S starmanin skrev:
Som jag skrev så är matbordsytan mkt större i verkligheten så man har inte spisen i nacken.

Har bestämt nu att ha 40 + 60 skåp i slutet av "ön" då blir det lite mer förvaring och lite mer bänkyta
Lägg upp en bild ovanifrån så vi förstår.

Nu har vi ström igen efter stormen så här kommer en ovanifrån-bild.

• Ovanifrån-bild av ett rum med måttangivelser, möbleringsplan inklusive kökselement och bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad finns på väggen till vänster om kylen? Går det att ha köksskåp utmed den eller finns det fönster/dörr där som inte är med på ritningen?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Upptäckte att Ikea verkar ha slutat med möjligheten att kunna ha två 30 dörrar i ett 60 väggskåp. Det ställer ju till det lite. Är inte så förtjust i så stora dörrar.

J Joh_81 skrev:
Vad finns på väggen till vänster om kylen? Går det att ha köksskåp utmed den eller finns det fönster/dörr där som inte är med på ritningen?
Det är en murstock längre bort så vi ska inte ha några skåp eller så på den väggen, bara kanske någon mindre hylla eller hängare för saker.

Översikt

• Planritning av ett vardagsrum med markerade mått och möblering, inklusive soffa och bord.
    Skapa konto
Mitt bästa förslag hittills.

• 3D-ritning av köksdesign med vit och grå inredning, trägolv och inbyggd ugn.
    Skapa konto
Svårt att komma på något bättre. Men jag hade i alla fall byggt en liten halvvägg bakom halvön där hällen är, så inte saker välter eller rullar ner på andra sidan. ~10 cm högre än bänkskivan.

Jag tycker inte att väggskåpet behöver linjera med baksidan på halvön som det verkar göra nu. Det skymmer fönstret lite.

• Gilla
starmanin
  • Laddar…
rumstrera om. sätt sen väggskåp i övre vänstra hörnet. det ihop med utdragslådor i hela köksön skapar massa förvaring. ingen spis precis vid matplatsen, ingen köksfläkt som skymmer sikten, bra med arbetsytor.
Ritning av kökslayout med skåp, köksö och matplats, föreslagna förändringar markerade.
Skapa konto

edit: har alltså bara klippt och klistrat i din bild, inte ritat i planeringsverktyg, så måtten på skåpen är sannolikt lite off men kan ge en bra vägvisning i alla fall.

Redigerat:
  • Gilla
Dottie03 och 3 till
  • Laddar…
Väggskåpet ser lite missplacerat ut, förslag: ett horisontellt skåp. Ex 80x40.
Men, det viktigaste är ändå säkerheten bakom spisen. Major_toms förslag är mkt bra. Jag tycker också spisen ska vara mot en vägg men om du väljer att ha den utstickande, välj 90-skiva samt en vägg bakom. Det bubblar o sprätter rätt bra vid matlagning och det vill man inte ha i ansiktshöjd på ett barn bakom spisen.

Helt klart bättre med förslaget på senaste bilden. Lite snålt med arbetsyta vid spisen, men ön finns ju. Gärna 90 cm djup om det finns plats.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
S starmanin skrev:
Upptäckte att Ikea verkar ha slutat med möjligheten att kunna ha två 30 dörrar i ett 60 väggskåp. Det ställer ju till det lite. Är inte så förtjust i så stora dörrar.
går fortfarande utmärkt. man får gräva lite i planeringsverktyget bara
Skärmbild av ett planeringsverktyg visar ett designförslag för ett väggskåp med dubbeldörr.
Skapa konto

J Joh_81 skrev:
Gärna 90 cm djup om det finns plats.
yess man kan ju kombinera 60-skåp åt ena hållet och 37 åt det andra tex.

Det finns endast vitrindörrar som är 30...

Charlie2 Charlie2 skrev:
Det finns endast vitrindörrar som är 30...
aha det förklarar saken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.