Jag har problem med buller utifrån som tränger in vid fönster och skapar en dålig ljudmiljö i min lägenhet. Det är ett konstant buller utifrån från kringliggande ventilationssystem som tränger in i lägenheten. Jag funderar nu på att byta fönsterlister för att isolera bättre mot ljudet, jag tror och hoppas detta kan lösa problemet. För som det är nu verkar fönsterlister inte bytts på väldigt länge i denna lägenhet. Kan inte säga när, men baserat på hur de ser ut är de nog minst 15 år eller mer. Det finns t.o.m. partier som är helt söndernötta och försvunnit. Jag vill verkligen isolera så mycket det går från ljudet. Men kollar man runt är det mest fokus på värmeisolering, och inte på ljudisolerande egenskaper.
Jag hade vaktmästaren hit som bytte listerna i ett av rummen. Men jag är inte övertygad att han gjorde detta på bra sätt. Han kollade inte upp i förväg vad som behövdes utan bara kom med någon list han hade över som han satte dit. Trots bytet är det glipor med kall luft som strömmar in på flera ställen i fönster. Och i stängt läge glappar balkongdörren en aning. Dessutom gick listen sönder så fort jag råkade trampa på den (har aldrig varit med om något sånt förr, lister brukar vara tåliga). Detta får mig att misstänka att det inte var bra val av list. Bifogar bild på för att visa hur listen ser ut som vaktmästaren satte dit, och där det gick sönder.
Jag tänker spontant att för att ljudisolera ordentligt bör det hellre vara lite tjockare list så det verkligen tätar. Jag förstår såklart att det inte ska bli för trångt så att lister kläms sönder. Men hellre lite trögare att stänga igen fönster/balkong och att man då vinner på bättre ljudisolering, så går min fundering nu. Kanske är det någon som haft problem med gamla lister och problem med ljud, som kan dela med sig av erfarenheter.
Mina frågor till er som har erfarenhet och kunskap: Är det så att åldrade fönsterlister får sämre förmåga att isolera från ljud och ett byte kan skapa ett tystare hem? Är det någon som har tips på vilka fönsterlister på marknaden som har de absolut bästa ljudisolerande egenskaperna? Eller hänger värmeisolering och ljudisolering kanske ihop, två aspekter av samma isolerande förmåga? Någon som vet om dagens fönsterlister är avsevärt bättre än de som användes för säg 10-20 år sedan?
Tacksam för all input på detta ämne jag kan få! Har inte koll på detta, kanske är det helt självklart att gamla lister börjar läcka in ljud, men det är första gången jag bor i en lägenhet där jag stöter på detta problem.
Jag hade vaktmästaren hit som bytte listerna i ett av rummen. Men jag är inte övertygad att han gjorde detta på bra sätt. Han kollade inte upp i förväg vad som behövdes utan bara kom med någon list han hade över som han satte dit. Trots bytet är det glipor med kall luft som strömmar in på flera ställen i fönster. Och i stängt läge glappar balkongdörren en aning. Dessutom gick listen sönder så fort jag råkade trampa på den (har aldrig varit med om något sånt förr, lister brukar vara tåliga). Detta får mig att misstänka att det inte var bra val av list. Bifogar bild på för att visa hur listen ser ut som vaktmästaren satte dit, och där det gick sönder.
Jag tänker spontant att för att ljudisolera ordentligt bör det hellre vara lite tjockare list så det verkligen tätar. Jag förstår såklart att det inte ska bli för trångt så att lister kläms sönder. Men hellre lite trögare att stänga igen fönster/balkong och att man då vinner på bättre ljudisolering, så går min fundering nu. Kanske är det någon som haft problem med gamla lister och problem med ljud, som kan dela med sig av erfarenheter.
Mina frågor till er som har erfarenhet och kunskap: Är det så att åldrade fönsterlister får sämre förmåga att isolera från ljud och ett byte kan skapa ett tystare hem? Är det någon som har tips på vilka fönsterlister på marknaden som har de absolut bästa ljudisolerande egenskaperna? Eller hänger värmeisolering och ljudisolering kanske ihop, två aspekter av samma isolerande förmåga? Någon som vet om dagens fönsterlister är avsevärt bättre än de som användes för säg 10-20 år sedan?
