Hej!

Vi håller på att bygga nytt hus (Fiskarhedenvillan) och har fått fråga från vår byggare om vi vill lägga en extra slant på isolering under golvet på ovanvåningen för att dämpa ljud. Detta skulle då göras genom ett lager gips alternativt att man via golvtillverkaren (Kährs) köpte ett extra ljudisolerande mellanlägg. Vi skulle uppskatta input på om det är värt att lägga extra pengar på ljudisolering under golvet och i så fall, vad man ska välja. Ska tilläggas att vi är en småbarnsfamilj med inte alltför stillsamma barn...:)
 
Skulle utan tvekan satsa några kronor på att ljudisolera mellan våningarna. Det va inte isolerat i vårat fd hus, brör upp hela övervåningen och isolerade, lät som en bongotrumma när dom va relativt lugna... 3 barn, du vill inte veta hur det lät när det va fullt röj....
 
Skulle också lägga i lite isolering i mellanbjälklaget för ljudets skull, tror ni kommer ångra om ni inte gör det.
 
Tack för svar! Vad valde du för typ av isolering under golvet?
 
Vi valde vanliga isoleringskivor, tror dom va 120mm, inte jätte dyrt men värt varenda krona.
 
Till vårat hus ingår 95mm isolering i mellanbjälklaget.

Vill man effektivt ta bort främst stegljud så är det marmorkross (dolomitkross) som gäller.
 
Redigerat:
Ok, tack för svar! Bygger ni också ett FHV-hus? Då borde ju samma ingå kan man hoppas!
 
Tusen tack Calle!
 
Hej

Nej vi har en Smålandsvilla. Vi har helt isolerat bjälklag och jag jämför med mina föräldrars Modulenthus som saknar helt isolering i bjälklag. I deras hus kan man följa genom att lysa var personerna är på övervåningen är. I vårt hus hör man inte samtal varken upp eller ner. Stegljud hör man bara om man går på hälarna.

//Calle
 
Hej på er! Tyckte det lät konstigt att Fiskarhedenvillan inte skulle leverera med stegljudsisolering till deras mellanbjälklag. En snabb titt på deras hemsida (leveransomfattning) gav svaret att det visst ingår 95 mm stegljudsisolering samt fullisolerat i randzon. Säljer din hantverkare på dig isolering utöver det står du med en dubbel uppsättning isolering så skippa det helt enkelt.
 
Hej,

Jag är också i detta skede. Jag har 270 mm utrymme i bjälklaget mellan våningarna i ett sommarhus. Övre våningen skall användas. Är 270 mm isolering mellan våningarna overkill? Isoleringen används främst för ljud? Men närmast väggarna bör man väl isolera så mycket man kan?
 
Jag tycker att 270mm isolering är lite överdrivet. Ni har ju en öppning där trappan kommer upp också ? :)
Runt ytterväggarna kan du köra ett extra varv med isolering som du ställer upp. Typ med 95mm eller vad du nu har.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.