Självklart skall man inte provtrycka med enbart luft !!!

Men om slingan först är fylld med vatten och trycksatt till 3bar blir mängden luft försumbar.

Krilleman
Varför ska du ens blanda in luft när det är förbjudet!? 3 bar som han kom upp räcker och blir över!

Okej ! Glöm detdär med luft.
(funkade kanon hos mig på de viset, men jag har ju inte 10,000m2 i köket)
Men faktum kvarstår att man bör upp till 6bar (eller 0,6MPa för att va korekt)
enligt LK,s rekomendation

Jag trodde att det var väldigt vanligt att man provtryckte med luft. Vid exempelvis platta på mark vintertid vill man ju pga. risk för sönderfrysning inte fylla systemet med vatten före tätt hus. Varför är det inte att rekommendera?

Krilleman
Det funkar ännu mer kanon med vatten!

Vilken dokumenatation grundar du 6 bars tryck på?
Saxat DIREKT från LK:
--------------------------------------------------------------------------------------------
Täthetsprovning

Täthetsprovning av tappvattensystem med LK Universalrör ska, om bygghandlingarna inte föreskriver annorlunda, utföras med vattentryck 1,43 gånger beräkningstrycket (14,3 bar för tappvatten samt 9 bar för värme- och kylsystem). Trycket ska upprätthållas i 30 min, för att därefter sänkas till 0,5 gånger beräkningstrycket. Detta tryck ska kvarstå under 120 min utan trycksänkning.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Men vi vet ju inte vilket beräkningstryck du har i ditt värmesystem...

Krilleman
Locke skrev:
Jag trodde att det var väldigt vanligt att man provtryckte med luft. Vid exempelvis platta på mark vintertid vill man ju pga. risk för sönderfrysning inte fylla systemet med vatten före tätt hus. Varför är det inte att rekommendera?
Absolut är det vanligt men förbjudet! Energimängden är avsevärt mycket högre i ett trycksatt system med luft kontra vatten.

Om jag inte minns helt fel är den lagliga nivån för provtryckning med gas 0,02 ggr det atmosfäriska trycket...
Tryck- och täthetskontroll med luft eller annan gas ska utföras
enligt krav i AFS 2006: 8. Normalt får sådan kontroll
endast utföras av ackrediterat företag.
Bytte till korrekt text från säker vatten...

Redigerat:
Ok! Det är rent arbetsmiljömässiga hänseenden. Ja, jag hade nämligen svårt att se en teknisk orsak. :)

Det finns en del (även rörmokare) som provtryker med luft, för att det är enkelt.

MEN det är inte att rekomendera, om något brister och du har hela systemet fullt med komprimerad luft blir det inte så bra, kan bli en smäll helt enkelt.

Har du vatten (som inte går att komprimera) händer det inte så mycket mer än att det läcker vatten, systemet tappar tryck väldigt fort och du får ett snabbare utslag på manometern vid ett mindre läckage, även lättare att se var det läcker med vatten

Krilleman
Åspel skrev:
Det finns en del (även rörmokare) som provtryker med luft, för att det är enkelt.

MEN det är inte att rekomendera, om något brister och du har hela systemet fullt med komprimerad luft blir det inte så bra, kan bli en smäll helt enkelt.

Har du vatten (som inte går att komprimera) händer det inte så mycket mer än att det läcker vatten, systemet tappar tryck väldigt fort och du får ett snabbare utslag på manometern vid ett mindre läckage, även lättare att se var det läcker med vatten
Klart det finns yrkeskunniga innom VVS som provtrycker med luft! Snålheten bedrar visheten! Jag är upplärd sen länge med luft som provtryckningsmedia för enkelhetens skull, men man måste ta lärdom var efter livet fortgår!

Det är fortfarande förbjudet med gas som media i provtryckning! Inte som du skriver "inte att rekomendera" kanske dags att läsa på lite?

Och jag förstår fortfarande inte varför du rekomenderade luft när du själv talar emot luft för provtryckning i ditt senaste inlägg... :x

Redigerat:
Ja de är ju bra att du håller reda på siffrorna krilleman.
0,6 MPa har jag i min monteringsanvisning från LK, och Ronolo bör väl använda de värden som LK rekomenderar för hans anläggning.
(9 bar är ju lite högre än 3 bar du tyckte räckte tidigare)

Krilleman
Beror vilket rör du har håll isär dom!

