Hej räddarna i nöden!
Ingen bra månad för mig, men ni har lyckats hjälpa mig med de andra problemen jag har haft. Nu är det dags för ett nytt...

Vi har vattenburen golvvärme i huset. Nu har vi märkt att golvet i ena badrummet är för varmt. Jag har sänkt termostaten, men det hjälpte inte. Märkte då att lampan på termostaten inte lyser (så antingen är den sönder eller så är golvet för varmt så det inte behöver lysa).
Termostat från LK electronic monterad på kakelvägg, knappen visar temperaturreglage för golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hursomhelst, så öppnade jag kopplingsboxen och jag ser att lampan (den nedersta) för badrummet lyser, så golvet värms upp.
Närbild av kopplingsbox för vattenburen golvvärme, med ventiler, blå vred och märkta rörledningar. Öppen elbox syns ovanför.
Skapa konto

Jag kopplade bort ställdonet, och piggen går lätt att trycka ned samt fjädrar upp som den skall. Men efter det så gick injusteringsventilen för badrummet i nedsänkt läge enligt bild, betyder inte det att den nu kör maximalt? Hjälp, vad kan vara fel?
Bild av en kopplingsbox för golvvärme med blå justeringsdon, märkta lappar och termostatventiler synliga i närbild.
Skapa konto

Andra frågor:
1) På toppen av ställdonen finns en lägesindikering, jag råkade trycka ner den som är till köket, gör det något? Och varför har de olika lägen (1:3, 1:4 och 1:6 går på samma termostat)?
Närbild av flera termostater för golvvärme med markeringar som visar olika inställningar och rörkopplingar.
Skapa konto

2) Borde jag öppna upp och rengöra injusteringsventilerna, eller påverkar det svarta smutset bara estetiskt?

3) Vad tror ni siffrorna som jag ringat in betyder? Är det kanske hur injusteringsventilerna ska strypas in efter slanglängd? Jag försöker bara lära mig och förstå.
Närbild av kopplingsbox för golvvärme med etiketterade termostater och injusteringsventiler, vissa markeringar och inringade siffror.
Skapa konto

Tack snälla på förhand!

Något rackartyg med donet, kan få spänning men inte arbeta. när du tog bort donet, blev det helt öppet mot slingan. Därav att indikeringen dök rakt ner. För att kolla om donet fungera skifta två stycken.Om jag inte har helt fel,så går det att strypa en del under den blå hatten om ett don sagt upp sig. Håll bara reda på hur många varv du vrider,för att komma tillbaka rätt.

J jonaserik skrev:
Något rackartyg med donet, kan få spänning men inte arbeta. när du tog bort donet, blev det helt öppet mot slingan. Därav att indikeringen dök rakt ner. För att kolla om donet fungera skifta två stycken.Om jag inte har helt fel,så går det att strypa en del under den blå hatten om ett don sagt upp sig. Håll bara reda på hur många varv du vrider,för att komma tillbaka rätt.
Tack snälla för svar! Du har nog rätt, jag tog bort ställdonet igen, tryckte till den ordentligt, och nu har injusteringsventilen gått upp igen och lampan lyser på termostaten i badrummet. Så den kanske hade hängt sig? Jag får se hur det blir ikväll.

A AngelFB skrev:
Tack snälla för svar! Du har nog rätt, jag tog bort ställdonet igen, tryckte till den ordentligt, och nu har injusteringsventilen gått upp igen och lampan lyser på termostaten i badrummet. Så den kanske hade hängt sig? Jag får se hur det blir ikväll.
Kan även vara att låsningen på donet släppt lite och donet kommit på sned. Det är plast i delarn och det kan ge sig lite med tiden. Plast är som det heter kallflytande under tryck/drag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kan även vara att låsningen på donet släppt lite och donet kommit på sned. Det är plast i delarn och det kan ge sig lite med tiden. Plast är som det heter kallflytande under tryck/drag.
Håller tummarna för att det bara är det och att det ska fungera nu. Haft en dålig start på året 🙃 Tack ännu en gång! 🙏

Problemet kom tillbaka, så jag köpte ett nytt ställdon och bytte ut det. Fungerade i ett par dagar, men nu är det samma problem igen. Bortkastade pengar 😕 Vad mer kan vara fel?

Ingen som har en gissning? Uppskattar all er hjälp ☺️

Tänkte byta ut termostaten, men lyckas inte hitta en liknande. Någon som kan hjälpa mig med det (för denna verkar inte säljas längre)? Den jag har heter
LK RSK 241 74 27
LK rumstermostat RSK 241 74 27 i vit förpackning, med installationsmanual, från LK Systems.
Skapa konto

Tänkte att RSK 241 72 91 där man kan koppla in givare kanske var ersättaren, men den finns typ att köpa i endast en butik och kostade runt 1000 kr. Så har ni andra förslag?

Den du har på bild avarkiverades 2010-09-01, ersatts med RSK 2417287 vid snabb sökning på RSK databasen.

Jag öppnade upp termostaten och den ser ut såhär (samma tre sladdar som sen finns i kopplingsboxen):
Öppnad termostat med tre sladdar och elektroniska komponenter synliga, ingen givare ansluten i plats 11-12.
Skapa konto
Bild på en termostat med flera elektroniska komponenter och anslutna kablar i olika färger, inuti en kopplingsbox.
Skapa konto
Termostat inre komponenter med kopplingsschema, märkt Eberle, typ RTR-E 525 84. Ingen givare synlig.
Skapa konto

Verkar inte vara någon givare inkopplad, eller läser jag fel? Tänker att den borde då ha suttit i 11-12, eller?

Ingen som kan hjälpa mig? Tänkte beställa en ny.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.