T
Hej,
Jag har ett elverk (The mighty atom 2200W) som jag funderar på att färsäka ljuddämpa lite.
Någon som har tips eller rent av erfarenhet på hur sådant kan göras?

Vad är tillämpningen?

Ljudet kommer ju från flera ställen.

1. Avgasutblåset. Här går det möjligen att förse den med en till ljuddämpare. Att få den tystare utan att strypa effekten är inte en trivial uppgift. Men inte heller omöjligt.

2. Insuget. Ungefär samma svårighet som för avgaserna. Det går att göra en större ljuddämpare här också. Ofta är det bara en stor kammare på insugsröret.

3. Vibrationer i chassit på motorn. Det här är inte så lätt att få bort. Det blir snarare fråga om att bygga en ljudisolerad låda runt generatorn. Ett problem att tänka på då är att lådan skall vara tät så att ljudet stängs inne. Men den skall släppa in kylluft och insugsluft. Och den skall släppa ut avgaser.

Ställa elverket långt ifrån där man skall vara och eventuellt bygga en vägg som skärmar av ljudet är exempel på enkla åtgärder. Att få det riktigt tyst är nog närmast omöjligt.

T
Hej och tack för bra input.
Jag vet inte exakt var oljudet kommer från, jag utgick från att det var avgasröret och det var det som jag tänkte attakera. Tillämningen är att kunna ha det igång temporärt utan att störa förmycket på exempelvis fricamping och ladda husbilsbatteri.
Jag hade hoppats hitta något TEMU-kit till detta elverk då det verkar ganska vanligt men man kanske kan bygga något temporärt avgasrör för att testa.
Jag har inte jättestora för hoppningar men man kan ju försöka..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.