Hej! Jag söker ett täcklock Wavin Access 110.

Huset är byggt 1983 och det lock som sitter där idag är trasigt. Se bilder för referens.

Är det någon som har ett sådant lock liggande eller vet var man kan få tag på ett nytt? Har sökt utan att lyckas.

Tar gärna emot tips på alternativa lösningar om originaldel inte går att hitta.

Tack på förhand för all hjälp!

• Grått täcklock med måttband för mätning, omgiven av gul isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trasigt täcklock av märket Wavin Access 110 omgivet av isolering och en handduk.
    Skapa konto
Är det en propp som sitter i en muff?

Protte

MultiMan
Redigerat:
Vet inte vad det kallas men man trycker in locket o vrider några cm så låser det.

MultiMan
Kan inte hitta den typen av lock. Om du inte kan hitta det eller täta befintligt lock med silikon eller liknande så är det antagligen enklast att byta hela T-kopplingen, med lock, eller stosen som sticker ut från kopplingen, beroende på hur det är gjort. Du får ta bort isoleringen så man ser.

Hur ser det om du tar bort locket?

Protte

B bryggarebob skrev:
Hej! Jag söker ett täcklock Wavin Access 110.

Huset är byggt 1983 och det lock som sitter där idag är trasigt. Se bilder för referens.

Är det någon som har ett sådant lock liggande eller vet var man kan få tag på ett nytt? Har sökt utan att lyckas.

Tar gärna emot tips på alternativa lösningar om originaldel inte går att hitta.

Tack på förhand för all hjälp!
Hej!
Jag har exakt samma problem som du. Undrar om du hittade en lösning, om hur du gjorde med locket.
Mvh
Ola

C citronola skrev:
Hej!
Jag har exakt samma problem som du. Undrar om du hittade en lösning, om hur du gjorde med locket.
Mvh
Ol
C citronola skrev:
C citronola skrev:
Hej!
Mvh
Ola
Det är bara ett täcklock , on du tar bort locket, vad är det för mått invändigt runt om utan kanter.

Hej!
Nu har jag inte locket här, men det står 110 på det, så jag tror det är 110mm. Själva problemet är egentligen själva packningen, en o-ring som ska sitta i spåret. Så om man kunde hitta o-ring med denna diameter (110 mm) vore problemet löst. Har ännu inte hittat det.
Mvh
Ola

• Grått plastlock från "wavin" med texten "ACCESS" och "110", liggande på träyta bredvid glasögon.
    Skapa konto
  • Grått plastlock till rör på träbord, visar spår för o-ring.
    Skapa konto
  • Grått plastlock liggandes på en träyta, med synligt spår för en o-ring försegling.
    Skapa konto
Tack!
Jag ska gå igenom och kolla.
Mvh
Ola

Bestlällt lite olika o-ringar nu. Se om något passar.
Tack för tipset!
Mvh
Ola

MultiMan
Man kan göra egna O-ringar med vulktejp i nödfall. Materialet är tåligt iaf när lagren vulkat samman.

• Gilla
Dano65 och 1 till
  • Laddar…
Eller bara några varv eltejp och sedan trycka dit, du tar ju inte av det där särskilt ofta.

• Gilla
citronola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.