Johnsson 56 skrev:
Jag undrar om fastigheterna är helt jämförbara. Tittar man på snitt för området skiljer det ju bara ca 400 k. Det måste väl alltså vara så att det billiga huset av någon anledning är jättebilligt och det dyrare väldigt mycket dyrare än snitten för området.
Den statistiken stämmer absolut inte. Du hittar inga hus i området där det dyrare objektet ligger i samma prisklass som det billigare.

peterhjalmarsson skrev:
Kanske inte skall dra för stora växlar på utannonserade priser - husen skall ju säljas också...
Marknaden verkar inte riktigt hålla med om prisskillnaden. Det billigare huset är sålt för 300 kSEK över utgångspris (+27%), det dyrare är fortfarande osålt nu prissänkt 345 kSEK (-8%)

ullberg
Bara den ena kåken finns kvar, är det den dyrare då eller?

ullberg skrev:
Bara den ena kåken finns kvar, är det den dyrare då eller?
Läs inlägget ovan ditt :)

ullberg
ouups :o läste tydligen väldigt slarvigt...

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
carl fabian skrev:
Håller helt med köp läget,helst vattennära (hav),om inte detta finns så nära centrum som möjligt i 60-talsområde
där man hade stora tomter utan att husen ligger på spottavstånd från varandra.
Hus i 4-6 miljonersklass i nyproducerade yttreområden kommer helt stagnera i pris och kan bli svårsålda.Jag har 40 års erfarenhet av husprojekt
Jag håller med om detta men 6 miljoner i ytterområde är ju rätt högt? Även i Stockholm får man ju ett visst urval i mer centrala områden för 6 millar så dessa nivåer i Stockholms glesbygd är kanske lite tveksamt om läget är hopplöst. Sedan tror jag att i Stockholm och viss mån Göteborg är arbetsmarknaden sådan att allting går att sälja och åtminstone får igen pengarna på.

Däremot i övriga landet håller jag med dig. Speciellt tveksam är jag till områden som kastas ut med ett glapp på 5-10 km till befintlig bebyggelse. Angered i Göteborg är ett sådant område och det har aldrig riktigt hämtat sig. Meningen var att byarna i Angered (Hammarkullen, Hjällbo, Gårdsten, Lövgärdet, Rannebergen) som planterades ut med några kilometers mellanrum skulle växa ihop tills Angered blev ett kontinuum av bebyggelse och Angered i sig skulle växa tills det fick kontakt med Göteborg som då skulle ha 1+ miljon invånare i slutet av 70-talet. Av detta blev ju intet.

Det som kan rädda Angered är förutom den desperata bostadssituationen även att området ligger nära Rv45 och att man bygger ut kraftigt i samhällena längs vägen så relativt sett dessa nyetableringar är ju Angered plötsligt centralt. Det som talar emot är givetvis att 90% i många av byarna har utomeuropesik bakgrund och att 70% har försörjningstöd samt att rikspolitiken listar området tillsammans med Rinkeby och Rosengård så fort det skall pratas stödtgärder. Men, men, gentrifieringen kanke når även vissa byar i Angered.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.