819 läst ·
21 svar
819 läst
21 svar
LK minishunt drar in luft
Sida 1 av 2
Hej. Vi har installerat en LK minishunt till en golvvärmeslinga i ett badrum. Resterande av husets uppvärmning sker med vanliga radiatorer. I källaren har vi en fjärrvärmeväxlare med styrning som stänger av cirkulationspumpen när inget värmebehov finns i huset t.ex under natten då vi sänker temperaturen i huset.
Redan från start efter LK minishunten installerats så upptäckte vi att det samlas det luft i pumphuset vilket såklart låter en hel del och leder till att vi måste lufta pumpen med hjälp av luftningsprogrammet i pumpen.
Nu har jag upptäckt att detta i princip alltid sammanfaller med när värmesystemet stänger av cirkulationspumpen nere i källaren.
Jag vet inte varför den det dras in luft, kan det vara en defekt pump till minishunten? Eller har någon en annan förklaring och förhoppningsvis lösning?
Redan från start efter LK minishunten installerats så upptäckte vi att det samlas det luft i pumphuset vilket såklart låter en hel del och leder till att vi måste lufta pumpen med hjälp av luftningsprogrammet i pumpen.
Nu har jag upptäckt att detta i princip alltid sammanfaller med när värmesystemet stänger av cirkulationspumpen nere i källaren.
Jag vet inte varför den det dras in luft, kan det vara en defekt pump till minishunten? Eller har någon en annan förklaring och förhoppningsvis lösning?
Det är tekniskt omöjligt att golvvärmen skulle kunna suga in luft i systemet eftersom det är övertryck i värmesystemet jämfört med omgivande luft.
Hur länge sedan installerades golvvärmeslingan & minishunten?
Hur mycket av systemet tappades ur när golvvärmen installerades?
Hur fylldes systemet upp?
Hur mycket avluftades systemet i samband med uppfyllningen?
Det är vanligt att det "bildas"/frigörs luft när nytt vatten värms första gångerna, ju högre framledningstemperaturen blir ju mer luft frigörs.
Det är vanligt att det "bildas"/frigörs luft när nytt vatten värms första gångerna, ju högre framledningstemperaturen blir ju mer luft frigörs.
Golvvärmeslinga installerades för ca 2 år sedan och det har samlats luft i LK minishunt pumpen i princip varje dag sedan dess, men enbart när huvudcirkulationspumpen är avstängd. Jag har numera satt ej timer som stänger av pumpen i shunten samma tider som vi har säkning i värmesystemet för att undvika att luft samlas.Demmpa skrev:
Det är tekniskt omöjligt att golvvärmen skulle kunna suga in luft i systemet eftersom det är övertryck i värmesystemet jämfört med omgivande luft.
När cirkulationspumpen, så är det inga problem. Det är till och med så att om där är luft i pumphuset i shunten och jag tvingar start av cirkulationspumpen, så "försvinner" luften och skramlandet.
Montering och avluftning gjordes enligt instruktionerna för LK minishunt.
Det tappades inte ur så mycket vatten ur systemet vid installation då golvvärmeslingan är på övervåningen och efter 2 år border ju vattnet har värmts upp ett par gånger.
Lite långsökt kanske, men jag upptäckte att membranet i mitt expansionskärl gett sig genom att min minishunt (som är monterad så att den är högsta punkten på värmesystemet) bubblade för jäkligt. Kan vara värt att kolla.
Vår minishunt är på övervåningen. Så den bland de högsta punkterna. Menar du expansionskärlet nere i din värmepanna eller har minishunten ett expansionskärl?N Nyrostad skrev:
Precis, expansionskärlet till värmepannan. I det finns ett membran som på ena sidan pumpas upp med luft, och på andra sidan kommunicerar med vattnet i värmesystemet. Membranet torkar med tiden och kan gå sönder, och förutom att man då får stora trycksvängningar i värmesystemet kan man också få in den luft som fanns i kärlet i värmesystemet.G Patrik Gralov Holmberg skrev:
Leta upp påfyllningsventilen (bilventil) på ditt expansionskärl och prova att släppa ut lite luft. Kommer det bara luft är det antagligen friskt och inte det som är problemet, men om det kommer vatten behöver expansionskärlet sannolikt bytas.
Okey, det ska jag kolla om jag kommer åt. Är en fjärrvärmeväxlare som det är väldigt trångt att komma åt i.N Nyrostad skrev:Precis, expansionskärlet till värmepannan. I det finns ett membran som på ena sidan pumpas upp med luft, och på andra sidan kommunicerar med vattnet i värmesystemet. Membranet torkar med tiden och kan gå sönder, och förutom att man då får stora trycksvängningar i värmesystemet kan man också få in den luft som fanns i kärlet i värmesystemet.
Leta upp påfyllningsventilen (bilventil) på ditt expansionskärl och prova att släppa ut lite luft. Kommer det bara luft är det antagligen friskt och inte det som är problemet, men om det kommer vatten behöver expansionskärlet sannolikt bytas.
Det kom ingenting, ingen luft. Jag är osäker på om det eventuellt kom ut en droppe vatten.N Nyrostad skrev:Precis, expansionskärlet till värmepannan. I det finns ett membran som på ena sidan pumpas upp med luft, och på andra sidan kommunicerar med vattnet i värmesystemet. Membranet torkar med tiden och kan gå sönder, och förutom att man då får stora trycksvängningar i värmesystemet kan man också få in den luft som fanns i kärlet i värmesystemet.
Men om det är som du förklara, så borde det vara luft i expansionskärlet, så jag borde kunna fylla upp med lite luft med en enkel cykelpump och sedan testa om ett par timmar antar jag?
Känns som det skulle behövas kolla att det dels finns rätt tryck i värmesystemet och att expansionskärlet är helt och funka som det ska.
Att det varken kom luft eller vatten är lite underligt. finns det tryck alls i systemet?
ibland är dom där inbyggda expansionskärlen i fjärrvärmecentralerna för små och då får man tryck som åker upp och ner eftersom vattenvolymen ökar minskar med temperaturen. då kan det behövas komplettera med ett till expansionskärl . beroende på vattenvolym i husets värmesystem
Det låter som det skulle behövas kollas av nån mer kunnig som kan kolla alltihopa och göra en uppskattning av vattenvolym och om det ens är helt det som sitter i fjärrvärmecentralen
Om det expansionskärlet som sitter där är trasigt eller inte och vad som är det egentlige problemet
Att det varken kom luft eller vatten är lite underligt. finns det tryck alls i systemet?
ibland är dom där inbyggda expansionskärlen i fjärrvärmecentralerna för små och då får man tryck som åker upp och ner eftersom vattenvolymen ökar minskar med temperaturen. då kan det behövas komplettera med ett till expansionskärl . beroende på vattenvolym i husets värmesystem
Det låter som det skulle behövas kollas av nån mer kunnig som kan kolla alltihopa och göra en uppskattning av vattenvolym och om det ens är helt det som sitter i fjärrvärmecentralen
Om det expansionskärlet som sitter där är trasigt eller inte och vad som är det egentlige problemet
Manometern på fjärrvärmecentralen visar runt 1,5 bar. Dock sitter denna i källaren och huset har sedan 2 våningar till där minishunten är på övervåningen. Så vi har nog en vattenpelare på ca 5-6 meter.P polaris78 skrev:Känns som det skulle behövas kolla att det dels finns rätt tryck i värmesystemet och att expansionskärlet är helt och funka som det ska.
Jag gissar på att vattentrycket i relation till vattenpelare beter sig på liknande sätt som i havet, så då borde jag ha 1 bar på övervåningen då var meter förändrar trycket med 0.1 bar. Men jag kan såklart ha fel och det beter sig helt olika.
Jag fyllde på expansionskärlet med luft mha en cykelpump. Oklart om jag fyllde rätt. Jag lättade trycket på värmesystemet med 0.5 bar genom att tömma ut försiktigt med säkerhetsventilen och pumpade i luft tills systemet ökat med 0.5 bar. Gissar på att det inte är likvärdigt att pumpa upp blåsan i ett system under tryck som att pumpa upp utan tryck då luft är komprimerbart.
Tänkte att jag ska låta det gå några dagar och sedan kolla om expansionskärlet är tomt på luft och om det eventuellt kommer vatten för att bekräfta om det är helt eller ej. Återkommer med resultat.
Blir det att byta så kommer jag troligtvis byta till ett som sitter utanför som är större, dels för att det kärl som sitter i fjärrvärmeväxlaren inte är jättelätt att komma åt, men även för att de små som sitter i växlaren är 3 ggr så dyra som ett vanligt. Samt att som du nämner, den lilla kanske inte är så väl dimensionerad för vårt system.
Jag ska se om jag kan räkna lite på vattenvolymen och förväntad expansion
ja ibland är det ju enklast att bara montera ett nytt separat expansionskärl och strunta i det i fjärrvärmecentralen..G Patrik Gralov Holmberg skrev:Manometern på fjärrvärmecentralen visar runt 1,5 bar. Dock sitter denna i källaren och huset har sedan 2 våningar till där minishunten är på övervåningen. Så vi har nog en vattenpelare på ca 5-6 meter.
Jag gissar på att vattentrycket i relation till vattenpelare beter sig på liknande sätt som i havet, så då borde jag ha 1 bar på övervåningen då var meter förändrar trycket med 0.1 bar. Men jag kan såklart ha fel och det beter sig helt olika.
Jag fyllde på expansionskärlet med luft mha en cykelpump. Oklart om jag fyllde rätt. Jag lättade trycket på värmesystemet med 0.5 bar genom att tömma ut försiktigt med säkerhetsventilen och pumpade i luft tills systemet ökat med 0.5 bar. Gissar på att det inte är likvärdigt att pumpa upp blåsan i ett system under tryck som att pumpa upp utan tryck då luft är komprimerbart.
