10 013 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Ljudisolerade Skjutdörrar
Tjenis!
Jag och hustrun är i husbyggar planer. Vi ritar för fullt i Google-Scetchup och håller på att diskutera vårt Bio-rum. Det kommer bli på övervåningen, precis intill trappan. Men vi vill ha en så öppen planlösning som möjligt utan att förringa plats. Därför tänkte vi att vi skulle ha stora skjutdörrar in till bio-rummet, som man kan ha öppna när man inte kollar på film, så det känns lite öppnare när man precis kommer upp för trappan.
MEN då skulle vi vilja ha bra isolerade skjutdörrar, så att inte alla i huset behöver lyssna på film när någon annan tittar.
Är det någon som har några tips på vilken typ av dörr som skulle kunna vara lämplig. Är väldigt öppen för andra alternativ eller förslag, om det är någon som har några bra tips för just biorum!
Jag och hustrun är i husbyggar planer. Vi ritar för fullt i Google-Scetchup och håller på att diskutera vårt Bio-rum. Det kommer bli på övervåningen, precis intill trappan. Men vi vill ha en så öppen planlösning som möjligt utan att förringa plats. Därför tänkte vi att vi skulle ha stora skjutdörrar in till bio-rummet, som man kan ha öppna när man inte kollar på film, så det känns lite öppnare när man precis kommer upp för trappan.
MEN då skulle vi vilja ha bra isolerade skjutdörrar, så att inte alla i huset behöver lyssna på film när någon annan tittar.
Är det någon som har några tips på vilken typ av dörr som skulle kunna vara lämplig. Är väldigt öppen för andra alternativ eller förslag, om det är någon som har några bra tips för just biorum!
Hej ! Det blir nog svårt med ljudet. Även om själva dörrbladen e ljudklassade,hänger det på tätningarna runtom. EV en fabriks tillverkad skjutparti.
Det får nog luta åt att göra en själv då!
Om ingen annan har några bra tips?
Bara av ren nyfikenhet tänkte du att dörrarna bara skall hänga i överkant utan styrning i nederkant för att slippa en profil i golvet eller hur har du tänkt dig?
Jag föreställer mig nog något i stil med att det. Att skjutdörren åker på en skena i golvet. och på en övre vägg som kanske sticker ner 40cm från taket... eller nått.. 
40cm om man låter dörren gå ända upp till taket utan/innanför det borde man nästan kunna få det stadigt nog va? Jag hade siktat på något liknande de har till portar http://www.trident.se/produkter/skjutdorrar/bilder/portbild.gif fast stödja den en bit ner. Men jag vet ju inte hur de ser ut hos er heller.
Klicka här för att svara