22 004 läst ·
156 svar
22k läst
156 svar
Ljuger våra besökare??
geschwindt>Menar du verkligen att du inte uppskattar B&D's försök att ta bort vibrationerna pga nåt ja *s* med gelpads? *S*
Tusan vet om jag ens sett något mer korkat än det. Ta bort vibrationerna innan borde väl vara det enklaste?
/Kent
Tusan vet om jag ens sett något mer korkat än det. Ta bort vibrationerna innan borde väl vara det enklaste?
/Kent
En dröm blev sann,
Vi fann varann,
På hyllan i butiken.
Du var så grann,
Så fin minsann,
Gör ingen man besviken.
Vad är nu detta,
Jo, det enda rätta,
Och användbart,
En blå... hallå, så klart[/i]
Det måste vara aeg som det handlar om
Nog mer trådens skapare som är blå i huvudet över vissa saker *s*
Och nej, jag är noll snäll här för jag tycker det är så jäkla korkat att försöka idiotförklara andra ifrån sein egen syn.
/Kent
Och nej, jag är noll snäll här för jag tycker det är så jäkla korkat att försöka idiotförklara andra ifrån sein egen syn.
/Kent
Oj vilken känslig punkt 
Visst får man vad man betalar för och betalar man mer än man behöver har man ju slängt pengarna i sjön
Har maskiner som kostar mellan 149 och 5000kr. Jag använder inte maskinerna dagligen utan sporadiskt när det är projekt på gång. Alla maskiner har gjort det jobb de skall. Hade jag använt maskinerna dagligen hade jag inte tvekat på kvalitet.
Haverier har det varit på maskiner som varit blå, rosa, tyska, malaysiska...
Köper jag en billig maskin förutsätter jag inte att den skall hålla för evigt (vilket de flesta gjort iofs
)
Visst har man roligare med "riktiga" grejer, precis som med en BMW M5
Beror vad man prioriterar. (har själv lagt 3 ggr pengarna på kameraväskan jämfört med bilen :-/)
Visst får man vad man betalar för och betalar man mer än man behöver har man ju slängt pengarna i sjön
Haverier har det varit på maskiner som varit blå, rosa, tyska, malaysiska...
Köper jag en billig maskin förutsätter jag inte att den skall hålla för evigt (vilket de flesta gjort iofs
Visst har man roligare med "riktiga" grejer, precis som med en BMW M5
OK, men varför ska vi utgå från att alla är fullständigt ohändiga (eller inte kan köra bil ALLS)? Visst, begriper man inte vad som är fram och bak på tigersågen (hemska tanke ;D) så påverkas man väldigt lite av vad det står på etiketten, men så fort man lämnat den nivån så kommer man märka skillnad. Har du provat själv eftersom du kan uttala dig så tvärsäkert? Jag har gjort det i alla fall.Robert_Maria skrev:
Nu hör väl inte riktigt den diskussionen hemma här, men jag kan garantera dig att alternativet för de som plockar ihop maskinerna inte är bättre betalda jobb. Alternativet är helt enkelt inga jobb alls, vilket innebär att de blir kvar i extrem fattigdom och åtföljande prostitution, kriminalitet, och/eller extremt slitsamt primitivt jordbruk för det egna uppehället.kastrom skrev:
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
@ Bob_the_builder
Tänk såhär. Inte fan hör du någon som säger att det inte går att laga mat med annat än dyra Miele-spisar? Att det inte går att hacka en gurka med annat än köksknivar för 2000 spänn stycket? Det går alldeles utmärkt att laga gröt med en ElektroHelios eller skära gurka med en kniv för 39 kronor från IKEA.
Ja, jag har testat själv. Bilar, kameror, verktyg, köksredskap. I de områden där jag inte är proffs och använder verktygen dagligen och verkligen till dess gränser så klarar jag mig lika bra med verktyg som inte klarar mer än min förmåga. Detta betyder också att jag kan köpa fler, mer eller annat för de pengar som jag slipper lägga på verktyg (inom vilket som helst område) som klarar av mycker mer än vad jag någonsin kommer behöva eller kan klara av.Bob_the_builder skrev:OK, men varför ska vi utgå från att alla är fullständigt ohändiga (eller inte kan köra bil ALLS)? Visst, begriper man inte vad som är fram och bak på tigersågen (hemska tanke ;D) så påverkas man väldigt lite av vad det står på etiketten, men så fort man lämnat den nivån så kommer man märka skillnad. Har du provat själv eftersom du kan uttala dig så tvärsäkert? Jag har gjort det i alla fall.
Tänk såhär. Inte fan hör du någon som säger att det inte går att laga mat med annat än dyra Miele-spisar? Att det inte går att hacka en gurka med annat än köksknivar för 2000 spänn stycket? Det går alldeles utmärkt att laga gröt med en ElektroHelios eller skära gurka med en kniv för 39 kronor från IKEA.
