Är det någon som har erfarenhet av att löda en scartkontakt. Ska dra kabeln till min projektor genom en flexslang och måste därmed klippa scartkabeln och löda tillbaka kontakten.

Har köpt en Goldkabel och när jag plockar isär den är alla kablar till stiften gummibeklädda, vilket gör det hela lite svårare. Enligt säljaren ska det gå att "återanvända" samma kontakt även om man klipper den.

Funderar på att köpa en lös Suprakontakt. Är det någon som testat?

Jag har lödt en scart kabel inte kul.... Men köp en lös scart kontakt på ELFA.SE.
Man behöver ju inte alla kontaktert, kolla på elfa.se, där står det vilka som behövs.

Lycka till.....

jenfor skrev:
Är det någon som har erfarenhet av att löda en scartkontakt. Ska dra kabeln till min projektor genom en flexslang och måste därmed klippa scartkabeln och löda tillbaka kontakten.

Har köpt en Goldkabel och när jag plockar isär den är alla kablar till stiften gummibeklädda, vilket gör det hela lite svårare. Enligt säljaren ska det gå att "återanvända" samma kontakt även om man klipper den.

Funderar på att köpa en lös Suprakontakt. Är det någon som testat?
Jag hade kört med lösa komponentkablar och sedan scart till komponent konverterare. Glöm komposit och S-video om du har tillgång till Scart-RGB/komponent. Antar att du har komponentingångar på projjen?

Om du *absolut* ska löda på en scart, köp en sådan fast inte på elfa (för dyrt helt enkelt med småordrar). Välj en lokal butik, kanske Classe eller Biltema om du har en sådan i närheten.

Jag skulle klippa av den befintliga kabeln, dra igenom slangen och sedan löda ihop kabeln istället för kontakt.

Misstänker det är lika "kul" som att löda datakablar dvs inte alls kul. Bra lödpenna är ett måste, ett litet skruvstycke med hjälpande hand och krympslang rekommenderas. Glöm inte att löda in skärmen till jord på kontakten dvs chassijord, ej signaljord.
Har man aldrig lödat så kanske man skall kolla med någon som har lite erfarenhet, det är rätt lätt hänt att det blir kallödningar om man inte är van.

/Kent

Det brukar gå att ta loss stiften ur kontaktstycket. Kanske kan du dra den genom röret då ?

Mr Magic: Måste först klippa det jag antar är skärmningen (lödd utanpå kontakten). Sedan kanske de går att ta lös men det kändes som att de satt hårt. Det hade dock funkat om jag bara får lös dem...

Dalle: Tanken var att klippa av den och löda om det är enklast. Jag måste köra RGB eftersom komponent är upptagen av min DVD.

Snickarboden: Jag har noll erfarenhet av att löda, så begrepp som "kallödning" finns inte i min vokabulär.

Granit 999: Du menar att det är enklare att löda ihop två kablar än en kabel i en kontakt? Blir kvalitén samma eller diffar det beroende på var man löder?

MrMagic skrev:
Det brukar gå att ta loss stiften ur kontaktstycket. Kanske kan du dra den genom röret då ?

jenfor skrev:
Granit 999: Du menar att det är enklare att löda ihop två kablar än en kabel i en kontakt? Blir kvalitén samma eller diffar det beroende på var man löder?
Om Du använder krympslang över varje ledare så kommer det att fungera bra.

T
Leta rätt på ett gem eller pytteliten skruvmejsel, på varje metallstift (i scarten) sitter det en liten vinklad metallspärr i mitten av stiftet som gör att stiftet fastnar i plasthållaren. Tryck mot denna spärr nedåt/inåt mot själva stiftet samtidigt som du drar metallstiftet bakåt ur plastsockeln så bör du få loss dom. Glöm inte att rita upp varje stifts placering+färg i scarten INNAN du drar bort stiftena.

Om du tvingas löda är det bra om du kan sätta fast plasthållaren för scarten i ett skruvstycke och sen använda liten spets på lödkolven, för stor spets smälter plasten runtom och då blir stiften sneda och jävliga att få in i TV:n + projektorn.

Ska försöka lossa stiften i såna fall eftersom det bör vara enklare än att löda. Det ser onekligen ut som att de ska gå att lossa, men däremot verkar skärmningen vara fastlödd och måste klippas. Den är dock enkel att komma åt när man ska löda tillbaka den.

TN-Funkis skrev:
Leta rätt på ett gem eller pytteliten skruvmejsel,  på varje metallstift (i scarten) sitter det en liten vinklad metallspärr i mitten av stiftet som gör att stiftet fastnar i plasthållaren. Tryck mot denna spärr nedåt/inåt mot själva stiftet samtidigt som du drar metallstiftet bakåt ur plastsockeln så bör du få loss dom. Glöm inte att rita upp varje stifts placering+färg i scarten INNAN du drar bort stiftena.

Om du tvingas löda är det bra om du kan sätta fast plasthållaren för scarten i ett skruvstycke och sen använda liten spets på lödkolven, för stor spets smälter plasten runtom och då blir stiften sneda och jävliga att få in i TV:n + projektorn.

Behöver jag löda överhuvudtaget om man kör med krympslang eller värmer jag bara den?

Granit999 skrev:
[quote author=jenfor link=1146209246/0#7 date=1146647487]

Om Du använder krympslang över varje ledare så kommer det att fungera bra.[/quote]

T
Även om du klipper skärmen på nr 21 (för chassie) så har du samma jordledning på andra stift också.

Slå in följande adress:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/ gå till TV/Video/satellit, klicka på
scart - pinkonfiguration.

PIN PINOUT 1 Nivå Impedans 2 S-Video
1 Audio ut höger 0,5V <1k •
2 Audio in höger 0,5V >10k •
3 Audio ut vänster + mono 0,5V <1k •
4 Audiojord •
5 RGB Blå jord •
6 Audio in vänster + mono 0,5V >10k •
7 RGB blå In 0,7V 75 Ohm
8 Styrsignal *a >10k •
9 RGB grön jord •
10 Data 2 / Klockpuls ut •
11 RGB grön In 0,7V 75 Ohm
12 Data 1 •
13 RGB röd jord • •
14 Data jord •
15 RGB röd In / Krominans (C) 0,7V 75 Ohm • •
16 Blankingsignal *b 75 Ohm
17 Videojord (CVBS) • •
18 Blanking jord
19 Video ut (CVBS) 1V + sync 75 Ohm •
20 Video in / Luminans (Y) 1V + sync 75 Ohm • •
21 Chassiejord •

Tack snälla!

Nu har jag dragit 8m kabel igenom VP-rör. Så nu börjar det bli dags för att löda.
Men om man tittar på beskrivningen på Kjell så fattar jag inte.

Hur vet jag hur det skall vara i andra änden?
Eller är alla kablar raka?

Eller är alla kablar raka?
Svar Ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.