Har flyttat in i ett hus som jag börjar undrar om det är byggt av papper 😅 Kan sitta på varsin våning och prata med varandra utan problem, går även att sitta på övervåningen och samtala med den som står på gräsmattan utanför.? Vad kan man göra för att ljudisolera? Inte planerat för renovering mer än att alla rum ska målas/tapetseras. Fundera på om man kan sätta upp nåt material först som absorberar ljud? Måste jag riva väggar? Vad kan man göra?

Man skall inte vänta sig några underverk. Speciellt inte med en liten insats. Ljud som tar sig mellan inne och ute brukar till stor del gå via fönstren. Så en viss dämpning kan man få genom att byta fönster om de gamla är kopplade tvåglas. Om de har dålig passform så att de inte stänger ordentligt kan det eventuellt hjälpa att passa in dem bättre och förbättra drevningen. Mellan våningsplanen är det nog besvärligare. Enklast är förmodligen att sätta upp ett innertak av något ljuddämpande material.

A Avemo skrev:
Man skall inte vänta sig några underverk. Speciellt inte med en liten insats. Ljud som tar sig mellan inne och ute brukar till stor del gå via fönstren. Så en viss dämpning kan man få genom att byta fönster om de gamla är kopplade tvåglas. Om de har dålig passform så att de inte stänger ordentligt kan det eventuellt hjälpa att passa in dem bättre och förbättra drevningen. Mellan våningsplanen är det nog besvärligare. Enklast är förmodligen att sätta upp ett innertak av något ljuddämpande material.
Det är relativt nya 3-glas fönster. Så tror inte det är problemet tyvärr. Får kolla upp innertak, men har vägg-fix på gång först med eller utan möjlig ljudisolering :-)

RoTe
Ljudet kan även passera mellan fönster och vägg om det inte är tätat ordentligt.

RoTe RoTe skrev:
Ljudet kan även passera mellan fönster och vägg om det inte är tätat ordentligt.
Fattar. Men fönstren känns som minsta problemen i huset 😀

Vad är det för hus. Hur tjocka är väggarna?

Det är några saker att tänka på för att ljudisolera väggar.

Det skall inte finnas några springor. Detta är egentligen det enda som är en liten insats att åtgärda.

Väggarna skall vara gjorda av ett tungt, tjockt och ljuddämpande material. Dubbelgips är bättre än enkelgips.

Det skall inte vara hålrum i väggarna. Fyll även innerväggarna med isolering.

Vad gäller isolering utåt får man hoppas att det redan är isolering i väggarna och att de inte finns några springor. Kan du höra var ljudet kommer in? Eller är det jämnt insläpp genom hela väggen? Hur gammalt är huset? Jag tror som sagt inte att du skall vänta dig några underverk. Men bättre borde du kunna få det.

A Avemo skrev:
Det är några saker att tänka på för att ljudisolera väggar.

Det skall inte finnas några springor. Detta är egentligen det enda som är en liten insats att åtgärda.

Väggarna skall vara gjorda av ett tungt, tjockt och ljuddämpande material. Dubbelgips är bättre än enkelgips.

Det skall inte vara hålrum i väggarna. Fyll även innerväggarna med isolering.

Vad gäller isolering utåt får man hoppas att det redan är isolering i väggarna och att de inte finns några springor. Kan du höra var ljudet kommer in? Eller är det jämnt insläpp genom hela väggen? Hur gammalt är huset? Jag tror som sagt inte att du skall vänta dig några underverk. Men bättre borde du kunna få det.
Det är ett trähus från tidigt 80-tal, på ett område men många likadana. Snabbt uppbyggda. Jag tycker det är jämnt överallt. Det ekar och är ihåligt. Lite känsla av att vi bor i ett tält. Går nån där nere kan jag känna det dunsa i väggen uppe.

Förväntar mig absolut inte underverk tänker bara vad för trix som finns utan det mest uppenbara som mycket tyger, mattor osv. Akustik-panel känns givet i dessa tider men vill inte ha det i hela huset :-) Vet inte om jag är händig nog att riva innerväggar. Men med tanke på hur illa det är måste minsta lilla kunna göra det bättre.

Tomture61
Pernilla Bengtsson3 Pernilla Bengtsson3 skrev:
Det är ett trähus från tidigt 80-tal, på ett område men många likadana. Snabbt uppbyggda. Jag tycker det är jämnt överallt. Det ekar och är ihåligt. Lite känsla av att vi bor i ett tält. Går nån där nere kan jag känna det dunsa i väggen uppe.

