Hej räddarna i nöden!
Ingen bra månad för mig, men ni har lyckats hjälpa mig med de andra problemen jag har haft. Nu är det dags för ett nytt...
Vi har vattenburen golvvärme i huset. Nu har vi märkt att golvet i ena badrummet är för varmt. Jag har sänkt termostaten, men det hjälpte inte. Märkte då att lampan på termostaten inte lyser (så antingen är den sönder eller så är golvet för varmt så det inte behöver lysa).
Hursomhelst, så öppnade jag kopplingsboxen och jag ser att lampan (den nedersta) för badrummet lyser, så golvet värms upp.
Jag kopplade bort ställdonet, och piggen går lätt att trycka ned samt fjädrar upp som den skall. Men efter det så gick injusteringsventilen för badrummet i nedsänkt läge enligt bild, betyder inte det att den nu kör maximalt? Hjälp, vad kan vara fel?
Andra frågor:
1) På toppen av ställdonen finns en lägesindikering, jag råkade trycka ner den som är till köket, gör det något? Och varför har de olika lägen (1:3, 1:4 och 1:6 går på samma termostat)?
2) Borde jag öppna upp och rengöra injusteringsventilerna, eller påverkar det svarta smutset bara estetiskt?
3) Vad tror ni siffrorna som jag ringat in betyder? Är det kanske hur injusteringsventilerna ska strypas in efter slanglängd? Jag försöker bara lära mig och förstå.
Tack snälla på förhand!
Ingen bra månad för mig, men ni har lyckats hjälpa mig med de andra problemen jag har haft. Nu är det dags för ett nytt...
Vi har vattenburen golvvärme i huset. Nu har vi märkt att golvet i ena badrummet är för varmt. Jag har sänkt termostaten, men det hjälpte inte. Märkte då att lampan på termostaten inte lyser (så antingen är den sönder eller så är golvet för varmt så det inte behöver lysa).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hursomhelst, så öppnade jag kopplingsboxen och jag ser att lampan (den nedersta) för badrummet lyser, så golvet värms upp.
Logga in
Skapa konto
Jag kopplade bort ställdonet, och piggen går lätt att trycka ned samt fjädrar upp som den skall. Men efter det så gick injusteringsventilen för badrummet i nedsänkt läge enligt bild, betyder inte det att den nu kör maximalt? Hjälp, vad kan vara fel?
Logga in
Skapa konto
Andra frågor:
1) På toppen av ställdonen finns en lägesindikering, jag råkade trycka ner den som är till köket, gör det något? Och varför har de olika lägen (1:3, 1:4 och 1:6 går på samma termostat)?
Logga in
Skapa konto
2) Borde jag öppna upp och rengöra injusteringsventilerna, eller påverkar det svarta smutset bara estetiskt?
3) Vad tror ni siffrorna som jag ringat in betyder? Är det kanske hur injusteringsventilerna ska strypas in efter slanglängd? Jag försöker bara lära mig och förstå.
Logga in
Skapa konto
Tack snälla på förhand!
Något rackartyg med donet, kan få spänning men inte arbeta. när du tog bort donet, blev det helt öppet mot slingan. Därav att indikeringen dök rakt ner. För att kolla om donet fungera skifta två stycken.Om jag inte har helt fel,så går det att strypa en del under den blå hatten om ett don sagt upp sig. Håll bara reda på hur många varv du vrider,för att komma tillbaka rätt.
Tack snälla för svar! Du har nog rätt, jag tog bort ställdonet igen, tryckte till den ordentligt, och nu har injusteringsventilen gått upp igen och lampan lyser på termostaten i badrummet. Så den kanske hade hängt sig? Jag får se hur det blir ikväll.J jonaserik skrev:Något rackartyg med donet, kan få spänning men inte arbeta. när du tog bort donet, blev det helt öppet mot slingan. Därav att indikeringen dök rakt ner. För att kolla om donet fungera skifta två stycken.Om jag inte har helt fel,så går det att strypa en del under den blå hatten om ett don sagt upp sig. Håll bara reda på hur många varv du vrider,för att komma tillbaka rätt.
Kan även vara att låsningen på donet släppt lite och donet kommit på sned. Det är plast i delarn och det kan ge sig lite med tiden. Plast är som det heter kallflytande under tryck/drag.A AngelFB skrev:
Håller tummarna för att det bara är det och att det ska fungera nu. Haft en dålig start på året 🙃 Tack ännu en gång! 🙏J jonaserik skrev:
Tänkte byta ut termostaten, men lyckas inte hitta en liknande. Någon som kan hjälpa mig med det (för denna verkar inte säljas längre)? Den jag har heter
LK RSK 241 74 27
Tänkte att RSK 241 72 91 där man kan koppla in givare kanske var ersättaren, men den finns typ att köpa i endast en butik och kostade runt 1000 kr. Så har ni andra förslag?
LK RSK 241 74 27
Logga in
Skapa konto
Tänkte att RSK 241 72 91 där man kan koppla in givare kanske var ersättaren, men den finns typ att köpa i endast en butik och kostade runt 1000 kr. Så har ni andra förslag?
Tack! Såg det imorse, men antar att jag behöver RSK 2417291 med plats för extern givare.Nagaszaki skrev:
Vet du om denna S2 EXT också skulle funka?
https://www.lksystems.se/sv/produkt...radforbunden/lk-rumstermostat-s2-no-77762346/
Jag öppnade upp termostaten och den ser ut såhär (samma tre sladdar som sen finns i kopplingsboxen):
Verkar inte vara någon givare inkopplad, eller läser jag fel? Tänker att den borde då ha suttit i 11-12, eller?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verkar inte vara någon givare inkopplad, eller läser jag fel? Tänker att den borde då ha suttit i 11-12, eller?
Klicka här för att svara