LK Universal är precis som jag saxat (standard), PE-Xa, varför använda dom rören när du kan få allt i samma? Smidigt! Och när kommer ditt värmesystem upp i 9 bar?!

Här snackar vi anläggning i fjärrvärmeklassen?!

Det känns lite som att riskerna med luftskjutna slangar överdrivs en aning. Jag har skjutit tryckluftslangar och kopplingar några gånger och värst är väl ljudet.

Hittade detta i "Monteringsanvisning för Uponor Tappvattensystem PEX":

Täthetsprovning med luft/gas
Täthetsprovning med luft eller gas är förknippat med risker, men får användas då täthetsprovning med vätska inte är lämplig, t ex när frysrisk föreligger eller när det fi nns stora krav på renhet, exempelvis i installationer med medicinska gaser.
För att upptäcka läckor bestryker man vanligen fogarna med någon typ av skumvätska, exempelvis såpvatten eller läckspray. Tillverkarens rekommendationer skall följas.

Om man avser att utföra täthetsprovning med vätska och installationen inte har avluftats
fullständigt, så måste bestämmelserna för täthetsprovning med gas tillämpas.
Vid täthetsprovning med luft eller gas gäller fortfarande tvåstegsprincipen.
Provet inleds med ett övertryck enligt beräkning utifrån tabellen ovan, för att sedan sänkas till 1/3 efter 30 minuter. Det lägre trycket hålls i minst 90 minuter. Om trycket sjunker under denna tid kan det vara tecken på läckage. Täthetsprovning med gas eller luft är förenat med risker!Trycksättning med luft eller gas ställer särskilda krav på kompetens (ackreditering) för den som ska utföra trycksättningen, se Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2006:8. Dessa krav gäller dock inte om man upfyller intervallen enligt tabellen nedan.
Övertryck Ackreditering krävs
över 3 bar (0,3 MPa) alltid
över 0,03 bar (3 kPA) men
högst 3 bar (0,3 MPa)
om produkten av övertrycket i bar och volymen i liter
(bar x liter) är större än 30.
under 0,03 bar (3 kPa) nej

Jag tror du har missuppfattat lite krilleman.
Har aldrig påstått eller menat att man skall använda enbart luft.
Vad jag gjorde var att fylla systemet med vatten, trycksätta med med vattenslangen från kranen, och sen använda tryckluft för att öka trycket till 6 bar, fortfarande med allt vatten kvar i slingorna.
Mängden luft kontra vatten kan ju du som är bra på sffror räkna på.

Och jag får väl poängtera att detta är förbjudet, och jag rekomenderar ingen att göra så.
Men det var så jag gjorde. jag ber om ursäkt om jag gjort fel.

krilleman_215 skrev:
Varför ska du ens blanda in luft när det är förbjudet!? 3 bar som han kom upp räcker och blir över!
vad är detta för kvalificerat skitprat. det är ingalunda FÖRBJUDET att provtrycka med gaser, var har du fått det ifrån !?
det som krävs nu mer är en utbildning i tryckprovning med gas ( luft är ju en gas ) , vilket jag själv har och får sålunda göra detta inom yrket.

krilleman_215 skrev:
Det funkar ännu mer kanon med vatten!

Vilken dokumenatation grundar du 6 bars tryck på?
Saxat DIREKT från LK:
Täthetsprovning

Täthetsprovning av tappvattensystem med LK Universalrör ska, om bygghandlingarna inte föreskriver annorlunda, utföras med vattentryck 1,43 gånger beräkningstrycket (14,3 bar för tappvatten samt 9 bar för värme- och kylsystem). Trycket ska upprätthållas i 30 min, för att därefter sänkas till 0,5 gånger beräkningstrycket. Detta tryck ska kvarstå under 120 min utan trycksänkning.

Men vi vet ju inte vilket beräkningstryck du har i ditt värmesystem...
Tack för era svar!

Har provtryckt med 3 bar (minskar till 2,6 och håller sig sedan stabilt där) under hela dagen och det fungerar bra. Dock är det ju precis som du skriver krilleman att LK föreskriver 9 bar under 30 minuter och därefter 4,5 bar i 120 minuter då detta inte är ett tappvattensystem.

Har ingen flyttbar kompressor så det ställer ju till lite bekymmer..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.