Hej! Står i begrepp att köpa en köksfläkt men jag kan inte få grepp om ljudnivåerna. En högsta ljudnivå på 47db, är det högt eller lågt? Vad ligger de allra tystaste på? Tycker det är viktigt med ljudnivån eftersom jag gillar att lyssna på radion i köket!

Tack för hjälpen!

Våran ligger någonstans där. Stör inte på lägsta nivån, Men drar du på fullt så låter det helt klart. Dock är ju ljud något subjektivt.
Tror inte det finns "tysta" fläktar. Fast åt andra sidan, sitter du på en gammal fläkt idag så lär du ju säkerligen uppleva en förbättring!

Tack Felde - bra att ha lite referens!

En toppmonterad ska väl vara tystare å effektivare... om det finns möjlighet förstås det är ju lite special...

Köp INTE en av de tystaste. Vi har en sån. Varför är de tysta? Jo, de suger så förbenat dåligt. Köp en som väsnas och kör den på ett lägre läge i stället. Då har du kapacitet att dra på om det behövs.

• Gilla
Marsod112
  • Laddar…
T
Elektrolux fläktar med "Silence Tech" är riktigt jävla tysta och suger riktigt bra på köpet.

Köp inte Gorenjes fläktar, väsnas som en jävla skördetröska...........

tank77 skrev:
Elektrolux fläktar med "Silence Tech" är riktigt jävla tysta och suger riktigt bra på köpet.
Tysta ja, men suger hemskt dåligt. Det enda läget som egentligen duger är "turboläget", men det stänger av sig självt efter 5 minuter.

Jag fattar inte heller varför en köksfläkt skall vara så tyst. Sätter folk den på max läge och tar sedan en tupplur i soffan? När jag lagar mat så är det full fart på spisen och andra grejer som låter mer. Pastavatten som kokar för fullt, ungar som skriker mm. Inlägg 5 av Nyfniken är helt rätt

T
Ungar som skriker sätter man munkavle på..............;)

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
torbeno skrev:
Jag fattar inte heller varför en köksfläkt skall vara så tyst.
För att inte störa. Vissa fläktar låter så illa så att man knappt kan prata med varandra i köket om fläkten går och sådan undviker i varje fall jag om jag kan.

Hej,

Jag vill korrigera mitt inlägg lite :)

Vi har en Tovenco Shiraz
http://www.elon.se/produkt/103601

Den är märkt med 55 db (jag fick för mig att den var märkt lägre). Dock försökte vi hitta en fläkt med så lång db som möjligt med så hög luftmängd som möjligt. Då upplevde vi denna som en bra kompromiss.

min upplevelse kvarstår dock. På lägsta nivån så är det behagligt ljud och det fungerar vid lättare matlagning. på maxläge låter det en hel del. Dock är den markant mer effektiv då.

Sen kan vi ju gå in på vissa kvalitetsdetaljer på just den fläkten ifall du skulle vara intresserad ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.