Finns det ljudisolering i innerväggarna i Ä-hus? Någon som vet?

JTack för svaren men jag avsåg nog mer om det fanns vanlig isolering i mellanväggarna. Kan tänka mig att det blir ganska lyhört annars.

Gips är det som ljudisolerar i konstruktionen enkelt sagt. Spånskiva är ett sämre alternativ i stort sett alla fall. Trä är och förblir ett värdelöst material vid ljudisolering. En spånskiva på 12 mm är ungefär hälften så bra som en gips. Då trä är kass ifrån 400 Hz nånstans men men överkurs...

"Vanlig" isolering i väggen gör väggen bättre ur ljudsynpunkt med nånstans 2-4dB nånstans, beroende på avståndet mellan skivlagren. Isolerningen tar då hand om de inre resonanserna i "lådan" mellan reglarna.
Väggen kan kännas lite burkig utan isolering men den blir marginellt bättre i avseende på ljudisolering.

Någon har nämt luft och stomljud. Det senare skall delas upp då musik och prat orsakar stomlöjud de också i fprm av flanktranmission. Men det är överkurs steg 2 vilket finns ett gäng svar att finna i andra mer eller mindre nördiga inlägg från mig och andra i "isolerings" delen...

:-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.