1 919 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Ljudisolera sin utedel mot ljud in i bostaden?
Hej,
Vi har en större NIBE Luft\Vatten-värmepump där utedelen står på gjutet fundament på baksidan av huset. Tyvärr låter det en del in nu när det är 10-15 minus grader.
Har någon testat att ljudisolera sin utedel in mot huset? Ex satt någon form av mattor på väggen.
MVH
Vi har en större NIBE Luft\Vatten-värmepump där utedelen står på gjutet fundament på baksidan av huset. Tyvärr låter det en del in nu när det är 10-15 minus grader.
Har någon testat att ljudisolera sin utedel in mot huset? Ex satt någon form av mattor på väggen.
MVH
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej
Jag tror du har ett stomljud.
Är det så att utedelen har kontakt med grunden/väggen på något sätt?
Själv hatar jag stomljud och utedelar......... så jag har gömt min under en altan och den sitter fastbultad på ett gjutet fundamente på berg, naturligtvis gummiupphängt.
Funderar på om tjälen ställer till det för dig och överför vibrationer.
Det har gått lite tuffare i år så kanske du får inspektera bladen efter smuts osv.
Ta gärna någon bild på utedelen så får vi se om vi kan se något.
/Workingclasshero
Jag tror du har ett stomljud.
Är det så att utedelen har kontakt med grunden/väggen på något sätt?
Själv hatar jag stomljud och utedelar......... så jag har gömt min under en altan och den sitter fastbultad på ett gjutet fundamente på berg, naturligtvis gummiupphängt.
Funderar på om tjälen ställer till det för dig och överför vibrationer.
Det har gått lite tuffare i år så kanske du får inspektera bladen efter smuts osv.
Ta gärna någon bild på utedelen så får vi se om vi kan se något.
/Workingclasshero
Nej, den står som sagt på ett gjutet fundament som är en liten bit ifrån husgrunden. Ska se om jag kan få in något foto på det här. Min tanke är annars om man kan bygga en avskärmare bakom utedelen som kupar sig runt pumpen med ljudisolering mot huset utan att hämma luftflödet.
Hur gick det med detta? Gjorde du slag i saken.I Ironside skrev:
Klicka här för att svara