Hej
Fråga på denna shunt.
Jag förstår 13.TEMP är en begränsare, så framledningstemp för golvvärmen aldrig överstiger vad man sätter den på, säg 2 = 37C.
Om man då öppnar ventil 15 fullt så antar jag temperaturen kommer bli exakt samma som man får från pannan/fjärrvärmeväxlaren så länge tempen är under 37C? Matar pannan på med 50C så kommer TEMP begränsningen strypa och begränsa till 37C. Så långt allt ok. Då kan man ju få varmt och gott där man har radiatorer men kallt i huset där man har golvvärme?
Men när ska man använda nr 15 för att justera framloppstemperatur i golvvärmelingan? Är det om man har radiatorer som man vill ha 50C framledning till och strypa golvvärmeslingan till någon lägre? Är ratt 15 "relativ/procentuell" mot inloppstemperaturen från pannan? så vid fullt öppen får man alltid samma som man får från pannan och vid "något" invriden får man "något" lägre temperatur? Så säg 40C från pannan kan bli 30C för golvvärmen, ca 75%? Och när det är 35C från pannan blir det 26C, fortsatt 75% av inkommande temp?
Då kommer tempen i golvvärmen också följa pannans "kurva" men något lägre? Och 13 begränsar fortfarande på 37C oavsett vad.
Fråga på denna shunt.
Jag förstår 13.TEMP är en begränsare, så framledningstemp för golvvärmen aldrig överstiger vad man sätter den på, säg 2 = 37C.
Om man då öppnar ventil 15 fullt så antar jag temperaturen kommer bli exakt samma som man får från pannan/fjärrvärmeväxlaren så länge tempen är under 37C? Matar pannan på med 50C så kommer TEMP begränsningen strypa och begränsa till 37C. Så långt allt ok. Då kan man ju få varmt och gott där man har radiatorer men kallt i huset där man har golvvärme?
Men när ska man använda nr 15 för att justera framloppstemperatur i golvvärmelingan? Är det om man har radiatorer som man vill ha 50C framledning till och strypa golvvärmeslingan till någon lägre? Är ratt 15 "relativ/procentuell" mot inloppstemperaturen från pannan? så vid fullt öppen får man alltid samma som man får från pannan och vid "något" invriden får man "något" lägre temperatur? Så säg 40C från pannan kan bli 30C för golvvärmen, ca 75%? Och när det är 35C från pannan blir det 26C, fortsatt 75% av inkommande temp?
Då kommer tempen i golvvärmen också följa pannans "kurva" men något lägre? Och 13 begränsar fortfarande på 37C oavsett vad.
Maxtemperaturen i en golvvärmeslinga kan vara så hög som 50-55⁰, normalt max 47⁰.
Med ventil15 ställer man in "blandningsförhållanden" mellan radiatorkretsen & golvvärmekretsen så att rummen med golvvärme får "rätt" temperatur utav "pannans" framledningstemperatur samtidigt som varje golvvärmeslinga har en difftemperatur på 3-5⁰ oberoende utetemperaturen/framledningstemperatur.
Med ventil15 ställer man in "blandningsförhållanden" mellan radiatorkretsen & golvvärmekretsen så att rummen med golvvärme får "rätt" temperatur utav "pannans" framledningstemperatur samtidigt som varje golvvärmeslinga har en difftemperatur på 3-5⁰ oberoende utetemperaturen/framledningstemperatur.
Ja precis man vill ju ha ca 21 överallt, jag får justera på den för just nu har vi alldeles för kallt där vi har radiatorer och 4-5 grader varmare i källaren som har golvvärme.Demmpa skrev:
Maxtemperaturen i en golvvärmeslinga kan vara så hög som 50-55⁰, normalt max 47⁰.
Allt radiatortermostater och LK termostater står öppna nu när jag testar. Har redan ca 4-5 graders skillnad på alla golvvärmeslingor, lite mer 6-7 grader på alla vattenradiatorer.
Ok radiatorerna ligger på delta ca 7C så typ ok.Demmpa skrev:
Pannan matar nu ut 45C vatten till radiatorerna, så långt allt bra.
Alla termostater helt öppna på alla radiatorer och golvvärmeslingor.
Shunten 13 står på 4 = 53C begränsning
Shunten 15 är fullt inskruvad = fullt flöde.
Så jag borde se 45C framledning till golvvärmen tycker jag? Men det kommer bara upp i ca 37. Returen vid shunten 28C. Är det så att eftersom returen är så låg (28C) att när den blandas med 45C så blir det 35?
Om jag ställer om några rumstermostater till golvvärmen till typ 21C som jag har i de rummen så de stryper flödet så antar jag att framledningen kommer höjas till de slingor som fortsatt är öppna? Det blir mindre kallt vatten att blanda ut med?
Hur snabbt efter att jag justerar 15 bör man se skillnad på shuntens temperaturer? Det borde gå snabbt tänker jag eftersom pumpen snurrar på och pannan matar på med varmare vatten. Men termometern på shunten har inte rört sig på 2h nu...Demmpa skrev:
Har nu provat mer, ställt ventil 13 TEMP på 4 = 53C, ställt ventil 15 fullt inskruvad = helt öppen. Samt justerat kurvan på fjärrvärmeväxlaren till annan kurva. Den matar nu ut 50C vatten till radiatorkretsen och golvvärmeshunten. Men jag får fortsatt bara ca 35-36C i golvvärmekretsen trots att ventil 15 är helt öppen. Borde jag inte se högre framledningstemp i golvvärmekretsen när shunten matas med 50C vatten?
Felet hittat. TEMP ratten satt inte monterad på ett korrekt sätt. Den måste ha lossnat när någon installerade den så TEMP på 4 var egentligen bara runt inställning 2. Jag lyfte på "hatten", skruvade den i botten och montera tillbaka hatten så det motsvarar rätt inställning. Nu ser jag samma temperatur på shuntens tillopp som fjärrvärmeväxlare matar ut. Sen har jag såklart justerat in ventil 15 mixen så golvvärmen alltid får lite lägre än vad radiatorerna får. Och TEMP har jag nu ställt på en korrekt 3'a och testat så den begränsar vid 45C, höjde tempen ut från växlaren till 60C som är tänkt Max och då stannar golvvärmen på 45C som den ska. Allt löst.
Klicka här för att svara