Vi har en mörk bänkskiva, ikea (typ denna http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50208781/ eller http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50208781/).

Upptäckte precis, till min djupa fasa, en repa i den. Ca 10 cm lång, säg 0,5 mm bred, och inte speciellt djup (man känner den inte om drar med nageln över, strukturen är grövre.

Den riktigt lyser i fel vinkel, och är ganska ljus och tydlig.


Finns det något man kan göra?


Jag tänker mig spontant att man skulle kunna få in någon slags lack som man kan lägga på och torka bort och som bara sätter sig i själva skadan, eller de där "superpennorna" som var på tv-shop för några år sen (om det nu finns någon sanning i dem).
 
  • Gilla
Fash
  • Laddar…
Vad hade du gjort om det vare en bil?
Gör samma. Ex. fint sandpapper((om du känner repan) rubbing, vax.
Ev.lite klarlack.
Räkna dock med fler repor.
 
BigGitt skrev:
Vad hade du gjort om det vare en bil?
Ingen aning... :o

Kan ju tipsa om ett förslag jag såg här http://www.koksportalen.se/forum/koek/repa-i-laminatskiva-1111.asp
tuschpenna (klassiska OH-pennor), täcka skiten, torka bort med nagellacksborttagning.

Det ljusa är borta men man ser fortfarande repan. Slipa vågar jag fan inte, då lär det väl bli bra repigt?


Kanske att något i stil med detta funkar?
Jag stryker på något tunt lager klarlack, torkar det helt rent, och hoppas att det fastnar lite i sprickan, väntar någon timme, upprepar tills det känns fyllt.

BigGitt skrev:
Räkna dock med fler repor.
Av reparationen eller av att använda bänkskivan?
 
  • Gilla
Yjeriksson
  • Laddar…
Förresten, eftersom det rör sig om så oerhört små mängder, skulle jag kunna ta halvmatt golvlack? (som jag råkar ha hemma)
Om nu själva idén fungerar.
 
Allt fungerar! Även att spraya på billack. Lagningen blir dock lite mjukare.

Och repor blir det av användandet.
 
Ett försök med penna, ett lager golvlack. Inget vidare än. Återkommer med status.

Problemet är att detta är första repan, och köket är ändå nästan två år gammalt. Så klarar man två år borde man kunna klara hur långe som helst... Och den är på det mest synliga stället man kan tänka sig. Och lägenheten går nog mot försäljning inom ngt år... Detta kan ju i slutändan på en budgivning visa sig kosta 10 000...
 
T
Niklas_x skrev:
Ett försök med penna, ett lager golvlack. Inget vidare än. Återkommer med status.

Problemet är att detta är första repan, och köket är ändå nästan två år gammalt. Så klarar man två år borde man kunna klara hur långe som helst... Och den är på det mest synliga stället man kan tänka sig. Och lägenheten går nog mot försäljning inom ngt år... Detta kan ju i slutändan på en budgivning visa sig kosta 10 000...
Med tanke på att bänkskivan Prägel inte kostar många hundralappar så kan det vara värt att köpa en ny likadan om du mot förmodan skulle sälja lägenheten.
 
Underlimmad diskho, specialbeställd längd. Många hundralappar blir det. Typ 20-30. Minst.
 
T
Misstänkte att det skulle vara något underlimmat men varför underlimma en så billig bänksiva som Prägel?

Nu var iofs 2000-3000 inte så mycket jämfört med andra tillverkare.
 
TS.

Det finns många sidor om hur man fixar små/stora repor i lacker. Sök och sen gör samma. Det blir garanterat bra.
Lycka till.
 
tank77:

"Typ någon av de här", fick dock fel länk på ena. IKEA är det ju, laminat, och mörk, tveksam till exakt modell.
Hur som helst - varför underlimma? Vill ha underlimmad. Ville ha den bänkskivan. Väljer inte en dyrare bänkskiva, som vi inte vill ha, för att det ska kännas mer meningsfullt att underlimma den...
2k-3k också bara en gissning. Poängen är mer "kommer inte att ske".

BigGitt:
Ah, du menar lackskador i största allmänhet. Tackar, söker vidare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.