F
H heimlaga skrev:
Det brukar inte bli till någonting att mag-svetsa utomhus i blåsten. Då skyddsgasen blåser bort blir det måsskit av alltihop. Därför är sticksvets ofta ett bra alternativ för oss som inte har råd att bygga en särskild brandsäker svetsverkstad.
känner du spontant att svetsa på en moped måste vara utomhus? Svetsa på en moped, där jag antar att det är stunt-grejer låter spontant som gods på 1,5-mm och i allra högsta lämpligt för MAG.

Jag svetsar fö mest utomhus för jag orkar inte städa garaget i den omfattning som behövs för att våga svetsa där. Har ett 3x3m pop-up tält och två tunna brandsäkra skivor. Totalt kostade det 900kr.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Det beror på om man vill ha en svets som går att svetsa med eller en som är billig att köpa. Trådstartaren talade om att svetsa så jag antog att han vill ha en fungerande svets. Då får man lägga till en nolla på det där priset.
vilket prat...
stämmer inte riktigt..
Men visst en dyrare funkar bättre.. Men inte fan är det värt för en hemma svetsare att köpa svets för 20.000 kr...

P
F fsn skrev:
känner du spontant att svetsa på en moped måste vara utomhus? Svetsa på en moped, där jag antar att det är stunt-grejer låter spontant som gods på 1,5-mm och i allra högsta lämpligt för MAG.

Jag svetsar fö mest utomhus för jag orkar inte städa garaget i den omfattning som behövs för att våga svetsa där. Har ett 3x3m pop-up tält och två tunna brandsäkra skivor. Totalt kostade det 900kr.
vanlig kartong går det med om det kniper.. ;)

H heimlaga skrev:
Det beror på om man vill ha en svets som går att svetsa med eller en som är billig att köpa. Trådstartaren talade om att svetsa så jag antog att han vill ha en fungerande svets. Då får man lägga till en nolla på det där priset.
Känner en som har en äldre modell av Biltemasvetsen och han har svetsat mycket rost med den i många år.
Men visst blir det snyggare svetsar med gas och skvätter och ryker mindre

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
F
Kloge Kloge skrev:
Finns magsvets utan gas
Fel i sak då det inte heter vare sig MIG eller MAG längre men jag förstår vad du menar. Undantagssvetsning och jävulens påfund. Då är det i sådana fall bättre att bygga vindskydd och svetsa med gas om det går. Eller lära sig svetsa pinne.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
vanlig kartong går det med om det kniper.. ;)
japp, har provat det med men det ryker en del när kartongen brinner upp. Jag har även ett demo-svetsbord hemma med ca 60cm höga polykarbonat-väggar på tre sidor. Vill man inte sätt upp tältet och godset får plats på bordet så funkar det lika bra att lägga en kartongbit på väggarna som ett tak och rulla ut bordet och vända det mor vinden. Inga problem alls att svetsa TIG eller MAG med det utomhus. Bra ventilation med.

• Gilla
1
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Jag är ute efter en liten pinnsvets då grabbens bakhjulsåkande på mopeden har orsakat svetsjobb..

Är det någon som har sett någon bra kampanj på någon liten maskin.

Gärna några av dom lite kändare tillverkarna.
Såg denna på Amazon.
[länk]

Måste väl vara ett bra pris?
Råkar du husera i Stockholmsområdet kan jag sälja en oanvänd MAG med full gasflaska för en billig peng... :D

Majgårdarna
Oj här hade det hänt grejer.

Det blev en ESAB Rogue ES 180i Pro.
4000kr inkl frakt från Amazon Tyskland.

Just nu var det en ram del på mopeden som behövde svetsas.
Rätt tunn plåt men det är nog inga problem.

Jag skulle gärna ha en MAG men tycker det är lite bökigt med flaskor som skall hyras och fyllas på.

Redigerat:
Ja, samma här, köpte dock loss en flaska men jag har klarat mig mer lilla pinnsvetsen så Mag'en står i lådan ännu...

P
Oj här hade det hänt grejer.

Det blev en ESAB Rogue ES 180i Pro.
4000kr inkl frakt från Amazon Tyskland.

Just nu var det en ram del på mopeden som behövde svetsas.
Rätt tunn plåt men det är nog inga problem.

Jag skulle gärna ha en MAG men tycker det är lite bökigt med flaskor som skall hyras och fyllas på.
kom ihåg att du kan lägga kopparplåt på motsvarande sida... För att förhindra att du bränner igenom...

Majgårdarna
F fsn skrev:
Du är säker på att det är en MMA du skall ha? På beskrivningen så låter en MAG som rätt svets.
Maskintok skrev:
kom ihåg att du kan lägga kopparplåt på motsvarande sida... För att förhindra att du bränner igenom...
Jag har lite keramisk backing som borde fungera bra när man kör lite tunt. Koppar funkar bra de med (y)

• Gilla
1
  • Laddar…
Alatan Alatan skrev:
Beställde nyligen en sådan i pro modell från tyska amazon, väntar på att få hem den. Tror jag gav 3900 inkl frakt.
Kan säga att jag fick hem den i måndags. Har bara hunnit provköra den en liten stund med det står redan klart att det är stor skillnad mot min Stanley pinnsvets. Nöjd över köpet.

F
Alatan Alatan skrev:
Kan säga att jag fick hem den i måndags. Har bara hunnit provköra den en liten stund med det står redan klart att det är stor skillnad mot min Stanley pinnsvets. Nöjd över köpet.
Det borde vara stor skillnad, Awelcos invertrar är inte bra.

Majgårdarna
Nu har även jag kört lite med min ESAB Rogue ES 180i Pro.
Gick riktigt bra. Lugn och fin smälta.

Start egenskaperna är riktigt fina.

Testade lite arc force och den gick lite hårdare då, Tänkte göra ett markro och kolla inträngningen nästa vecka.

För 4000kr är detta ett riktigt riktigt bra köp.

F
Nu har även jag kört lite med min ESAB Rogue ES 180i Pro.
Gick riktigt bra. Lugn och fin smälta.

Start egenskaperna är riktigt fina.

Testade lite arc force och den gick lite hårdare då, Tänkte göra ett markro och kolla inträngningen nästa vecka.

För 4000kr är detta ett riktigt riktigt bra köp.
och vad exakt är ett markro?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.