
Pratat med utredaren på Anticimex som rekommenderar att vi tar in en offert på hela arbetet som underlag till ersättningsanspråket. Enligt utredaren behöver troligen hela fasaden bytas eftersom befintlig konstruktion är felaktig (vindpapp med tunn plastfilm bakom, se bild).
Logga in
Skapa konto
Kontaktat flera entreprenörer och fått napp hos en rekommenderad firma som kommer imorgon eller onsdag för att bedöma skadans omfattning och lämna offert.
Åtgärder:
- Kostnadsförslag från byggfirma
- Färdigställa skadeanmälan Dolda fel försäkring
Läst tråden lite snabbt... Men hur var det med tilluft till de olika rummen.
Verkade inte finnas någon alls i de drabbade rummen.
Kan tänka mig att luft sugs in där det går, t ex runt fönster e t c , för det blivit fuktigt.
Visst jag har troligen fel. Men likväl en tanke.
Kanske aktuellt att kolla hela husets ventilation och luftombyten.
Kan tänka mig att luft sugs in där det går, t ex runt fönster e t c , för det blivit fuktigt.
I det drabbade rummet fanns det ingen tilluftsventilation, jag installerade en för en månad sen. Och vad jag minns så installerades tilluft i sovrummen på nedreplan någon gång de senaste 3 årenH Hybro skrev:Läst tråden lite snabbt... Men hur var det med tilluft till de olika rummen.
Det låter möjligt, men absolut ventilationen är härnäst agendan när fukten är besegrad.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
ICA Banken DOSAN för inloggning
Övrigt Off Topic -
Plejd, behörig elektriker och kod för att logga in i app?
Belysning -
Fördröjning innan SolarEdge loggar data?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Suddiga bilder för icke inloggade
Information & Feedback -
Template för uppföljning av sparande/förtjänst
Solceller, Solfångare, Solenergi