2 579 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
LLVP - DUO eller ej?
Har aldrig hört något bra om DUO-delar när det kommer till LLVP. Alla säger att man ska skaffa 1+1 när man har ett hus på 2 våningar men min kompis envisar om att ha en DUO istället för att köpa 2st likadana. Huset är på 125m2 totalt med våningarna ganska identiska m2.
Mitt argument emot är att om han köper en DUO med 7kw effekt så har han bara 3.5 per våning istället för 7+7kw, tex. Sen när uterdelen avfrostar lite, så avtar all uppvärming den minuten det nu tar.
Vad säger folket här? Har vi någon med DUO som är nöjd?
Mitt argument emot är att om han köper en DUO med 7kw effekt så har han bara 3.5 per våning istället för 7+7kw, tex. Sen när uterdelen avfrostar lite, så avtar all uppvärming den minuten det nu tar.
Jag har i fritidshuset, inneenheterna är dock i olika hus. Att jag körde en uteenhet var främst pga platsbrist. Väldigt nöjd än så länge, är dock inte så jättestort.
Många DUO är inte anpassade till nordiskt vinterklimat och ger bara låg värmeeffekt i kraftig kyla. Nya Mitsubishi Electric Duo med HyperHeating klarar dock ge 7 kW ända ner till -15 °C ute. Cop avtar dock med temperaturen så det går åt mer el när det är kallt.
Låter ändå lovande. Det är i södra Sverige. Här är det sällan kallare än -5J Josth skrev:
DUO används främst när man inte kan ha mer än en utedel.Z Zlatje skrev:Har aldrig hört något bra om DUO-delar när det kommer till LLVP. Alla säger att man ska skaffa 1+1 när man har ett hus på 2 våningar men min kompis envisar om att ha en DUO istället för att köpa 2st likadana. Huset är på 125m2 totalt med våningarna ganska identiska m2.
innedelarna bör sitta väldigt nära varandra och på samma sida av huset för att inte få en idiotrördragning.
oftast blir installationen den dyraste delen och uppväger inte alltid monosplittar.
ofta kräves spänningsmatning på minst 16A säkring eller trefas vid större effekter
går en grej sönder så stannar hela anläggningen.
brukar ha betydligt sämre verkningsgrad än skilda aggregat
vill man ha två 7kW innedelar sp får man ha en18kW utedel
Hej! Vi satte in Daikin med två innerdelar, en på varje plan rakt ovanför varandra. Utedel 2MXM50 och 2 x FTXM25 innerdel.
Funkar bra för oss, huset är 140 kvm + ca 30 kvm biyta. Nedervåningen hyfsat öppen planlösning, lite värre på övervåningen. Har funderat på sätta lite fläktar för sprida värmen bättre. Har inte varit med om att den protesterat även när det varit -15. Nu är vi dock snåla så har inte haft värmen ställd så högt. Ca 17-18 grader på nedervåningen och lite högre på övervåningen ( sovrummet där )
634 kWh totalt december när det var som kallast i S4.
Dock ska tilläggas att vi stöder upp med gasolkamin när vi tycker det är dyrt/kallt.
Huset är gammalt och tillbyggt slutet av sextiotalet, äldre dåliga fönster och otät nedgång till källare. ( renovering pågår )
Funkar bra för oss, huset är 140 kvm + ca 30 kvm biyta. Nedervåningen hyfsat öppen planlösning, lite värre på övervåningen. Har funderat på sätta lite fläktar för sprida värmen bättre. Har inte varit med om att den protesterat även när det varit -15. Nu är vi dock snåla så har inte haft värmen ställd så högt. Ca 17-18 grader på nedervåningen och lite högre på övervåningen ( sovrummet där )
634 kWh totalt december när det var som kallast i S4.
Dock ska tilläggas att vi stöder upp med gasolkamin när vi tycker det är dyrt/kallt.
Huset är gammalt och tillbyggt slutet av sextiotalet, äldre dåliga fönster och otät nedgång till källare. ( renovering pågår )
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden