41 210 läst ·
10 svar
41k läst
10 svar
Liten repa laminatbänkskiva
Vi har en mörk bänkskiva, ikea (typ denna http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50208781/ eller http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50208781/).
Upptäckte precis, till min djupa fasa, en repa i den. Ca 10 cm lång, säg 0,5 mm bred, och inte speciellt djup (man känner den inte om drar med nageln över, strukturen är grövre.
Den riktigt lyser i fel vinkel, och är ganska ljus och tydlig.
Finns det något man kan göra?
Jag tänker mig spontant att man skulle kunna få in någon slags lack som man kan lägga på och torka bort och som bara sätter sig i själva skadan, eller de där "superpennorna" som var på tv-shop för några år sen (om det nu finns någon sanning i dem).
Upptäckte precis, till min djupa fasa, en repa i den. Ca 10 cm lång, säg 0,5 mm bred, och inte speciellt djup (man känner den inte om drar med nageln över, strukturen är grövre.
Den riktigt lyser i fel vinkel, och är ganska ljus och tydlig.
Finns det något man kan göra?
Jag tänker mig spontant att man skulle kunna få in någon slags lack som man kan lägga på och torka bort och som bara sätter sig i själva skadan, eller de där "superpennorna" som var på tv-shop för några år sen (om det nu finns någon sanning i dem).
Ingen aning...BigGitt skrev:
Kan ju tipsa om ett förslag jag såg här http://www.koksportalen.se/forum/koek/repa-i-laminatskiva-1111.asp
tuschpenna (klassiska OH-pennor), täcka skiten, torka bort med nagellacksborttagning.
Det ljusa är borta men man ser fortfarande repan. Slipa vågar jag fan inte, då lär det väl bli bra repigt?
Kanske att något i stil med detta funkar?
Jag stryker på något tunt lager klarlack, torkar det helt rent, och hoppas att det fastnar lite i sprickan, väntar någon timme, upprepar tills det känns fyllt.
Av reparationen eller av att använda bänkskivan?BigGitt skrev:
Ett försök med penna, ett lager golvlack. Inget vidare än. Återkommer med status.
Problemet är att detta är första repan, och köket är ändå nästan två år gammalt. Så klarar man två år borde man kunna klara hur långe som helst... Och den är på det mest synliga stället man kan tänka sig. Och lägenheten går nog mot försäljning inom ngt år... Detta kan ju i slutändan på en budgivning visa sig kosta 10 000...
Problemet är att detta är första repan, och köket är ändå nästan två år gammalt. Så klarar man två år borde man kunna klara hur långe som helst... Och den är på det mest synliga stället man kan tänka sig. Och lägenheten går nog mot försäljning inom ngt år... Detta kan ju i slutändan på en budgivning visa sig kosta 10 000...
Med tanke på att bänkskivan Prägel inte kostar många hundralappar så kan det vara värt att köpa en ny likadan om du mot förmodan skulle sälja lägenheten.Niklas_x skrev:Ett försök med penna, ett lager golvlack. Inget vidare än. Återkommer med status.
Problemet är att detta är första repan, och köket är ändå nästan två år gammalt. Så klarar man två år borde man kunna klara hur långe som helst... Och den är på det mest synliga stället man kan tänka sig. Och lägenheten går nog mot försäljning inom ngt år... Detta kan ju i slutändan på en budgivning visa sig kosta 10 000...
tank77:
"Typ någon av de här", fick dock fel länk på ena. IKEA är det ju, laminat, och mörk, tveksam till exakt modell.
Hur som helst - varför underlimma? Vill ha underlimmad. Ville ha den bänkskivan. Väljer inte en dyrare bänkskiva, som vi inte vill ha, för att det ska kännas mer meningsfullt att underlimma den...
2k-3k också bara en gissning. Poängen är mer "kommer inte att ske".
BigGitt:
Ah, du menar lackskador i största allmänhet. Tackar, söker vidare.
"Typ någon av de här", fick dock fel länk på ena. IKEA är det ju, laminat, och mörk, tveksam till exakt modell.
Hur som helst - varför underlimma? Vill ha underlimmad. Ville ha den bänkskivan. Väljer inte en dyrare bänkskiva, som vi inte vill ha, för att det ska kännas mer meningsfullt att underlimma den...
2k-3k också bara en gissning. Poängen är mer "kommer inte att ske".
BigGitt:
Ah, du menar lackskador i största allmänhet. Tackar, söker vidare.
Klicka här för att svara