Jag har fått offert på Mitsubishi 27.000-30.000 allt inkl med ROT. Tycker det låter mycket. Vad säger ni?

Vilken modell är det? Vi köpte Mitsubishi LLVP för ett par åt sedan, ska kolla vad det kostade.

Redigerat:
F
Låter normalt för märkesmaskin.

Vi betalade 25k för Daikin Stylish XTH 30 inkl ROT för ett år sedan

Vilken Mitsubishi? Vad ingår i installationen, längd på kopplingar mm? Min erfarenhet är att det blir ganska snabbt väldigt mycket dyrare per meter koppling utanför ”standardinstallation”.

Jag tyckte först att TS pris lät dyrt, men hittade nu fakturan för vår från 2024.

Mitsubishi Electric MUZ-LN35VGHZ2 - Utedel pris 11 900 kr
Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2W - Innedel pris 7 590 kr.

Det var nyinstallation på övre våningen med lång dragning, tog mer än en dag så det blev dyrt med 11561 kr för installationen och 5200 kr för elektrikern. Total kostnad 39 719 kr inkl stativ och Pancake dräneringskit.

yonna yonna skrev:
Jag har fått offert på Mitsubishi 27.000-30.000 allt inkl med ROT. Tycker det låter mycket. Vad säger ni?
Jag fick Fujitsu Nordic 12 installerad, för 27700 kr ink ROT i November förra året. Det var med lite längre slang än vanligaste korta.

D Dkvist skrev:
Jag fick Fujitsu Nordic 12 installerad, för 27700 kr ink ROT i November förra året. Det var med lite längre slang än vanligaste korta.
Då var ju ROT avdraget högre än nu så priset borde gått upp en del.

Fick en fujitsu nordic master 12 installerad i veckan ink lite omständigare installation upp och en bit in på garagetaket för 33 000 ink rot.

F fribygg skrev:
Då var ju ROT avdraget högre än nu så priset borde gått upp en del.
Installationsarbetet kostade 9000 kr, ROT var 4500 kr (50%). Således har priset gått från 4500 kr till 7300 kr (30% ROT), totalpriset stiger med 1800 kr och landar på 29500 för min installation då om priser på utrustning inte ändrats. Det rimmar rätt med övriga inlägg i tråden.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nu har jag fått offerten på papper och det blev inte så farligt: 25.935 inkl ROT och inkl ställning & plattor under utedelen. Det var bra att veta att den lokale installatören håller vettigt pris.

Tack för era jämförelsesummor!

• Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att det är ett mycket bra pris. Är det en lokal installatör som du skriver är de ofta måna om att göra ett snyggt jobb också.

Mitsubishi vadå?

Monterade in Daikin XTH 25 för 20K för 9 månader sedan och kan fortfarande få dem monterade under 21K just nu.

Bart Bart skrev:
Jag skulle säga att det är ett mycket bra pris. Är det en lokal installatör som du skriver är de ofta måna om att göra ett snyggt jobb också.
Och att det finns någon att ringa till om det någon dag skulle krångla och någon faktiskt inom rimlig tid kommer ut för att lösa det på betydligt bättre sätt är att bråka med 'postorder' LLVP-företag i kanske dygn innan de lyfter ens ett finger, om de alls gör det alls....

Bara det kan vara värd tusenlappar i att man betalar kanske lite mer i samband med installation än billigast möjliga via 'postorderföretag'

yonna yonna skrev:
Nu har jag fått offerten på papper och det blev inte så farligt: 25.935 inkl ROT och inkl ställning & plattor under utedelen. Det var bra att veta att den lokale installatören håller vettigt pris.

Tack för era jämförelsesummor!
Utan att veta vilken värmepump det gäller så är väl andras jämförelsepriser helt ointressanta? De kan ju fått den bästa och du den sämsta, eller hur?
Mitsubishi gör ju enormt många olika värmepumpar med väldigt olika prestanda och som kräver sina speciella förutsättningar för att fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.