Jag har en LK golvvärmeinstallation sen 5 år tillbaka. Standardprylar. LK:s S2 termostater med digital visning och deras ställdon, bägge delar kopplade mot en kopplingsbox enligt bild.

Nu har systemet lagt av två ggr med några månaders mellanrum (displayerna är "döda", ställdonen står i max öppet läge m.m.).
Första gången hade den lilla glassäkringen gått sönder och efter flera försök att rent fysiskt få på plats en ny, så köpte jag en ny säkringshållare och fick dit den igen.

Men nu är alltså systemet dött igen, säkringen trasig, men hjälper inte att sätta i en ny. Säkringen går inte sönder men systemet kommer inte igång.

Köpa en ny kopplingsbox ligger nära till hands, tänkte bara se om ni med er samlade erfarenhet har någon annan smart idé.

Tack på förhand.


Öppen kopplingsbox för LK golvvärmeinstallation med termostater, ställdon och kablage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Boxen ser ju inte så komplicerad ut. En nätdel, kondensatorer och ett relä.
Försöker hitta lite data på "Block" trafo/nätdel men får ingen träff på typnumret. Kanske är det en komplett nätdel med likriktare och regulator?
Har du kollat om det går att ta loss kåpan om du skruvar loss skruvarna runt kåpan? Kanske finns där även en säkring?
 
  • Gilla
jimdah
  • Laddar…
Precis, det ser väldigt enkelt ut. En vanlig enkel transformator med 2st 12V sekundärlindningar. På kortet har de serekopplats för att få 24V AC.
På trafon ser det ut som om det borde sitta säkringar på sekundärsidan, men det syns inga. Har du möjlighet att plocka loss kretskortet och lägga upp en bild på baksidan? Kanske sitter säkringar det där också.

Sen är ju frågan varför säkringen gick alls. Det hänger ju lite lösa trådar i lådan som kanske orsakat kortis, eller så är något av ställdonen dåligt. Kan vara läge att kolla det så en ev ny låda inte går samma öde till mötes.
 
tommib
Det lär nog sitta mer elektronik på baksidan av det där kretskortet. Till att börja med måste det finnas någon form av drivelektronik för ställdonen (troligen en FET av något slag) samt styrelektronik som tar in signalen från rumsgivarna.

Ta ut kortet och kolla, har du tur så är det något enkelt fel som du kan fixa själv.

För övrigt lite udda att välja en trafo som har 2x12V ut när man ska ha 24 V. Varför inte bara välja det direkt som sekundärlindning, det är väl inte så ovanligt? Den har iofs 2x115 V in vilket man också får anta är seriekopplat.

Jag ser en sockerbit där också. Det verkar som att du har två parallellkopplade ställdon. Är det ok enligt manualen?
 
Visst kan det sitta prylar på baksidan men det borde vara mer viahål i kortet.
Att trafon har två 12 volt lindningar är absolut inget fel, mönstret på kortet avgör vad man får ut, 24 volt, 12 med dubbel ström eller om man behöver dubbel spänning att driva viss elektronik.

Protte
 
Styrningen av ventilerna ser ut att skötas enbart av de trådbundna termostaterna (24 Vac). Mig tycks lådan enbart vara till för spänningsförsörjning och anslutningsplintar.
Dock talas det om någon timerfunktion i manualen för kopplingsboxen, och då det sitter polariserade kondensatorer bör det finns något mer på baksidan av kortet.
 
tommib
Jag tror faktiskt inte att det behövs fler vior. Anta att kortet är enklaste möjliga dubbelsidiga kort. Då kör du ena polen på denna sidan (de feta banorna, med enstaka vior). På andra sidan kör du andra polen (avsaknaden av banor till vänstra plinten på varje anslutning för ställdonet) samt signal (avsaknaden av banor till vänstra plinten på inkopplingen för rumsgivare).

Det måste rimligen sitta något som styr någonstans...
 
Oj, detta är visst el-forumet ;-)

Men för att försöka svara på era frågor. Styrningen i detalj har jag ingen koll på, men kan inte signalen från termostaten ledas rätt ner i ställdonet? Så att det boxen gör i princip bara är spänningsmatning till bägge enheterna?

Jag är rätt säker på att ingen kortslutning har skett pga lösa sladdar eller liknande. De som är lösa är dessutom lösa i andra änden också. Man får koppla flera ställdon parallellt, osäker just nu på hur många.

Och detta har fungerat felfritt i ca fem år fram tills nu.

Jag som numera värderar min tid till kanske 500 kr/h, och denna boxen kostar väl 1000-1500 kr. Bara att lossa allt och återmontera skulle ta ungefär den tiden. Så då lika bra att sätta i en ny med garanti.
Problemet / den stora frågan, är ju hur man reder ut om det är en termostat eller ställdon som är trasigt istället? Tråkigt att koppla in en i taget bara, speciellt som det tog fem år för första felet att uppstå.

Hur hade ni gjort?
 
Boxen är i princip inte något annat än en plint där G-G0-Y går till termostaterna och G0-Y till ställdonen per zon. Nu är det ju osäkert om du har ett yttre fel som orsakat problemet från början men som du beskriver nu verkar trafon gett upp. Kanske kan du komma till att mäta mot den så du vet hur det ligger till. Vill man går det att mata med en extern trafo och låta kortet agera plint för den utan att koppla loss och in en ny. Kanske ett steg för att se att felet inte ligger externt och då kan skada en ny box om man har otur som du verkar haft här.
 
GK100 GK100 skrev:
Boxen är i princip inte något annat än en plint där G-G0-Y går till termostaterna och G0-Y till ställdonen per zon. Nu är det ju osäkert om du har ett yttre fel som orsakat problemet från början men som du beskriver nu verkar trafon gett upp. Kanske kan du komma till att mäta mot den så du vet hur det ligger till. Vill man går det att mata med en extern trafo och låta kortet agera plint för den utan att koppla loss och in en ny. Kanske ett steg för att se att felet inte ligger externt och då kan skada en ny box om man har otur som du verkar haft här.
Ja det kan inte krävas så stora strömmar. Primärsidan är avsäkrad 0,2 A, vilket borde ge 46 W som max, alltså ca 2 A för 24 volt.
Tänker jag rätt då?
Klarar jag att koppla in utan att löda, undviker helst det
 
Helt rätt, trafon är ju märkt 40VA och 1.67A också, så det är ju inte mer än så, iallafall inte när allt fungerade.
 
M martinradbo skrev:
Ja det kan inte krävas så stora strömmar. Primärsidan är avsäkrad 0,2 A, vilket borde ge 46 W som max, alltså ca 2 A för 24 volt.
Tänker jag rätt då?
Klarar jag att koppla in utan att löda, undviker helst det
Trafon på din bild är på 40 VA så du tänker rätt så långt. Har du en lämplig trafo som ger 24 V kan du felsöka med den. Bryt primären på den som sitter där med säkringen eller hellre bort med nätmatningen till boxen. Sen kan du bakmata med andra trafon mot valfri termostatplint 2 och 4 som det ser ut där. Det kan vara ett enkelt första steg som inte kräver så mycket jobb och så man får lite koll på vad som felar. Se isf till att du har en vettig säkring på 24 V sidan också särskilt om du kör med en väsentligt kraftigare.

Du kommer ev missa någon funktionalitet tex pumpstart som ligger som en eller-funktion för alla termostaterna men den verkar du inte ha kopplad ändå.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.