15 476 läst ·
10 svar
15k läst
10 svar
Ljudnivåer på köksfläkt - vad är högt/lågt?
Våran ligger någonstans där. Stör inte på lägsta nivån, Men drar du på fullt så låter det helt klart. Dock är ju ljud något subjektivt.
Tror inte det finns "tysta" fläktar. Fast åt andra sidan, sitter du på en gammal fläkt idag så lär du ju säkerligen uppleva en förbättring!
Tror inte det finns "tysta" fläktar. Fast åt andra sidan, sitter du på en gammal fläkt idag så lär du ju säkerligen uppleva en förbättring!
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack Felde - bra att ha lite referens!
En toppmonterad ska väl vara tystare å effektivare... om det finns möjlighet förstås det är ju lite special...
Köp INTE en av de tystaste. Vi har en sån. Varför är de tysta? Jo, de suger så förbenat dåligt. Köp en som väsnas och kör den på ett lägre läge i stället. Då har du kapacitet att dra på om det behövs.
Jag fattar inte heller varför en köksfläkt skall vara så tyst. Sätter folk den på max läge och tar sedan en tupplur i soffan? När jag lagar mat så är det full fart på spisen och andra grejer som låter mer. Pastavatten som kokar för fullt, ungar som skriker mm. Inlägg 5 av Nyfniken är helt rätt
Hej,
Jag vill korrigera mitt inlägg lite
Vi har en Tovenco Shiraz
http://www.elon.se/produkt/103601
Den är märkt med 55 db (jag fick för mig att den var märkt lägre). Dock försökte vi hitta en fläkt med så lång db som möjligt med så hög luftmängd som möjligt. Då upplevde vi denna som en bra kompromiss.
min upplevelse kvarstår dock. På lägsta nivån så är det behagligt ljud och det fungerar vid lättare matlagning. på maxläge låter det en hel del. Dock är den markant mer effektiv då.
Sen kan vi ju gå in på vissa kvalitetsdetaljer på just den fläkten ifall du skulle vara intresserad
Jag vill korrigera mitt inlägg lite
Vi har en Tovenco Shiraz
http://www.elon.se/produkt/103601
Den är märkt med 55 db (jag fick för mig att den var märkt lägre). Dock försökte vi hitta en fläkt med så lång db som möjligt med så hög luftmängd som möjligt. Då upplevde vi denna som en bra kompromiss.
min upplevelse kvarstår dock. På lägsta nivån så är det behagligt ljud och det fungerar vid lättare matlagning. på maxläge låter det en hel del. Dock är den markant mer effektiv då.
Sen kan vi ju gå in på vissa kvalitetsdetaljer på just den fläkten ifall du skulle vara intresserad
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden