Hej, har en lk fördelare enligt bild med shunt vs2.
Och jag har varit och försökt justera med hjälp av Google så kanske behöver full guidad genomgång eller någon lathund ifall jag stängt/öppnat fel ventiler.
Gärna förklara om något ska skruvas in eller ut.
Har fjärrvärmepanna och den har jag ställt in på hög utledningstemp.
Och höjt till fullt flöde i alla slingor i de övre där man skruvar för att kunna märka snabbt ifall jag får resultat i cirkulationen.
Men inget verkar hjälpa..
Tack på förhand.
Och jag har varit och försökt justera med hjälp av Google så kanske behöver full guidad genomgång eller någon lathund ifall jag stängt/öppnat fel ventiler.
Gärna förklara om något ska skruvas in eller ut.
Har fjärrvärmepanna och den har jag ställt in på hög utledningstemp.
Och höjt till fullt flöde i alla slingor i de övre där man skruvar för att kunna märka snabbt ifall jag får resultat i cirkulationen.
Men inget verkar hjälpa..
Tack på förhand.
På bilden ser det ut som flödesmätarna är helt stängd. Då är det svårt å få värme. För att få bra värme så ska varje slinga justeras så det blir en skillnad på 3- 4° på tillopp å retur. 40 grader är mycket på golvvärme framförallt om det inte så kallt ute.
Hittar tyvärr inte mejlen, har skickat till LK support och hoppas de har kvar den i sitt system.R Röksvamp skrev:
Oj, ja det var ju fel håll som jag skruvat dom åt.V Vector skrev:
Nu öppnade jag dom max sålänge, verkar bli 5L/min på vänstra och 3L/min på övriga tre.
Då gick Flow ner till 25grader och retur är just nu på 24grader.
Jag har varit och skruvat på VF och V2 med hur ska dessa vara inställda?
In eller ut skruvade?
Mvh
Annars kan du lista ut det såhär vilket också ger en bättre inställning än LKs data:Jockebertilsson skrev:
Ta bort/bypasss termostaterna, öppna flödesventilerna till max på alla slingor. Mät returtemperaturen på varje slinga med IR-picka. (Finns från några 100kr nu på black Friday). Slingan med kallast temperatur skall fortsätta att vara fullt öppen. Stryp resterande flödesventiler till dess att du får samma temperatur på alla returer. Beroende på förläggningssätt (ingjutet? Spårat golvspån?) så behöver man vänta en längre tid mellan justeringarna (uppemot 24h) och också bra om justeringarna görs tidig morgon eller sen kväll (pga att slingorna annars kan värmas av solinstrålningen)
Låter som en bra idé!R Röksvamp skrev:Annars kan du lista ut det såhär vilket också ger en bättre inställning än LKs data:
Ta bort/bypasss termostaterna, öppna flödesventilerna till max på alla slingor. Mät returtemperaturen på varje slinga med IR-picka. (Finns från några 100kr nu på black Friday). Slingan med kallast temperatur skall fortsätta att vara fullt öppen. Stryp resterande flödesventiler till dess att du får samma temperatur på alla returer. Beroende på förläggningssätt (ingjutet? Spårat golvspån?) så behöver man vänta en längre tid mellan justeringarna (uppemot 24h) och också bra om justeringarna görs tidig morgon eller sen kväll (pga att slingorna annars kan värmas av solinstrålningen)
Bypass termostaterna är de elektriska på returen?
Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.
Difftemperaturen över radiatorer och golvvärmeshunten bör vara 7-10⁰.
V2-ventilen injusteras så att difftemperaturen över golvvärmeshunten mot radiatorkretsen blir 7-10⁰.
VF ska vara fullt öppen (som jag får det till).
https://www.lksystems.se/download/73160/se.33.c.184_lk-fordelarshunt-vs2.pdf
Difftemperaturen över radiatorer och golvvärmeshunten bör vara 7-10⁰.
V2-ventilen injusteras så att difftemperaturen över golvvärmeshunten mot radiatorkretsen blir 7-10⁰.
VF ska vara fullt öppen (som jag får det till).
https://www.lksystems.se/download/73160/se.33.c.184_lk-fordelarshunt-vs2.pdf
Har öppnat VF som du sa fullt ut skruvad?Demmpa skrev:
Gått ett tag sedan jag gjorde allt ni sa här i forumet så full effekt får jag väl inte förens imorgon pga betonggolv.
Men kan man inte på något vis få ut kanske 30 grader i slingorna?
Vi hade velat få upp rumstemperaturen mer.
Returen känns väldigt kall?
Mvh
Termometern på övre fördelaren kommer att visa lite lägre temperatur än termometern innan cirkulationspumpen, detta pga att det inte är något flöde på vattnet förbi termometern å vänstra delen av fördelaren "kyler".
Du kan även prova att bryta plats på termometerna, de sitter i dykrör så det kommer inget vatten när dessa skruvas bort.
Du vill inte ha för hög temperatur på golvvärmeslingorna, yttemperaturen på golvet bör inte överstiga 26-27⁰.
Ja det går att höja temperaturen till golvvärmeslingorna, antingen genom att justera på golvvärmeshunten, eller genom att höja framledningstemperaturen ut från fjärrvärmecentralen.
Du kan även prova att bryta plats på termometerna, de sitter i dykrör så det kommer inget vatten när dessa skruvas bort.
Du vill inte ha för hög temperatur på golvvärmeslingorna, yttemperaturen på golvet bör inte överstiga 26-27⁰.
Ja det går att höja temperaturen till golvvärmeslingorna, antingen genom att justera på golvvärmeshunten, eller genom att höja framledningstemperaturen ut från fjärrvärmecentralen.
Allt verkar fungera nu igen.Demmpa skrev:
Termometern på övre fördelaren kommer att visa lite lägre temperatur än termometern innan cirkulationspumpen, detta pga att det inte är något flöde på vattnet förbi termometern å vänstra delen av fördelaren "kyler".
Framledning på fjärrvärmen är 60grader.
Men nu tar shunten ner den till 28grader.
Gammalt hus, så är väl lite annat som gör så det upplevs kallt som får fixas med.
Tack för all hjälp av er alla sålänge
Klicka här för att svara