Hej,

Vi har börjat störa oss lite på ljudnivån på frånluften i våran lägenhet från framförallt köksfläkten (vid grundflödet, inte vid forcering) och söker råd om en ljuddämpare möjligtvis hade varit av någon nytta?

Lägenheten från 1934 har en kryddhyllefläkt (FläktWoods JBDD-01, bytte själv lager på motorn nyligen) monterad innanför en servicelucka i hallen med en kanal på 3-4 meter som går till köket där det sitter en Fjäråskupan, och sen en till kombinerad kanal som går till badrum+toalett.

Jag inbillar mig att majoriteten av ljudet kommer från fläktmotorn genom kanalen men kanske visst ljud från själva öppningen i fläktkåpan?

Vad för ljuddämpning är lämpligt att använda på kanalen som kommer från köket?
Hur stor är vinsten på ljudnivån att byta till en modernare fläkt med EC-motor tex?

Alla tips och råd välkomnas!

BirgitS
I lägenheter brukar det vara föreningen som är ansvarigt för ventilationssystemet för att vara säker på att fastighetens OVK blir godkänd. Det innebär att du inte får påverka ventilationssystem utan tillstånd av styrelsen. Du bör alltså fråga styrelsen vad du får göra och om de ställer några villkor för att du ska få stoppa in en ljuddämpare.

BirgitS BirgitS skrev:
I lägenheter brukar det vara föreningen som är ansvarigt för ventilationssystemet för att vara säker på att fastighetens OVK blir godkänd. Det innebär att du inte får påverka ventilationssystem utan tillstånd av styrelsen. Du bör alltså fråga styrelsen vad du får göra och om de ställer några villkor för att du ska få stoppa in en ljuddämpare.
Styrelsen godkännande är (eller borde i alla fall vara) underförstått.

I det här fallet har styrelsen ingen koll på detta och syftet med tråden är att själv förstå vad som behövs och kan göras innan lämplig ventilationsfirma tillfrågas.

Min erfarenhet från liknande problem är att de flesta hantverkare följer minsta motståndet när de svarar på den här typen av förfrågningar. Om man dessutom är mer känslig än snittet mot ljud i tex ventilationen brukar inte "de vanliga" lösningarna vara goda nog. 🙂

BirgitS
Styrelser brukar inte ha koll på de tekniska systemen på den nivån utan de brukar säga att man måste ta in en ventilationsexpert som skriver en rapport där det framgår vad som kan göras under förutsättningen att kommande OVK blir godkänd. Styrelser godkännande är aldrig underförstått utan skriftligt. Det blir besvärligt och dyrt för dig om du måste återställa efter nästa OVK.

Det är nog inte så troligt att någon här vet om en ljuddämpare kommer att påverka luftflödet ut från köket så mycket att det inte längre blir 10 l/s (eller vad det nu ska vara i din lägenhet).

BirgitS BirgitS skrev:
Styrelser brukar inte ha koll på de tekniska systemen på den nivån utan de brukar säga att man måste ta in en ventilationsexpert som skriver en rapport där det framgår vad som kan göras under förutsättningen att kommande OVK blir godkänd. Styrelser godkännande är aldrig underförstått utan skriftligt. Det blir besvärligt och dyrt för dig om du måste återställa efter nästa OVK.

Det är nog inte så troligt att någon här vet om en ljuddämpare kommer att påverka luftflödet ut från köket så mycket att det inte längre blir 10 l/s (eller vad det nu ska vara i din lägenhet).
Nu tror jag du missförstod mig, styrelsens godkännande är underförstått i min fråga.
Mao, inget görs såklart utan styrelsens godkännande.

Jag vet inte riktigt vad luftflödet har med min fråga att göra, det får såklart justeras in med spiskåpans spjäll efter förändringen om det skulle påverkas.

Frågan är hur stor nytta ljuddämparen gör och om det skiljer sig mellan olika, samt om man kan få ytterligare minskning av ljudet i frånluftskanalerna genom att byta från dagens AC-motor till en modernare EC-motor i frånluftsfläkten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.