Nån som kan tipsa om en liten diskret bordsantenn?

Jag behöver den för att kunna få in TV6 via markbundna för min canal digital box

Prova att bocka till en enkel dipol själv, med goda förhållanden och lite vanlig bonntur kan det funka.

Snygg! Hur stor är den?

Jag är också nyfiken på storleken!

Om man går efter storlek och snygghet när det gäller antennval då
har man nog fått något om bakfoten.

Ställ en metallstaty på tv'n och koppla in den på antenningången så blir det
en snygg antenn:)

Redigerat:
En fråga - Du skriver "ta in TV6 markbundet via min Canal Digitalbox".

Canal Digital har bara egna sändningar via satellit, men jag antar att det är en Canal Digital Combobox Du har (alltså en med både satellit och mark) ?

En dipol som nämnts, alltså kabeln kommer nerifrån och sedan går skärmen åt ena hållet och mittledaren lika långt åt andra hållet (ser ut som ett "T") är en enkel antenn Du fixar själv. Den skall sitta med bredsidan mot sändaren, och med lite tur kan den sättas på väggen.
Hur lång varje del skall vara från mitten kan Du räkna fram på ett ungefär med formeln 300/f x 0,22 där f är Din sändares TV6-MUX frekvens (hittar Du på Teracoms hemsida).

Ingper skrev:
En fråga - Du skriver "ta in TV6 markbundet via min Canal Digitalbox".

Canal Digital har bara egna sändningar via satellit, men jag antar att det är en Canal Digital Combobox Du har (alltså en med både satellit och mark) ?

...
Ja exakt

Ingper skrev:
...
En dipol som nämnts, alltså kabeln kommer nerifrån och sedan går skärmen åt ena hållet och mittledaren lika långt åt andra hållet (ser ut som ett "T") är en enkel antenn Du fixar själv. Den skall sitta med bredsidan mot sändaren, och med lite tur kan den sättas på väggen.
Hur lång varje del skall vara från mitten kan Du räkna fram på ett ungefär med formeln 300/f x 0,22 där f är Din sändares TV6-MUX frekvens (hittar Du på Teracoms hemsida).
Jisses - att bygga en egen antenn låter så avancerat för en teknikeranalfabet så att jag känner mig nästan tvungen att prova. Vad bygger jag i för material?

Utan att har den framför mig så gissar jag på ca 12 x 20 och en tjocklek på 2-3 cm. Den har fäste för väggplacering samt en lite plastfot för stående. Det som saknas på bilden är givetvis trafon som har en ca 2 sladd och fästs på baksidan... Liten och smidig, men gillar inte betongväggar i allt för stor utsträckning....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.