I var o varannan tråd som rör batterimaskiner så dyker debatten om Li-ion batteriernas eventualla förträfflighten upp.

Personligen har jag maskiner av i princip alla typer och jag kan inte påstå att jag tycker att merpriset för Li-Ion alltid är rättfärdigat.

Som jag ser det har Li Ion en fördel och det är vikt o volym, om det nu är en avgörande fråga.
Frågan är om detta överväger nackdelarna (jmf med ett modernt NiMH batteri):
- Pris
- Köldkänslighet
- Risken att bränna ut ett batteri pga total tömning.
- Självurladdning.

Allt ovan är baserat på egen erfarenhet.

So Far är mina 14,4V Bosch NiMH batterier helt överlägsna i alla aspekter och jag räds inte alls för att fortsätta köpa NiMH maskiner av god kvalitet.
Li-Ion tycker jag är en bra lösning för tex fjuttdragare bara man ser till att inte lämna dom urladdade...

För folk som suttit på gamla NiCd och NiMh batterier kan jag förstå att Li-Ion är fantastiska men som sagt jämför man med ett modernt NiMH så bleknar det snabbt.........

Nedan finns lite mer saxat från Kjells hemsida:

---------------- Från Kjell & Co... www.kjell.com--------------------------
Nickel Kadmium (NiCd)
Äldre typ av laddningsbart batteri.
Nickel-kadmium tål höga strömuttag under en kort tid, och är därför lämplig för elverktyg, eldrivna modellbilar och flygplan etc. Antalet laddningar varierar mellan 500-1000 ggr. om man inte har snabbladdat cellen (därav utsatt för högre temperaturer än +50). Nominell spänning: 1,2V/ cell. För att undvika minneseffekt bör man ladda ur cellerna helt (ca 1V/cell) regelbundet.
Standardladdning
Maximal laddström 0,1 x batterikapaciteten i 14 timmar.
Kontinuerlig underhållsladdning
Laddström mellan 0,02 till 0,05 x kapaciteten.
Snabbladning
0,3 x kapaciteten under 5 timmar.
Maximal snabbladningsström
1 x kapaciteten under 1,5 timmar.
Självurladdning
ca. 20%/månad.
Miljö
Nickel-kadmium är mycket miljöfarligt och skall därför alltid återlämnas! Läs om hur Kadmium påverkar miljön (naturvårdsverkets hemsida)
Se även Batteriinsamlingens hemsida
linje_hor_l.gif
Nickel Metall-Hydrid NI-MH
Nickel Metall-Hydrid är ett miljövänligt alternativ till nickel-kadmium. Batteritypen har högre kapacitet än motsvarande Ni-Cd batteri. Antalet laddningar varierar beroende på hur cellen har skötts. 300-600 ggr. är normalt. Ni-MH tål att snabbladdas, men då är det extra viktigt att laddningen är temperaturkontrollerad. Batteriet tar skada vid temperaturer över +40°C. Ni-Mh har obetydlig minneseffekt.
Standardladdning
10% av kapaciteten.
Självurladdning
Ca 30% /månad.
linje_hor_l.gif
Nickel Metall-Hydrid NI-MH Instant
Den nya generationens Nickel Metallhydrid-batterier har en så låg självurladdning att de kan ligga oanvända i flera månader utan att tappa nämnvärd laddning. Batterierna laddas på fabriken och kan användas nyköpta direkt ur paketet. Livslängden är bättre och de är också kraftfulla nog att används till digitalkameror. Man behöver inte köpa ny laddare utan använder samma laddare man brukar ladda sina gamla NiMH-batterier i. Totalt sett är det alltså batterier som är bra för både plånbok och miljö.
Standardladdning
10% av kapaciteten.
Självurladdning
Ca 20% /år.
linje_hor_l.gif
Litiumjon
Högre kapacitet, liten volym och lägre vikt än NiCd och NiMh. Cellspänning: 3,6 V. Utrustad med elektronisk övervakning som skydd mot för hög upp- och urladdningsström. Används oftast där högsta möjliga kapacitet ska få plats på minsta yta och lägsta vikt. Eftersom Litiumjonbatteriet håller högre kapacitet och därför inte behöver laddas lika ofta som NiCd och NiMh batterier kan det därför ses som minst lika långlivade och till och med längre. Antalet laddningar är ungefär ca 500 ggr. Litiumjonbatteriet får inte laddas ur helt.
Självurladdning
Ca 5% /månad.
linje_hor_l.gif
Litiumpolymer
Litiumpolymerbatteriets cellspänning är på 3,7V och kapaciteten är 1,5 - 2 ggr högre än för Litiumjon batteriet. Litiumpolymerbatteriet kan ges i princip vilken form som helst eftersom beståndsdelarna i cellen inte behöver ha en traditionell symmetriskt form. Denna batterityp används i apparater där högsta möjliga kapacitet ska få plats på minsta yta och lägsta vikt.
Laddning
Litiumpolymer-batteriet tål snabbladdning.
Denna batterityp kommer vi att se mer av eftersom tillverkningskostnaderna är lägre.

johanzz
Du har helt rätt, jag håller med dig till fullo.

Många drar alla NIMH över en kam vilket är lite galet då nya NIMH inte längre lider av minneseffekt samt lika stor urladdning som gamla NIMH samt NICD.