Tänkte att jag ska låta det gå några dagar och sedan kolla om expansionskärlet är tomt på luft och om det eventuellt kommer vatten för att bekräfta om det är helt eller ej. Återkommer med resultat.
Blir det att byta så kommer jag troligtvis byta till ett som sitter utanför som är större, dels för att det kärl som sitter i fjärrvärmeväxlaren inte är jättelätt att komma åt, men även för att de små som sitter i växlaren är 3 ggr så dyra som ett vanligt. Samt att som du nämner, den lilla kanske inte är så väl dimensionerad för vårt system.
Jag ska se om jag kan räkna lite på vattenvolymen och förväntad expansion
Men finns det tryck i systemet så borde det komma ut nåt ur ventilen i expansionskärlet.
ofta är blåsorna pumpade till ca 1.5bar ibland står det på kärlet.
Så antingen är blåsan troligen tom och eller trasig
Eller så har man nå läckage nånstans
Ja alltså manometern visar 1.5 bar på värmesystemet, men det kan ju dels vara trycket pga vattenpelaren tillsammans med gränsen för säkerhetsventilen. Men blåsan var helt tom. Jag har inte fipplat med den under de 10 år som vi haft denna fjärrvärmeväxlare.P polaris78 skrev:ja ibland är det ju enklast att bara montera ett nytt separat expansionskärl och strunta i det i fjärrvärmecentralen..
Men finns det tryck i systemet så borde det komma ut nåt ur ventilen i expansionskärlet.
ofta är blåsorna pumpade till ca 1.5bar ibland står det på kärlet.
Så antingen är blåsan troligen tom och eller trasig
Eller så har man nå läckage nånstans
Jag provade att pumpa upp den och sedan tömma ut ett par gånger och då kom det såklart luft tillsammans med lite vatten, jag gjorde det tills det inte kom något vatten. Sedan pumpade jag upp den 0.5 bar vilket det står på kärlet att den borde ha, det gjorde jag igår. Så ikväll tänkte jag testa att pysa ut lite luft. Kommer det något vatten då, så borde det ju betyda att blåsan är kass helt enkel.
Men den måste stått tom på luft rätt länge, och uppvärmningen har fungerat ändå. Jag kan dock minnas att jag reagerar att trycket svajat rätt mycket från icke uppvärmt till uppvärmt.
Har väl haft tur att det inte sprungit läck någonstans med tanke på tryckvariationerna.
låter absolut som blåsan varit tom länge och då borde det ju finnas ett hål i den..
Så låter som att skaffa ett nytt lite större bättre anpassat expansionskärl och installera så kommer nog flera problem att försvinna. Sen gäller det att få ur all luft vilket kan vara lite besvärligare speciellt med golvvärme, vissa system är det inga problem andra måste nästan spolas för att få ur all luft beroende på hur allt är draget. ibland är automatluftare på högsta punkten en bra investering. helst med en kran till den så den kan bytas eller kopplas bort när man inte önskar dess funktion
Så låter som att skaffa ett nytt lite större bättre anpassat expansionskärl och installera så kommer nog flera problem att försvinna. Sen gäller det att få ur all luft vilket kan vara lite besvärligare speciellt med golvvärme, vissa system är det inga problem andra måste nästan spolas för att få ur all luft beroende på hur allt är draget. ibland är automatluftare på högsta punkten en bra investering. helst med en kran till den så den kan bytas eller kopplas bort när man inte önskar dess funktion
Japp antingen det eller så har någon röris varit klåfingrig. Testade att pysa ut lite luft nyss, och det kom luft och några droppar vatten som sprayades ut med luften. Vet ej om det är tillräckligt för att avgöra om det är hål eller ej. Jag förväntade mig ingen luft och eventuellt bara att vatten skulle komma ut och att den luft jag pumpade i kärlet skulle vara i systemet istället. Men så var inte fallet. Jag får kanske avvakta några fler dagar, t.ex. till helgen och kolla då.P polaris78 skrev:låter absolut som blåsan varit tom länge och då borde det ju finnas ett hål i den..
Automatisk avluftare låter inte som en dum ide, så det får kanske bli att installera något sådant. Ska bara komma på vart man skulle kunna ha den någonstans.
Avluftning av slingorna är relativt enkelt med LK minishunt, det gör man dels genom att isolera sekundärslingan från primären och spolning. Sedan har pumpen ett avluftningsprogram man kan sätta igång så att den automatiskt luftar ur.
Automatiska avluftningar gör mest nytta på högsta punkter i anläggningen eller andra platser där luft samlas.
Golvvärme grejer finns så många olika fabrikat och utföranden så det är farligt att generalisera men eftersom det är där du får luft så var min spontana tanke just där. Men är det redan bra och enkelt att lufta och en bra samlingsplats för luft så är det kanske inte så nödvändigt.
Golvvärme grejer finns så många olika fabrikat och utföranden så det är farligt att generalisera men eftersom det är där du får luft så var min spontana tanke just där. Men är det redan bra och enkelt att lufta och en bra samlingsplats för luft så är det kanske inte så nödvändigt.