Hejsan,

Jag och sambon flyttade till hus nu i december. Vi valde huset då den checkade alla våra boxar förutom 1: närhet till trafikerad väg.

Vi är ungefär 60m bort från en 80 väg, som blir väldigt trafikerad under rusningstrafik. Det åker alltid nån bil eller lastbil så det är sällan tyst. De flesta respekterar inte ens hastighetsgränserna och kör 120.

Vi har rätt så tunna väggar : liggande sk fjällpanel, 1/2" asfaboard, 4" regelstomme med 10cm mineralullskiva, plastfolie samt 1/2" byggplatta. K värde 0.32. Värmeisolering: mineralullsfilt 2 lag 5cm
Inga ventiler vid fönster eller väggar

Vi har 3 glas fönster från 2000.

Så det hörs väldigt mycket inomhus. Jag kan inte sova utan öronproppar för jag väcks av minsta bilen eller lastbil som åker förbi.

Vad kan man göra, både för att få det tyst inomhus och kunna hänga i trädgården utan att få SWOOSH chock varje gång det åker bilar förbi?

Har sett att man rekommenderar bullerplank men hur väl funkar de? Och kan man komma undan under 100 000kr? Vi har precis bytt värmepump och budgeten är tight 😅

Eller ska man istället spara pengar för att flytta och några år? Vi trivs ju bra här bland kossorna, bara bullret som förstör så mycket.

Osäker om det är rätt forum här...

Tacksam för svar. 😊

Rätt utfört bullerplank fungerar bättre än man kan tro faktiskt, men är rätt dyrt om man inte har möjlighet att göra det själv.
Största knepet är att det måste vara tätt, alltså helt tätt! Får inte finnas glipor ner mot marken eller mellan brädor etc. då slinker ljudet gärna förbi. Bodde i ett hus som var ca 4 meter från en trafikerad landsväg när jag var yngre och fönsterbyte gjorde stor skillnad i det huset (byggt 1929 så timmerväggar i stommen).

• Gilla
Palliwow
  • Laddar…
V Viktor S. skrev:
Rätt utfört bullerplank fungerar bättre än man kan tro faktiskt, men är rätt dyrt om man inte har möjlighet att göra det själv.
Största knepet är att det måste vara tätt, alltså helt tätt! Får inte finnas glipor ner mot marken eller mellan brädor etc. då slinker ljudet gärna förbi. Bodde i ett hus som var ca 4 meter från en trafikerad landsväg när jag var yngre och fönsterbyte gjorde stor skillnad i det huset (byggt 1929 så timmerväggar i stommen).
Hej, tack för svaret !

Vi har kikat på byte av fönsterglas till 41db, men då så glasmästare att han inte trodde att det skulle göra mycket skillnad pga tunna väggarna. Jag och sambon vet ingenting om sånt så vi har bara blint litat på människan 🤔

Såg att bullerplank kan kosta ett par 100 000kr med företag ja. Vi har inget emot att lägga tid på att bygga själva om vi hittar någon tutorial online men det är också svårt. Vi har funderat på att anlita firma och försöka lägga kostnaden på lånet men där sitter vi och funderar om det inte är billigare att bara flytta om nåt år då... Vi har aldrig ägt hus förut så vi är vilse i denna värld 😂

Magnus E K
Det billigaste blir nog att köpa två 40-skyltar och lite material (typ grus och kallasfalt) till två fartgupp på var sin sida av vägen. Det är i och för sig inte tillåtet för dig att modifiera vägen, men det är heller inte tillåtet att köra i 120 så det går nog jämnt upp.

Om det finns plats invändigt är det möjligt att bygga ett tyst sovrum genom att bygga ett rum (med ljudisolerade väggar) inuti ett befintligt rum.

• Gilla
Palliwow
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det billigaste blir nog att köpa två 40-skyltar och lite material (typ grus och kallasfalt) till två fartgupp på var sin sida av vägen. Det är i och för sig inte tillåtet för dig att modifiera vägen, men det är heller inte tillåtet att köra i 120 så det går nog jämnt upp.

Om det finns plats invändigt är det möjligt att bygga ett tyst sovrum genom att bygga ett rum (med ljudisolerade väggar) inuti ett befintligt rum.
Haha, har många gånger smått drömt om att göra nåt likadant. Eller 'spärra av' vägen 😎

I sovrummet får vi nog köra med ljudisolerande gipsskivor. Men vi hade velat se till att det är hemtrevligt i hela huset och kunna hänga i trädgården. Men sen hade man också kunnat tänka sig att det skulle bli trafikerad och inte köpa huset. 🙈

Palliwow Palliwow skrev:
Eller ska man istället spara pengar för att flytta och några år? Vi trivs ju bra här bland kossorna, bara bullret som förstör så mycket.
Tyvärr så är du väl inne på rätt väg här. Ni kommer aldrig slippa undan ljudet, framförallt inte utomhus ominte det finns planer på att lägga om vägen i framtiden.

Har du koll på hur länge tidigare ägare bodde där? Kunde de vänja sig, kanske ni kan vänja er. Att lägga stora pengar på att åstadkomma något halvdant lär bara göra er fattigare och besvikna. Så som du beskriver huset så handlar det ju i princip om att gå igenom varenda vägg för att få det tyst och då är det ändå samma oväsen utomhus.

Det finns ju faktiskt folk som bord bredvid motorvägen och inte märker det längre. Så mitt råd skulle vara att istället för att försöka lägga plåster på ett benbrott, spara alla pengarna och ge det några år. Om ni vänjer er har ni pengar att göra något kul eller renovera. Vänjer ni er inte så har ni så ni kan söka er vidare. Det är tyvärr ett vanligt misstag, att köpa hus på fel plats och sen försöka lappa och laga. Den gamla sanningen att ett hus tre viktigaste egenskaper är läget, läget och läget. Allt annat kan man fixa till.

OM läget är helt 100 och man har ekonomiska muskler så kan man ju riva hela rasket och bygga ljudisolerat men det valet har oftast inte vi vanliga dödliga

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tyvärr så är du väl inne på rätt väg här. Ni kommer aldrig slippa undan ljudet, framförallt inte utomhus ominte det finns planer på att lägga om vägen i framtiden.

Har du koll på hur länge tidigare ägare bodde där? Kunde de vänja sig, kanske ni kan vänja er. Att lägga stora pengar på att åstadkomma något halvdant lär bara göra er fattigare och besvikna. Så som du beskriver huset så handlar det ju i princip om att gå igenom varenda vägg för att få det tyst och då är det ändå samma oväsen utomhus.

Det finns ju faktiskt folk som bord bredvid motorvägen och inte märker det längre. Så mitt råd skulle vara att istället för att försöka lägga plåster på ett benbrott, spara alla pengarna och ge det några år. Om ni vänjer er har ni pengar att göra något kul eller renovera. Vänjer ni er inte så har ni så ni kan söka er vidare. Det är tyvärr ett vanligt misstag, att köpa hus på fel plats och sen försöka lappa och laga. Den gamla sanningen att ett hus tre viktigaste egenskaper är läget, läget och läget. Allt annat kan man fixa till.

OM läget är helt 100 och man har ekonomiska muskler så kan man ju riva hela rasket och bygga ljudisolerat men det valet har oftast inte vi vanliga dödliga
Ja, när vi valde det huset utgick vi från att den vägen inte var så trafikerad efter att de byggde motorvägen mellan de två städerna. Och det var så tyst när vi var på visning så vi tänkte inte så mycket mer på det.

Förra ägare tror jag var uppväxt här då hans farfar hade byggt huset. Det är ett sånt ställe där hus brukar gå i familjen och sällan säljas. Vi får nog tyvärr göra som du säger och spara ihop igen!

Palliwow Palliwow skrev:
Osäker om det är rätt forum här...
Forumet är absolut rätt. Välkommen hit!

Jag kan tyvärr inte mycket om detta men jag hoppas du får bra hjälp. Det finns även mycket annat matnyttigt här om du tittar runt lite.

• Gilla
Palliwow
  • Laddar…
En billig lösning annars är ju dubbla gipsskivor i vägg. Eller trippla rent av. Huvudsaken är där att de inte är samma dimension som den befintliga. Och att man limmar ihop dom med akustiklim. Då tar resonanserna ut varandra och den totala massan gör det väldigt bra ljudisolerat. Ni skulle kunna börja med väggen mot vägen och se om bara det ger effekt. Det kostar inte många hundra + tapetsering.

Annars vänjer man sig vid det mesta. Jag flyttade från norrländsk glesbygd till malmös mest trafikerade korsning. Det tog 2 år men man vänjer sig. Till slut märkte man inte av bilarna.

• Gilla
Palliwow och 1 till
  • Laddar…
Kolla med ägaren av vägen om de kan göra en ljudmätning. Om det blir värden som inte är godkända så kan ni få bidrag till ett bullerplank eller -vall och/eller fönster.
Annars får ni fokusera på en del i taget t ex att bullerskydda en uteplats och varje rum som ni renoverar.

• Gilla
Palliwow
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Kolla med ägaren av vägen om de kan göra en ljudmätning. Om det blir värden som inte är godkända så kan ni få bidrag till ett bullerplank eller -vall och/eller fönster.
Annars får ni fokusera på en del i taget t ex att bullerskydda en uteplats och varje rum som ni renoverar.
Vi har kontaktat trafikverket med de uppskattar att vi har 59db vid fasad, och kräver minst 60db för bidrag. Vi har funderat på att be kommunen göra nya mätningar 🤔 Tack för svaret !

Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
En billig lösning annars är ju dubbla gipsskivor i vägg. Eller trippla rent av. Huvudsaken är där att de inte är samma dimension som den befintliga. Och att man limmar ihop dom med akustiklim. Då tar resonanserna ut varandra och den totala massan gör det väldigt bra ljudisolerat. Ni skulle kunna börja med väggen mot vägen och se om bara det ger effekt. Det kostar inte många hundra + tapetsering.

Annars vänjer man sig vid det mesta. Jag flyttade från norrländsk glesbygd till malmös mest trafikerade korsning. Det tog 2 år men man vänjer sig. Till slut märkte man inte av bilarna.
Ja man får hoppas att man vänjer sig. Jag kan sakna tystnaden från föräldrarnas hus haha.

Tänker du då på helt vanliga gipsskivor eller akustiska ? Och vad menar du med olika demensioner ? Syftar du på tjockleken ? 😊 Men ja en sån lösning kan man testa iaf i sovrummet, tackar!

Palliwow Palliwow skrev:
Ja man får hoppas att man vänjer sig. Jag kan sakna tystnaden från föräldrarnas hus haha.

Tänker du då på helt vanliga gipsskivor eller akustiska ? Och vad menar du med olika demensioner ? Syftar du på tjockleken ? 😊 Men ja en sån lösning kan man testa iaf i sovrummet, tackar!
Vanlig gips duger gott. Ah förlåt. Dålig förklaring. Olika tjocklekar och varannat lager stående och varannat liggande. Kapa dom i tak eller golv omlott så att skarvarna inte kommer på samma ställe två lager i rad. :) då blir väggen så stabil som möjligt och vibrerar så lite det går. Om du verkligen vill göra ett ljudisolerat sovrum så reglar du upp en ny vägg innanför befintlig vägg med gummipackning som gör väggarna flytande (finns tydligen nått färdigt system? Jag har använt vibrationsdämpare för tvättmaskiner på jula. Haha.) och isolerar och gör detta på den nya innerväggen. Då kan du även sätta dubbla dörrar och fönster i den flytande väggen och få studionivå (nåja nästan!) på dämpningen. Vanliga fönster och dörrar funkar. Det är luftslussarna som gör ljuddämpandet

• Gilla
Palliwow
  • Laddar…
Magnus E K
Palliwow Palliwow skrev:
Vi har kontaktat trafikverket med de uppskattar att vi har 59db vid fasad, och kräver minst 60db för bidrag. Vi har funderat på att be kommunen göra nya mätningar 🤔 Tack för svaret !
Sätt upp en skylt på vägen (på andra sidan jämfört med varifrån kommunmätgubbarna kommer anlända) inför mätningen med texten "Fri fart".

• Gilla
Palliwow
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Sätt upp en skylt på vägen (på andra sidan jämfört med varifrån kommunmätgubbarna kommer anlända) inför mätningen med texten "Fri fart".
LMAO och anlita massa lastbilsförare att åka förbi oss.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.