Tack för denna info. Då kanske det räcker för mig att köpa ett nytt batteri.
Är dom nya NI/MHbatterierna märkta med instant eller hur vet man att man
köper rätt?

Kan bara lägga till att köldkänsligheten verkar variera en del mellan märken (vet ej varför), och att problemet såvitt jag förstått inte är självurladdning utan att batteriet tappar i maxkapacitet med tiden, vilket sker i större utsträckning vid hög temperatur och full laddning. Ett litiumjonbatteri med halv laddning i kylskåp tappar knappt någonting medan ett fulladdat i 40 plusgrader tappar typ hälften på ett år. Det var i alla fall vad jag fick fram efter en del googlande för ett tag sedan.

Du verkar insatt,kan du säga vad det mest sannokt hänt min skruvdragare i tråden blå bosch kass?

Jag utgår för övrigt iskallt från att Makita (som jag kör) inte vågar sig på att inte göra Litium-polymerbatterierna kompatibla med existerande Litium-jonverktyg (de bytte mellan NiCd/NiMH och Li-jon, men det blir svårare att marknadsföra nya litium mot gamla litium så att säga). Men jag kan givetvis ha tokfel.

Danne78 skrev:
Jag utgår för övrigt iskallt från att Makita (som jag kör) inte vågar sig på att inte göra Litium-polymerbatterierna kompatibla med existerande Litium-jonverktyg (de bytte mellan NiCd/NiMH och Li-jon, men det blir svårare att marknadsföra nya litium mot gamla litium så att säga). Men jag kan givetvis ha tokfel.
Vore vansinnigt av tillverkarna att INTE byta kompabilitet i samband med införandet av Litiumpolymer batterierna. Orsaken som Kjelle skriver... dom kan formas hur som helst.
Känns därför lite olustigt att bygga upp sin batteripark runt Li-Ion. Definitivt inte "gradera upp sig" till Li-Ion från NiMH iaf.

Min nästa verktygsgeneration har säkert Litiumpolymer i tanken.

Håller inte riktigt med. Jag kan inte se vad som skulle motivera en formförändring, så länge batterierna ska vara lika för en serie olika verktyg. En helt annan sak om man gör batterierna verktygsspecifika. I andra prylar är det däremot kanonbra att man kan forma batteriet hur som helst (små elektronikgrejor framför allt). I den storleksordningen en cirkelsåg per definition ändå måste hålla sig till är det ju däremot strunt samma om batteriet ser ut som ett äpple eller ett päron, så att säga.

En del tillverkare (bla Makita) har dessutom fått en del skit för att de bytt "fäste" så att man inte bara kan byta till Li-batterier rakt av, så jag tvivlar på att de gör det igen så nära inpå förra bytet av "kundförtroendeskäl" (jag utgår från att polymervarianterna kommer om typ 2-3 år). Dessutom är det inte ett lika "tydligt" byte ur namnsynpunkt vilket marknadsavdelningen lär avsky. Tror jag.

Så jag tippar att åtminstone Makita, även om vissa specialmaskiner kanske får andra batterier, ändå kommer att ha litiumpolymerbatterier som passar till LXT-serien, inte minst eftersom den blivit så populär. Och om inte annat så är jag av den anledningen helt övertygad om att det kommer att vara lätt att få tag på batterier till nuvarande serie (även om de nu skulle vara sketna litium-jon-dito).

Men vi får väl ge oss till tåls några år för att se vem som gissar rätt, eller hur?

Danne78 skrev:
Håller inte riktigt med.
Men vi får väl ge oss till tåls några år för att se vem som gissar rätt, eller hur?
Som du skriver, omöjligt att säga just nu. :)

Det som strulade till det vid Li Ion bytet var väl mycket cellspänningen. NiMH med sina 2,4V mot Li-Ion 3,6. Basen på 12V försvann ur sortimentet.
Att nu gå från 3,6 till 3,7 blir nog inte lika dramatiskt, så förhoppningsvis behöver dom inte ändra på motorer o elektronik.

Men jag tror ändå inte på att dom kommer att använda samma batterier då vikten på Polymerbatterierna går ner markant och då förstörs ju hela balansen i verktyget.

Eller så blir de typ 6,0Ah :-)

Det skulle vinkelslipen må bra av kan jag säga....

Danne78 skrev:
Eller så blir de typ 6,0Ah :-)

Det skulle vinkelslipen må bra av kan jag säga....
namnam

och/eller 74Volt

Kan man inte rekonditionera batterier längre? Jag vet på 90-talet kunde man skicka in batterier till skruvdragare, mobiltelefoner och annat laddbart jox som kunde ladda upp och ur dessa under olika processer och ta bort allt minne på dom och se till att de återfick stor del av sin kapacitet.

mekar-anders skrev:
Kan man inte rekonditionera batterier längre? Jag vet på 90-talet kunde man skicka in batterier till skruvdragare, mobiltelefoner och annat laddbart jox som kunde ladda upp och ur dessa under olika processer och ta bort allt minne på dom och se till att de återfick stor del av sin kapacitet.
Tror att moderna laddare av bättre märke sköter rekonditioneringen numer.

mekar-anders skrev:
Gällde/gäller inte detta NiCd-batterier?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.