A
Hej, någon som har tips på snyggast åtgärd på detta stora glapp mellan bänkskiva och täcksida? Är det kanske en list i samma material som bänkskivan? Foga kommer ju se fördjävligt ut. Sen sticker den ju ut en del från stommarna, några estetiska tips där?

Frågar åt en vän...

• Gap mellan bänkskiva i trä och köksstomme med måttstock som visar bredden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glapp mellan mörk bänkskiva och vit täcksida, uppmätt med tumstock, vid svarta köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En list i samma material, löser problemet.

• Gilla
Anonymiserad 177122
  • Laddar…
Om det är vägg på motsatt sida och det inte finns häll eller ho monterad, dvs att det blir fel mått mässigt, hade jag nog övervägt att kapa skivan i vinkel efter täcksidan (för det blir överlägset snyggast) och gjort passning med list mot väggen.

Som alt kapa skivan så det blir lika stor glipa mot täcksidan och fylla den med en list i samma material, men med en liten skålning som "profil" mot täcksidan så det ser ut som en tanke mer än en lagning.

• Gilla
Anonymiserad 177122
  • Laddar…
A
Mazen Mazen skrev:
Om det är vägg på motsatt sida och det inte finns häll eller ho monterad, dvs att det blir fel mått mässigt, hade jag nog övervägt att kapa skivan i vinkel efter täcksidan (för det blir överlägset snyggast) och gjort passning med list mot väggen.

Som alt kapa skivan så det blir lika stor glipa mot täcksidan och fylla den med en list i samma material, men med en liten skålning som "profil" mot täcksidan så det ser ut som en tanke mer än en lagning.
Kapa i vinkel mot täckskivan, kapa hörnet, menar du? Det är en ho i monterad och på andra sidan är det en till skiva. Köket är i L-form. Men en list vore nog på sin plats. Det kan jag sätta längst alla kanter. Precis som du säger, det ska se ut som en tanke mer än en lagning. :rofl:

TedD skrev:
Kapa i vinkel mot täckskivan, kapa hörnet, menar du? Det är en ho i monterad och på andra sidan är det en till skiva. Köket är i L-form. Men en list vore nog på sin plats. Det kan jag sätta längst alla kanter. Precis som du säger, det ska se ut som en tanke mer än en lagning. :rofl:
Då blir det som skrivits Immobil innan mig, en list, som du får klyvsåga så den passar springan..
(Om skivan går att demontera kan mitt alt 2 funka)

• Gilla
Anonymiserad 177122
  • Laddar…
A
Tack! Det kommer nog bli en fin liten list där.

Paul-Staffanstorp
Att den sticker fram är ju fullt normalt då man brukar räkna med 35mm överhäng från stommarnas framkant.

Dock är ju springan värre så man kan ju inte låta bli och undra hur det kunde bli så där... :thinking:

Kan du skaffa en "spillbit" av liknande skiva och kapa till för att fälla in en bit kanske.

Själv hade jag gjort om alltihop för jag hade gått och stört mig på det till leda.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.