Förväntar mig absolut inte underverk tänker bara vad för trix som finns utan det mest uppenbara som mycket tyger, mattor osv. Akustik-panel känns givet i dessa tider men vill inte ha det i hela huset :) Vet inte om jag är händig nog att riva innerväggar. Men med tanke på hur illa det är måste minsta lilla kunna göra det bättre.
Bor i ett hus byggt 2008 , har 2 plan och 161 kvm boyta
Huset bor på en betongplatta som är 150 mm tjock , 250 mm frigolit under + pålad med 16 pålar (har jag för mig)
Träfasad och 240 mm isolering , tyvärr enbart 1 lager med gips skivor på ytterväggar nere .
OSB + gips på ö-våningen (byggt av mig)
Alla innerväggar i huset har ljudisolering i sig (glasull)
Mellanbjälklaget byggt med 220 x 45 reglar som är krysskolvat cc 600 mm , utrymmet är fyllt med lösull .
Vardagsrummet som vetter mot gatan i villaområdet är nog mest drabbat från ljud utifrån , bilar + pratande människor .
Glas rutor är iofs bra på att förmedla ljud + frisklufts ventiler .
Det hörs också när ngn går på övervåningen eller att det pratas , dock dämpat .
Att ljuddämpa ett flervåningshus är en utmaning , tunga material är lösningen .
Det måste även vara tätt i springor som kan förmedla ljud .
När flervåningshus (betong - tegel) byggdes förr så användes sand i golvet mellan våningarna .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Bor i ett hus byggt 2008 , har 2 plan och 161 kvm boyta
Huset bor på en betongplatta som är 150 mm tjock , 250 mm frigolit under + pålad med 16 pålar (har jag för mig)
Träfasad och 240 mm isolering , tyvärr enbart 1 lager med gips skivor på ytterväggar nere .
OSB + gips på ö-våningen (byggt av mig)
Alla innerväggar i huset har ljudisolering i sig (glasull)
Mellanbjälklaget byggt med 220 x 45 reglar som är krysskolvat cc 600 mm , utrymmet är fyllt med lösull .
Vardagsrummet som vetter mot gatan i villaområdet är nog mest drabbat från ljud utifrån , bilar + pratande människor .
Glas rutor är iofs bra på att förmedla ljud + frisklufts ventiler .
Det hörs också när ngn går på övervåningen eller att det pratas , dock dämpat .
Att ljuddämpa ett flervåningshus är en utmaning , tunga material är lösningen .
Det måste även vara tätt i springor som kan förmedla ljud .
När flervåningshus (betong - tegel) byggdes förr så användes sand i golvet mellan våningarna .
Din situation låter mer normal och likt vårat förra hus. Här är ljudet inte dämpat, det är som att vi inte har väggar. Satt precis i soffan och frågade min man som låg i sovrummet på andra sidan huset om han vill ha kaffe. Behöver knappt höja rösten 😅

Jag vill bara göra det bästa av situationen utan att riva ner hela huset :-) Tack för tips!

Det borde göra lite skillnad om du sätter en till gipsskiva på väggarna. Visst blir det mer jobb än att bara tapetsera. Men du behöver inte riva något.

• Gilla
Pernilla Bengtsson3
  • Laddar…
Tomture61
Din situation låter mer normal och likt vårat förra hus. Här är ljudet inte dämpat, det är som att vi inte har väggar. Satt precis i soffan och frågade min man som låg i sovrummet på andra sidan huset om han vill ha kaffe. Behöver knappt höja rösten 😅

Jag vill bara göra det bästa av situationen utan att riva ner hela huset :) Tack för tips!
Det är en STOR utmaning att ljudisolera ett befintligt hus .
Tilläggsisolera är en baggis i jämförelse .
Det låter med din beskrivning som att innerväggar är helt tomma på ljuddämpning .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Det är en STOR utmaning att ljudisolera ett befintligt hus .
Tilläggsisolera är en baggis i jämförelse .
Det låter med din beskrivning som att innerväggar är helt tomma på ljuddämpning .
Och vad innebär tilläggsisolera? :-) Förstår inte varför man bygger så, men tror inte heller det finns nåt i våra väggar, de ekar.

Tomture61
Och vad innebär tilläggsisolera? :) Förstår inte varför man bygger så, men tror inte heller det finns nåt i våra väggar, de ekar.
Om man har ett hus som konsumerar mycket uppvärmnings energi så är det troligt att man vill åtgärda detta .
Tilläggsisolera är att på ngt sätt förser huset med mer isolerande material, antingen från insidan eller utsidan .
Du får föreställa dig att alla ytterväggar i ditt hus , från insidan , måste byggas ut 45 - 90 mm för att få plats med mer isolering .
Eller att man gör det på utsidan , med alla formförändringar det med för .
Tex att grunden - ytterdörrar - fönster får ett mycket djupare intryck .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.