Byggahus.se

Ljud i LexCom Home

1. C
    Medlem · 110 inlägg

Challe

Medlem
    Hej.

Jag undrar vilken kvalitet man får när man distribuerar ljud och bild från en exempelvis dator eller cd spelare i ett rum till ett annat via LexCom Home nätverket. Får man Stereo ljud eller blir det Mono? Jag frågade säljarna på Schneider och dom svarade inte riktigt utan började prata med någon annan. Klarar kablaget och de aktiva enheterna att köra ut Stereo ljud från en Satelittmottagare i det ena rummet till en TV i sovrummet?

Någon som vet?

Challe

2. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

Re: Ljud i LexCom Home

Hej,

Deras PC player för ljud sänder FM modulerad stereo, medans deras AV historia för att skicka bild och ljud ger mono.

D.v.s ljud samma som FM radio och bild/ljud samma som vanlig mono TV. Dock blir kvalitén nog något bättre eftersom du här inte sänder signalen via luften med alla störkällor/försämringar det innebär.

Pinsamt att man för det priset inte har ansträngt sig att få in NICAM stereo ljud.

3. P
    Medlem · 25 inlägg

Peter_JP

Medlem

Hej, det finns en säljare som är bra på att förklara hur man ska göra för att kunna spela stereo ifrån TV:n. Ring honom och kolla
    Systemsäljare, EIB/ IHC/ LON/LexCom
    Peter Litzén
    Mobil: 070 299 27 77
    Tel dir: +46 155 26 54 00
    E-post: peter.litzen@se.schneider-electric.com

4. C
    Medlem · 110 inlägg

Challe

Medlem

Tack för info. Jag håller med om att det är lite sopigt om man inte kan få till stereoljud. Jag ringer Schneider killen så får vi se vad han säger.

Tack

Challe

5. K
    Medlem · 262 inlägg

Kalsipper

Medlem

Berätta gärna vad han sa, jag är nyfiken (har förberett för Lexcom home men inte monerat in än bl.a p.g.a detta med ljudet)

Kalsipper

6. K
    Medlem · 11 inlägg

Kelvin

Medlem

Bang & Olufsen Linksystem fungerar numera i Lexcom sysytemet.

7. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Ja, dom säger det.

Någon som kör det? hade varit intressant att veta. Samt vem som installerat det.

8. piliz
    Medlem · Enköping · 238 inlägg

piliz

Medlem

vore kul å veta vad man får ge för ett LexCom Home system. Någon som har pris på sin installation!?
    Har ställt frågan till Sneider också, men inte fått svar ännu...

Har ni installerat själva, eller via en elektriker?

/ Fredrik

9. B
    Medlem · 91 inlägg

blofeldt

Medlem

Jag kör det. Inget märkvärdigt, som att köra deras vanliga ML och PL...men via övriga nätverket.

Vem som "installerar det", tja, inte mycket att intallera, köp en PL och en ML modul och tryck in i skåpet där dina andra moduler är.....

10. piliz
    Medlem · Enköping · 238 inlägg

piliz

Medlem

jag har alltså inget skåp eller nåt sånt, jag tänkte på hela kitet.

11. B
    Medlem · 91 inlägg

blofeldt

Medlem

Gör en liten "projektering", vilka moduler vill du ha, hur många jack och hur mycket kabel kommer det gå åt?

Gå in på elbutik.se, kolla priserna utifrån din projektering och summera. Då torde du ha en bra uppskattning på materialpriset.

Är du hyfsat händig gör du det själv, annars tror jag det finns uppgifter här på forumet vad folk betalat för att få arbetet utfört, jag minns inte siffrorna, använd sökfunktionen

12. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Vad kul!!!! Jag blir GRÖÖÖÖN!!!

Innebär då det att du kan styra ljus, dukar, etc med hjälp av IHC -systemet fast med B&O kontrollen? Fungerar det bra?

13. B
    Medlem · 91 inlägg

blofeldt

Medlem

Nej, det innebär det inte, nu har du blandat ihop lexcom home med IHC. Jag har inte IHC.

Men visst kan du styra vilka prylar som helst med beo4 om det är det som är målet, använd http://www.lintronic.dk/TT455-RT-238.htm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.