Men, vänta lite nu. Det är väl inte så att jag eller någon annan har påstått att det inte GÅR att använda en cirkelsåg för 200 kr? Det handlar ju om att det blir bättre resultat med det verktyg som håller högre kvalitet - min förmåga oräknad. För använda dina kniv- och matlagningsparalleller: jag är ingen köksvirtuos, det erkänner jag gärna, men när jag skivar tomater så åstadkommer jag ett avsevärt bättre resultat med vår "finkniv", en Sanelli för 4-500 kronor än en noname (av IKEA-typ) för 40.Robert_Maria skrev:Tänk såhär. Inte fan hör du någon som säger att det inte går att laga mat med annat än dyra Miele-spisar? Att det inte går att hacka en gurka med annat än köksknivar för 2000 spänn stycket? Det går alldeles utmärkt att laga gröt med en ElektroHelios eller skära gurka med en kniv för 39 kronor från IKEA.
Samma sak stämjärn för ett konkret exempel. Mitt ETC järn går det inte att få en rakbladsvass egg som håller, fast den var ju billig. Mina Bahco däremot går att slipa till toppskärpa som håller bra länge, fast den kostade för att få riktigt stål.
Min testade Meec Tools dragare har inget bottendrag billig som den är, bra drag vid fulla varv dock. Fast den skulle dra sönder det jag skruvar ihop då jag måste kunna krypköra med fullt moment. Dessutom fungerar inte momentinställningen på Meec, fast det är inte lönt att åka och byta då det skulle kosta mer i tid och bensinpengar.
En Biltema tigersåg är som Meec dragaren, inget vrid från start. Dessutom lever den om så mycket att man funderar på om den exploderar snart, för att inte tala om andra saker med den som inte är bra.
Jag är inget proffs även om jag använder mina verktyg rätt mycket. Men jag vill att dom skall göra det dom är avsedda att göra och det med bravur.
Vad har jag för nytta av ett stämjärn som bara river i träet. Det skapar merarbete och kan förstöra det ämne jag jobbar i. För att inte tala om att slöa eggverktyg är direkt farliga just för att man lägger mer kraft på dom med risk för att det slinter.
Näe, om man bara skall dra en och annan skruv eller inte bryr sig om man råkar dra för djupt eller har andra anledningar, visst, då fungerar billiga verktyg. Dom går att använda, ingen har påstått annat men dom lämnar en *hel del* att önska.
Inte för inte att det var en stackare som på blocket försökte sälja en hel pall med defekta batteridragare som kom från något varuhus typ Bauhaus, Jula eller K-Rauta... det var garantireturer. Om jag köper en sådan dragare från butik så kommer jag att spendera så mycket tid och pengar på denna bara för att den inte fungerar som den skall. För att inte tala om irritation och frustration och andra mer outtalbara saker.
Jag tror vi kan älta detta hur länge som helst...
Min testade Meec Tools dragare har inget bottendrag billig som den är, bra drag vid fulla varv dock. Fast den skulle dra sönder det jag skruvar ihop då jag måste kunna krypköra med fullt moment. Dessutom fungerar inte momentinställningen på Meec, fast det är inte lönt att åka och byta då det skulle kosta mer i tid och bensinpengar.
En Biltema tigersåg är som Meec dragaren, inget vrid från start. Dessutom lever den om så mycket att man funderar på om den exploderar snart, för att inte tala om andra saker med den som inte är bra.
Jag är inget proffs även om jag använder mina verktyg rätt mycket. Men jag vill att dom skall göra det dom är avsedda att göra och det med bravur.
Vad har jag för nytta av ett stämjärn som bara river i träet. Det skapar merarbete och kan förstöra det ämne jag jobbar i. För att inte tala om att slöa eggverktyg är direkt farliga just för att man lägger mer kraft på dom med risk för att det slinter.
Näe, om man bara skall dra en och annan skruv eller inte bryr sig om man råkar dra för djupt eller har andra anledningar, visst, då fungerar billiga verktyg. Dom går att använda, ingen har påstått annat men dom lämnar en *hel del* att önska.
Inte för inte att det var en stackare som på blocket försökte sälja en hel pall med defekta batteridragare som kom från något varuhus typ Bauhaus, Jula eller K-Rauta... det var garantireturer. Om jag köper en sådan dragare från butik så kommer jag att spendera så mycket tid och pengar på denna bara för att den inte fungerar som den skall. För att inte tala om irritation och frustration och andra mer outtalbara saker.
Jag tror vi kan älta detta hur länge som helst...
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Och gröten som du kokar blir så mycket bättre och framförallt godare när du kokar den på en Miele än på en ElektroSkandia? 
Kniven du har från IKEA är det säkert inget fel på rent materialmässigt men den behöver nog få en ordentlig egg lagd först. Testa att ta dina "mindre bra knivar" till någon som verkligen kan lägga en ordentlig egg. Du ska se att du blir förvånad.
Kniven du har från IKEA är det säkert inget fel på rent materialmässigt men den behöver nog få en ordentlig egg lagd först. Testa att ta dina "mindre bra knivar" till någon som verkligen kan lägga en ordentlig egg. Du ska se att du blir förvånad.
Men, vänta lite nu. Det är väl inte så att jag eller någon annan har påstått att det inte GÅR att använda en cirkelsåg för 200 kr? Det handlar ju om att det blir bättre resultat med det verktyg som håller högre kvalitet - min förmåga oräknad. För använda dina kniv- och matlagningsparalleller: jag är ingen köksvirtuos, det erkänner jag gärna, men när jag skivar tomater så åstadkommer jag ett avsevärt bättre resultat med vår "finkniv", en Sanelli för 4-500 kronor än en noname (av IKEA-typ) för 40.[/quote]Bob_the_builder skrev:[quote author=Robert_Maria link=1146143638/30#53 date=1146913848]Tänk såhär. Inte fan hör du någon som säger att det inte går att laga mat med annat än dyra Miele-spisar? Att det inte går att hacka en gurka med annat än köksknivar för 2000 spänn stycket? Det går alldeles utmärkt att laga gröt med en ElektroHelios eller skära gurka med en kniv för 39 kronor från IKEA.
Nej men köper du de dyrare kvalitets-havregrynen och inte den billiga skiten så blir den absolut godare, tänk lite själv tack!Robert_Maria skrev:
Du menar alltså att man skall köpa en 50kronors kniv och lämna in den på slipning för dryga hundralappen för att eventuellt få ett bra resultat....istället för att köpa en 200-300kronors kniv som är bra från början???Robert_Maria skrev:
Detta är ju patetiskt, hör du inte själv hur konstigt det låter?
Ta inte detta för hårt, men du kan verkligen inte erkänna att du har fel??? Eller att dina otillräckliga och stundom felaktiga argument börjar ta slut?
Visst alla tänker olika och jag vill inte ändra någons tankesätt, men ändå, ibland går det till vansinne, alla bör använda sitt sunda förnuft!
men är ju lite där problemet är återigenRobert_Maria skrev:
du får en vass egg, men du måste lämna in den varannan vecka för att kvaliten på bladet är av så dåligt stål... blir satana dyrt i längden
detta är en ren trollis tråd
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Elof tänk lite själv. Vi pratar verktyg INTE råvaror. Sågningen blir inte bättre av att du köper kvalitetsvirke..... Vi pratar verktyg.
Jag lämnade in tre knivar på slipning och betalade en femtilapp. Tre knivar som ursprungligen kommer från IKEA. Jag fick en ordentlig egg lagd och nu är det bara att bryna på före varje användande, precis som man SKA GÖRA MED ALLA KNIVAR.
Inser du inte att dina argument börjar ta slut när du gliiiiiiider över från att prata om verktyg till att prata om råvaror?
Vi kan vara överrens om att vi inte är överrens. Köp du dina blåa, gula eller gröna verktyg så köper jag vad jag vill. Ska vi se vem som har mest pengar över till kvalitetshavregryn sedan?
Detta är ju patetiskt, hör du inte själv hur konstigt det låter?
Ta inte detta för hårt, men du kan verkligen inte erkänna att du har fel??? Eller att dina otillräckliga och stundom felaktiga argument börjar ta slut?
Visst alla tänker olika och jag vill inte ändra någons tankesätt, men ändå, ibland går det till vansinne, alla bör använda sitt sunda förnuft![/quote]
Jag lämnade in tre knivar på slipning och betalade en femtilapp. Tre knivar som ursprungligen kommer från IKEA. Jag fick en ordentlig egg lagd och nu är det bara att bryna på före varje användande, precis som man SKA GÖRA MED ALLA KNIVAR.
Inser du inte att dina argument börjar ta slut när du gliiiiiiider över från att prata om verktyg till att prata om råvaror?
Vi kan vara överrens om att vi inte är överrens. Köp du dina blåa, gula eller gröna verktyg så köper jag vad jag vill. Ska vi se vem som har mest pengar över till kvalitetshavregryn sedan?
Nej men köper du de dyrare kvalitets-havregrynen och inte den billiga skiten så blir den absolut godare, tänk lite själv tack!elof skrev:
Du menar alltså att man skall köpa en 50kronors kniv och lämna in den på slipning för dryga hundralappen för att eventuellt få ett bra resultat....istället för att köpa en 200-300kronors kniv som är bra från början???Robert_Maria skrev:
Detta är ju patetiskt, hör du inte själv hur konstigt det låter?
Ta inte detta för hårt, men du kan verkligen inte erkänna att du har fel??? Eller att dina otillräckliga och stundom felaktiga argument börjar ta slut?
Visst alla tänker olika och jag vill inte ändra någons tankesätt, men ändå, ibland går det till vansinne, alla bör använda sitt sunda förnuft![/quote]