8 341 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
Location, location, location...
Den statistiken stämmer absolut inte. Du hittar inga hus i området där det dyrare objektet ligger i samma prisklass som det billigare.Johnsson 56 skrev:
Marknaden verkar inte riktigt hålla med om prisskillnaden. Det billigare huset är sålt för 300 kSEK över utgångspris (+27%), det dyrare är fortfarande osålt nu prissänkt 345 kSEK (-8%)peterhjalmarsson skrev:
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Jag håller med om detta men 6 miljoner i ytterområde är ju rätt högt? Även i Stockholm får man ju ett visst urval i mer centrala områden för 6 millar så dessa nivåer i Stockholms glesbygd är kanske lite tveksamt om läget är hopplöst. Sedan tror jag att i Stockholm och viss mån Göteborg är arbetsmarknaden sådan att allting går att sälja och åtminstone får igen pengarna på.carl fabian skrev:Håller helt med köp läget,helst vattennära (hav),om inte detta finns så nära centrum som möjligt i 60-talsområde
där man hade stora tomter utan att husen ligger på spottavstånd från varandra.
Hus i 4-6 miljonersklass i nyproducerade yttreområden kommer helt stagnera i pris och kan bli svårsålda.Jag har 40 års erfarenhet av husprojekt
Däremot i övriga landet håller jag med dig. Speciellt tveksam är jag till områden som kastas ut med ett glapp på 5-10 km till befintlig bebyggelse. Angered i Göteborg är ett sådant område och det har aldrig riktigt hämtat sig. Meningen var att byarna i Angered (Hammarkullen, Hjällbo, Gårdsten, Lövgärdet, Rannebergen) som planterades ut med några kilometers mellanrum skulle växa ihop tills Angered blev ett kontinuum av bebyggelse och Angered i sig skulle växa tills det fick kontakt med Göteborg som då skulle ha 1+ miljon invånare i slutet av 70-talet. Av detta blev ju intet.
Det som kan rädda Angered är förutom den desperata bostadssituationen även att området ligger nära Rv45 och att man bygger ut kraftigt i samhällena längs vägen så relativt sett dessa nyetableringar är ju Angered plötsligt centralt. Det som talar emot är givetvis att 90% i många av byarna har utomeuropesik bakgrund och att 70% har försörjningstöd samt att rikspolitiken listar området tillsammans med Rinkeby och Rosengård så fort det skall pratas stödtgärder. Men, men, gentrifieringen kanke når även vissa byar i Angered.
Klicka här för att svara