Tacksam för all input på detta ämne jag kan få! Har inte koll på detta, kanske är det helt självklart att gamla lister börjar läcka in ljud, men det är första gången jag bor i en lägenhet där jag stöter på detta problem.
Ljudisolering och värmeisolering hänger ihop.H Henrik Eriksson4305 skrev:Mina frågor till er som har erfarenhet och kunskap: Är det så att åldrade fönsterlister får sämre förmåga att isolera från ljud och ett byte kan skapa ett tystare hem? Är det någon som har tips på vilka fönsterlister på marknaden som har de absolut bästa ljudisolerande egenskaperna? Eller hänger värmeisolering och ljudisolering kanske ihop, två aspekter av samma isolerande förmåga?
- Värmeisolering blir det när det är tätt och kall luft inte kan blåsa igenom.
- Ljudisolering blir det när det är tätt och inga ljudvågor kan ta sig igenom.
Rimligt! Så du tror byte av gamla lister skulle kunna göra en stor skillnad för att få tystare? Och skulle du hålla med om att för tunn tjocklek på listen kan bli ett problem och ge dåligt resultat?O skrev:
Gör ett test o tejpa igen fönstret m ngn byggtejp. Låter det fortfarande skit? Då är fönster/fönsterdörr för klena
Vad är det som låter? Annan fastighets installationer? Klaga/anmäl till tillsynsmyndighet
Vad är det som låter? Annan fastighets installationer? Klaga/anmäl till tillsynsmyndighet
Produkter som diskuteras: "byggtejp"
Byggtejp
Byggtejp är ett mångsidigt verktyg som varje hantverkare bör ha till hands. Den är stark, hållbar och lätt att använda och klarar de tuffa kraven på byggplatser. Byggtejp används ofta för att säkra och täta olika material, för att
Läs mer
Låter lite svårt att tejpa tillräckligt tätt, kanske lättare sagt än gjort. Sen är väl tejp inte lika ljudisolerande som en fönsterlist? Men kanske värt prova, tack för tips. Men vad menar du med att fönster/fönsterdörr är för klen?K Karl P skrev:
Det är fläktljud. Att anmäla är jäkligt krånglig och utdragen process som jag helst slipper hålla på med om jag inte verkligen måste, jag vill först se om jag kan lösa problemet själv. Faktum är att listerna är gamla och balkongdörren glappar ju lite så där verkar det inte sitta tillräckligt bra, så värt prova först tänker jag.
Olika fönster har olika möjlighet att begränsa buller utifrån, dvs reduktionstalet Rw varierar. Om du har gamla trötta ex 2-glas fönster har dom sannolikt en lägre ljudisolering än nyare 3-glas/2+1 energifönster eller motsvarande.
Bodde tidigare i central Sunbyberg och där va det nya 2+1 fönster, trots att vi bodde precis ovanför järnvägen så var det ända som hördes utifrån ett litet dunsande ljud när tågen åkte över växeln eller när någon bil stod på tutan, i övrigt i princip tyst. Nu var ju detta ett nybygge men min poäng är att det går att få det mycket tystare än jag trodde var möjligt. I huset vi bor i nu så har vi relativt nya 3-glas fönsterna med ett bra isolationsvärde mot kyla men det är så hårda kassetter att all ljud fortplantar sig, kan höra vad som sägs när någon pratar högt i telefon i busskuren på andra sidan gatan 50m bort, ibland uppfattar jag det som högre ljud inne än ute om man går ut på balkongen. Turligt nog är det inte mycket liv i villakvarteren här på kvällar o nätter så det stör mig inte nämnvärt. Men skillnaden är enorm.
Ok, jag förstår. Det här är äldre hus och fönstren är nog gamla, vanligt dubbelglas. Men med det sagt: Ni tror inte att byte av fönsterlister kan göra stor skillnad för att få tystare?
Första steg blir att prova tätning. Tar tacksamt emot tips kring bra fönsterlist. Hittar inte jätte mkt i handeln. Men funderar på att köra med denna, Tesa Omega-profil.K Karl P skrev:
https://www.bauhaus.se/tatningslist...40DsrHw1iJOW1BoC9qkQAvD_BwE#go-to-description
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden