Hej,

Tänkte inreda ett rum i källaren till musikrum. Tror mig ha förstått att hamburgarupplägget är det man vill åt i bjälklaget (Massa - Absorbering - Massa).
Vet att det finns många trådar på ämnet, men har läst de flesta och ser inte att någon besvarar min frågeställning som ffa gäller lager 4 och 6 i min hamburgare (se nedan).

Pga ett konstruktionsjobb så har jag för tillfället bjälklaget öppet och tömt på jordisolering ovanifrån och därmed möjlighet att göra det som går för att förbättra ljudisoleringen.

Förstår att rum-i-rum + nedsänkt flytande tak är det sanna svaret på gåtan. Takhöjden är tyvärr begränsad i källaren så jag funderar på att göra nedan i bjälklaget mellan källare (musikrum) och planet ovan.

Huset byggt 1933. Träbjälklag 220 x 60. Uppifrån och ned är min tanke:

10 - Trägolv 15 mm
9 - Grålumppapp
8 - Ångbroms
7 - Spårad spånskiva 22 mm med golvvärmeslingor (på bjälklag)
6 - Ospårad spånskiva 22 mm (nedsänkt och fogad i bjälklag)
5 - Stenull 190 mm (detta lager ska fungera som absorption och då får densiteten bli lägre, ca 35 kg/m2)
4 - Gips alt Fermacell alt Masonit fogad i botten av facken
3 - Spont
2 - Eternitplattor
1 - Gips (Detta lager är alltså = tak i musikrum idag)

Frågeställningar:

1. Är det ett misstag att lägga ”lager 4” i botten av facket, finns risk att man bygger en enda stor resonanslåda av facket då?

1. Vad skulle vara bäst lämpat som lager 4 av Gips, Fermacell, Ceminwood, Masonit eller möjligtvis Sand (eller annat)?

1. Vad skulle vara bäst lämpat som lager 6 av Spånskiva 22 mm alt Ceminwood eller annat som dock måste vara bärande)?

1. Lite orolig för vikten. Klarar bjälklaget lasten som blir? Ett extra lager gips (lager 4) som vilar på sponten blir ca 200 kg från 8 st gipsskivor. Lager 6 blir ca 130 kg från 8 st spånskivor. Sen tillkommer ju takgips i källarplan (lager 1) med ca 150 kg; spårade spånet (lager 7) med ytterligare 130 kg följt av plankgolv 15 mm (lager 10). Rummet är ca 22 kvm.

Förstår också att luft i hamburgaren mellan isolering och undergolv är att föredra men då försämrar man effekten av golvvärmen.

Tack på förhand!

• Öppet träbjälklag i ett rum under renovering, en träskiva delvis monterad, med en svart hink och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.